آیت الله دستغیب مهذب نفوس

۲۱ آذر ۱۳۸۷ | ۰۲:۰۸ کد : ۱۴۳۰۹ مناسبت ها
تعداد بازدید:۱۱۷۹
در روز بیستم آذر ۱۳۶۰ هجری شمسی معلم اخلاق و مهذب نفوس آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب توسط منافقین به شهادت رسید .

شهید آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب فرزند مرحوم مجتهد سیدحکیم دستغیب می باشد و در یک خانواده روحانی که ۸۰۰ سال سابقه علم و فضیلت دارند متولد شده است .
ولادت این شخصیت ارزنده وعالم الهی به سال ۱۲۹۲ در شهر شیراز بوقوع پیوست .
وی پس از گذراندن دروس سطح جهت ادامه تحصیلات به نجف اشرف مشرف گردید و پس از طی درجات عالیه در تحصیل علوم دینی و نائل آمدن به درجه اجتهاد به شیراز مراجعت نمود. شهید دستغیب درس سیوطی را نزد ملااسمعیل در مسجد نصیرالملک فلسفه و حکمت را نزد استاد ملااحمد دارابی و آیت الله شیخ علی اکبرآخوند که از مجتهدین بنام فارس بود فقه را نزد استاد شیخ عبدالکریم و درس خارج را نزد استاد محمدکاظم خواندند. ایشان حدود هشت جواز اجتهاد داشتند ازجمله از طرف سیدابوالحسن اصفهانی شیخ محمدکاظم قاضیانی عراقی و آمیرزا آقا استهباناتی . شهید دستغیب از همان بدو مراجعت به شیراز خدمت مذهبی سیاسی خود را آغاز می کند و با دمیدن روح مذهب و ترویج و تبلیغ مسائل دینی حیات تازه ای در اهالی فارس ایجاد نماید. ابتدا در مسجد الباقر اقامه جماعت می کند و بعد از آن بعلت استقبال زیادمردم به مسجد دیگری که وسیعتر از مسجد قبلی بود و بعد از تعمیر مسجد جامع به آن مکان رفتند. در همین موقع به گوششان رسید که شخصی فاضل وعارف بنام شیخ محمدانصاری در همدان می باشد و برای درک محضر او به آن دیار سفر می کند و از محضر او فایده شایانی می برد.
شهید آیت الله دستغیب در سال ۱۳۴۱ فعالیت ضد رژیم را در راستای مبارزات حضرت امام خمینی (ره ) آغازکرد و ازآن تاریخ مستقیما با امام در تماس بود و از جانب ایشان در امور مختلف راهنمائی می شد . پس از جریانات ۱۵ خرداد سال ۴۲ توسط عوامل رژیم آمریکایی شاه دستگیر و پس از مدت کوتاهی بطرز معجزه آسائی آزاد گردید . در سال ۱۳۴۳ مجددا دستگیر و زندانی شد .
شهید آیت الله دستغیب از این تاریخ به بعد که موج خفقان برجامعه ایران سایه شوم خود را گسترده بود بازیرکی و پایمردی هرچه تمامتر مبارزات ضد رژیمی مسلمانان بخصوص اهالی محترم فارس را رهبری می کرد. مبارزات پنهانی و سازش ناپذیر ایشان در طول حیات رژیم طاغوت به هیچکس پوشیده نیست و در زمان تبعید امام خمینی (ره ) ایشان به کرات در سخنرانی ها رژیم شاه را زیر سئوال قرار می دادند.
مسجد جامع عتیق که به همت ایشان پس از سالهای طولانی مرمت و تجدید بنا گردید مرکزی برای هدایت و ارشاد اقشار مختلف مردم خصوصا جوانان مشتاق و تشنه معارف اسلامی بود و شهید دستغیب در حدود ۴۰ سال از این سنگر بذر اعتقاد و ایمان و جهاد و مبارزه و آگاهی و اخلاق اسلامی در دل های مستعد و جانهای باطراوت می کاشت و چه بسیار نهال های بارآور و پرثمر که در سایه تربیت و مراقبت این عارف والامقام ریشه گرفته و به بار نشستند.
رژیم که متوجه شده بود جوانان مسلمان و دانشگاهی و بازاری و دیگر اصناف و اقشار گردایشان جمع شده و از این مرکز ارشاد و هدایت می شوند شهید دستغیب را در سال ۵۶ ممنوع الملاقات کرد و منزل وی را تحت محاصره خود درآورد اما بلافاصله با عکس العمل شدید مردم روبرو شد و مفتضحانه عقب نشست .
شهید آیت الله دستغیب همواره در سالهای اوجگیری انقلاب اسلامی منشا و محرک خروش انقلابی مردم فارس بود و با مجاهدات و روشنگری های خود نقش مهمی در سرنگونی رژیم سفاک و غاصب شاه معدوم ایفا نمود.
شهیدآیت الله دستغیب پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی از مردم استان فارس در مجلس خبرگان شرکت کرد و در همین ایام بنا به درخواست کتبی اهالی و بفرمان امام به سمت امام جمعه شیراز منصوب گردید.
از دیگر خدمات شهید دستغیب که امام او را بحق معلم اخلاق ومهذب نفوس نامید و احیا و توسعه مدارس دینی است . مدارس متعددی که بواسطه سیاست های رژیم پهلوی از طلاب خالی شده بود و بصورت مخروبه درآمده بود توسط ایشان برای تدریس آماده گشت . از جمله این مدارس می توان مدرسه خان مدرسه قوام مدرسه حکیم مدرسه آقاباباخان را نام برد که مستقیما زیر نظر ایشان اداره می گشت و خود شخصا بعضی دروس را در آنها تدریس می نمود. همچنین مدرسه علمیه جدیدی توسط وی در شیراز احداث گردید که حدود ۸۰ حجره دارد .
مراتب علم اخلاق تقوی مجاهده و پرهیزگاری شهیدآیت الله دستغیب زبانزد مردم و شیراز و فارس بوده و هست کتابهای متعدد از ایشان تاکنون به طبع رسیده که هر کدام چراغ پرفروغی برای انسان سازی و رستگاری است .
سرانجام شهید آیت الله دستغیب پس از عمری خدمت به اسلام و مسلمین در روز ۲۰ آذر ۱۳۶۰ هنگامی که رهسپار میعادگاه نماز جمعه بود توسط منافقین کوردل به شهادت رسید در جوار خداوند ماوی گرفت .
امام خمینی قدس سره الشریف در بخشی از پیام خویش که به این مناسبت فرستادند بیان فرمودند :
امروز دست جنایتکار آمریکائیان یک شخصیت ارزشمند که مربی بزرگ و عالمی عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود از دست ملت ایران و اهالی محترم فارس گرفت و حوزه های علمیه و اهالی ایران را به سوگ نشاند. حضرت حجت الاسلام والمسلمین شهید حاج سیدعبدالحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود با جمعی از همراهانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و جنایتکار زمان ایفا کردند به گمان آنکه به ملت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنان را در راه هدف به سستی بکشند. این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملت متعهد به اسلام و کشور مصمم تر و در صحنه حاضرترند.....


منبع: http://www.aftab.ir/news/2008/dec/10/c7c1228914056_religion_philosophic_dastgheib.php


نظر شما :