به بهانه سالروز پرواز آسمانی غلامحسن افشردی ؛ شهید حسن باقری فرمانده فرماندهان جنگ بود

۱۰ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۴۳۵۲ مناسبت ها
تعداد بازدید:۸۸۷
شهید حسن باقری به عنوان رکن اصلی اطلاعات و عملیات رزمی آنگونه با قدرت عقل و ایمان عمل می‌کرد که فرماندهان وی را فرمانده فرماندهان جنگ می‌دانستند.

به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا»، غلامحسن افشردی (شهید باقری) در 25 اسفند سال 1334هجری شمسی در حوالی میدان خراسان در خانواده‌ای متدین و مذهبی چشم به جهان گشود.
وی دوره دبستان را در مدرسه مترجم‌الدوله و دوره متوسطه را در دبیرستان مروی تهران به پایان رساند و درسال 1354پس از اخذ دیپلم ریاضی، در رشته دامپروری دانشکده کشاورزی تحصیلات عالی خود را آغاز کرد.
وی در اسفند سال 1356به خدمت سربازی اعزام شد و در دوران خدمت سربازی به ارشاد و هدایت سربازان پرداخت و همزمان با آغاز انقلاب اسلامی خدمت سربازی را رها کرد و به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه داد.
شهید غلامحسن افشردی در اوایل سال 1358به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واحد اطلاعات درآمد و از آن پس بود که نام مستعار «حسن باقری» برایش برگزیده شد.
شهیدباقری در سال59 به عنوان یکی از معاونان ستاد عملیات جنوب انتخاب شد که در عملیات شکست حصر آبادان در سازماندهی و کسب اخبار و اطلاعات دشمن نقش به سزایی داشت.
وی در مدت حضورش در جبهه‌های جنگ تنها یکبار آن هم به مدت 5روز برای ازدواج، از جنگ جدا شد و به جهت عشق به حضرت امام زمان (عج) نام نرگس را برای تنها فرزندش برگزید.
زندگی شهید باقری بسیار ساده آغاز شد و هیچ‌گاه در طول دوران کوتاه زندگی مشترک، خبری از تجملات و رفاه نبود.
وی از سر بی نیازی به دنیا نگاه می‌کرد و قناعت را ضرورت یک زندگی سالم می‌دانست.
در عملیات طریق القدس که برای اولین بار قرارگاه مشترک بین سپاه و ارتش تشکیل شد، شهید باقری به عنوان معاون فرماندهی کل سپاه در قرارگاه فرماندهی عملیات مشترک حضور یافت و در شناسایی محورها و تحلیل و پیش بینی حرکت‌های دشمن و پی‌گیری مسائل رزمی نقش به سزایی را ایفا کرد.
شهید باقری در هدایت و راهنمایی دستگاه جنگی و نظام حاکم برآن در منطقه جنوب به عنوان رکن اصلی اطلاعات و عملیات رزمی آنگونه با قدرت عقل ایمان و باور قلبی عمل می‌کرد که به گمان بسیاری از فرماندهان نظامی از وی به عنوان فرمانده فرماندهان همواره یاد می‌شد.
شهید باقری در هنگام ورود امام(ره) در دوازدهم بهمن ماه 57 از جمله کسانی بود که در کمیته استقبال از ایشان حضوری فعال در کنارشهید بروجردی و سایر نفرات در بخش حفظ و امنیت امام خمینی(ره) داشت.
شجاعت و شهامت شهید باقری بسیار بالا و قابل توجه بود؛ وی باتوجه به اینکه یک مسئول رده بالای نظامی بود اما همواره به عنوان عناصر اطلاعاتی در شناسایی‌ها شرکت می‌کرد.
شهید باقری در مورد نیروهای بسیجی می‌گفت که این بسیجی‌ها امانتی الهی هستند که باید قدرشان را بدانیم و تمام سعی خود را در حفظ آنها بکار ببریم؛ این بسیجی است که جنگ را اداره می‌کند و تا زمانی که نیروی ایمان در آنها وجود دارد جنگ به پیروزی می‌انجامد.
شهید حسن باقری در 9بهمن سال1361برای شناسایی و آماده سازی عملیات والفجر مقدماتی به همراه تعدادی از برادران سپاه در خطوط مقدم در سنگر دیده‌بانی مورد هدف دشمن بعثی قرار گرفت و به همراه همسنگرانش شهیدان مجید بقائی و زوائی و...به لقاءحق شتافت.


منبع: http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8711090174


نظر شما :