به مناسبت سالروز شهادت حاج رضوان ؛ عماد مغنیه اسطوره‌ای که فراموش نخواهد شد

۲۷ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۲:۱۷ کد : ۱۴۳۷۵ مناسبت ها
تعداد بازدید:۸۸۸۸۸
«انتقام‌ شهادت "فرزند صور " هر گونه اقدام نظامی حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی را چه در محدوده لبنان و منطقه اشغالی شبعا و چه در محدوده فلسطین و نیز در فرامرزها کاملا موجه کرده و افکار عمومی را با آن هماهنگ نموده است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، شهید "عماد مغنیه " معروف به "حاج رضوان " در ماه جولای سال 1962 میلادی در شهر صور دیده به جهان گشود.
خانواده شهید مغنیه که متشکل از پدر، مادر و دو برادر وی به نام‌های "جهاد " و "فؤاد " که بعدها به شهادت رسیدند، پس از مدتی از صور به حومه جنوبی بیروت نقل مکان کردند و در این منطقه بود که شهید مغنیه، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را گذراند و پس از آن در جوانی، وارد دانشگاه آمریکایی بیروت (AUB) شد.
شهید مغنیه در اوایل دهه هشتاد میلادی به "نیروی 17 " شاخه نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین پیوست که نیرویی ویژه برای حفاظت از مبارزانی مانند ابوعمار، ابو جهاد و ابود ایاد تشکیل شده بود. او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان که در حزب‌الله و جنبش امل نمود دارد نقش اساسی داشت اما در پی اشغال لبنان در سال 1982 میلادی از سوی رژیم صهیونیستی، مبارزان جنبش آزادی‌بخش فلسطین مجبور به ترک لبنان شدند.
با خروج مبارزان فلسطینی و سازمان آزادی‌بخش از لبنان، عماد مغنیه نیز به صفوف رزمندگان افواج مقاومت اسلامی (جنبش امل) پیوست که از سوی امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران تأسیس شده بود اما شهید مغنیه در ادامه و همزمان با انتقال سید حسن نصرالله از امل، به حزب تازه ‌تأسیس حزب‌الله پیوست.
شهید مغنیه پس از اجرای موفقیت‌آمیز چند عملیات‌ به عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله منصوب شد و پس از آن به عنوان مسؤول عملیات ویژه حزب‌الله انتخاب شد.
شهید عماد مغنیه که به دوری از رسانه‌ها شهرت داشت به "مرد سایه " در مقاومت اسلامی شهرت داشت و بسیاری او را مغز متفکر حزب‌الله قلمداد می‌کردند.وی بیشترین تعداد عملیات علیه رژیم صهیونیستی را در جهان به نام خود ثبت کرده است.شهید عماد مغنیه سه‌شنبه شب 23 بهمن سال گذشته در پی انفجار در خودرویی بمب‌گذاری‌شده در دمشق، به شهادت رسید.
رژیم صهیونیستی یک بار در سال 1373 اتومبیل او را در ضاحیه _ بخش جنوبی بیروت شناسایی کرد و به آن حمله‌ور شد ولی او در اتومبیل نبود و برادرش به شهادت رسید. این پس از آن بود که رژیم صهیونیستی 5 میلیون دلار جایزه را برای کسی که خبری از او بدهد، تعیین کرده بود و هر سال پس از اعتراف به ناکامی، مبلغ هدیه را 5 میلیون دلار افزایش داده بود. عماد مغنیه در جریان جنگ 33 روزه یکی از چندین فرمانده آن بود و نقش بسیار ارزنده‌ای در جنگ 33 روزه _ تموز _ ایفا نمود.
اسرائیل اما به صورتی شتاب‌زده بلافاصله بعد از این عملیات ترور با استقبال از این عملیات مدعی شد که در این ترور دست نداشته است.

واکنش حزب‌الله به ترور مغنیه

"سیدحسن نصرالله " در مراسم تشییع باشکوه پیکر پاک عماد مغنیه تأکید کرد: خون عماد مغنیه رژیم صهیونیستی را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.
دبیرکل حزب الله لبنان در این مراسم در میان جمع دهها هزار نفری مردم لبنان، گفت: مغنیه در پی خود ده‌ها هزار رزمنده مبارز و آماده شهادت باقی گذاشته است.
دبیرکل حزب‌الله صهیونیست‌ها را عامل این جنایت هولناک دانست و تهدید کرد: ‌اگر می‌خواهید به این صورت بجنگید، ما هم آماده‌ایم با شما در تمام جهان به این صورت مبارزه کنیم.
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان با حضور بر مزار شهید "عماد مغنیه " متعهد شد در اسرع وقت، انتقام خون وی را از رژیم صهیونیستی بگیرد.

تشکیل کمیته تحقیق و تعیین جانشین مغنیه

چند روز پس از شهادت منابع مطبوعاتی اعلام کردند حزب‌الله یک هیأت امنیتی برای همکاری با مقامات سوری برای تحقیق درباره ترور عماد مغنیه فرمانده حزب‌الله به این کشور اعزام می‌کند.
گروه امنیتی حزب‌الله در این مأموریت با مقامات امنیتی سوریه که مأمور تحقیق در زمینه ترور عماد مغنیه همکاری خواهد کرد.
"ولید معلم "، وزیر امور خارجه سوریه، با اعلام این خبر افزود: دستگاه‌های امنیتی سوریه تحقیقات درباره این جنایت را ادامه خواهند داد.
چهار روز پس از شهادت عماد مغنیه یک مقام امنیتی لبنانی با اشاره به اینکه تحقیقات برای شناسایی عوامل ترور وی پیشرفتی مناسب داشته است اعلام کرد: حزب‌الله جانشین مغنیه را تعیین کرد.
یک مقام امنیتی لبنانی که خواست نامش فاش نشود که اشاره‌ای به هویت جانشین مغنیه نکرد، ضمن اعلام تعیین جانشین مغنیه و فرمانده رزمندگان حزب‌الله گفت: این شیوه حزب‌الله است که به سرعت جانشین رهبران شهید خود را تعیین و مشخص کند.

شمه‌ای از خصوصیات و توانمندی‌های مغنیه

"انیس نقاش " یکی از بنیانگذاران ایده مقاومت اسلامی و از همراهان نزدیک عماد مغنیه در لبنان است. نقاش درباره مغنیه می‌گوید: هوش سرشار او دائما مرا به وجد می‌آورد. عماد در میان همقطاران خود ویژگی‌هایی خاص داشت. وی همواره نکات آموزشی را یادداشت می‌کرد؛ نکته‌ای که در دیگر رزمندگان دیده نمی‌شد.
نقاش درباره نقش شهید مغنیه در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی گفت: در آغاز این جنگ طی ملاقاتی که با حاج عماد داشتم مرا با برنامه عملیاتی حزب‌الله در مقابله با صهیونیست‌ها آشنا کرد. با آگاهی از این برنامه مطمئن شدم که پیروزی با مقاومت اسلامی خواهد بود؛ موضوعی که در طول جنگ و طی مصاحبه‌هایی که با شبکه‌های مختلف داشتم به آن اشاره نمودم. حزب‌الله پس از جنگ به سرعت توان خود را بازیابی کرد و قدرت و آمادگی آن اکنون بیش از پیش شده است.
وی درباره اخبار ضد و نقیضی که در ترور مغنیه اعلام شد می‌گوید: هیچ شکی ندارم که رژیم صهیونیستی با کمک ایادی خود در منطقه دست به این اقدام زد.
وی در ارتباط با اخباری که روزنامه "ساندی تایمز " درباره نحوه ترور مغنیه و سوختن جسد وی منتشر کرد گفت: من خود پیکر سالم او را پس از ترور دیدم و با آشنایی که از شیوه ترورهای صهیونیست‌ها دارم فهمیدم که این ترور کار رژیم غاصب است.
"مسعود اسداللهی "، از کارشناسان مقیم لبنان، گفت: نمی‌توان هیچ فرد مشابه‌ای را مانند عماد مغنیه در چه در داخل جهان اسلام و چه خارج از آن دید، سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان را رهبر اصلی و مغز متفکر این حزب نام‌ برد.
وی تصریح کرد: قطعا با شهادت مغنیه ضربه‌ای دردناک و تاثیرگذاری به حزب‌الله وارد شده است، اما این شهید با کادرسازی که در زمینه‌های مختلف ده‌ها هزار نفر را جای خود باقی گذاشته‌ است.

واکنشهای داخلی در لبنان

میشل عون رئیس جریان "تغییر و اصلاح " لبنان درباره ترور مغنیه گفت: ترور عماد مغنیه طرح اسرائیل بود و هدف آن نه فقط حزب‌الله بلکه گسترش دامنه تروریسم است.
"میشل عون " تاکید کرد: ترور مجاهد مبارز عماد مغنیه تجاوزی علیه لبنان و سوریه است و هدف آن چیزی جز گسترش دادن دایره تروریسم نیست.
جنبش شیعی "امل " به ریاست "نبیه بری "، رئیس مجلس نمایندگان لبنان، ترور شهید عماد مغنیه را بزرگترین خسارت برای این کشور اعلام کرد.
امل با صدور اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد: جنایت ترور عماد مغنیه در انفجار دمشق، در راستای درگیری اسرائیل با مقاومت انجام گرفت.
مدیر شکبه تلویزیونی "المنار " در تهران ، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی را عامل ترور عماد مغنیه دانست و هدف از آن را دامن‌ زدن به هرج و مرج داخلی در این کشور ارزیابی کرد.
"محمد شمص " سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی را عامل ترور عماد مغنیه دانست و گفت: موساد از مدت‌ها پیش در پی ترور عماد مغنیه بود. وی یکی از اهداف مهم آنها بوده است.
جمعیت علمای جبل‌عامل لبنان نیز در بیانیه‌ای، شهادت حاج عماد مغنیه را تسلیت گفت و اعلام کرد: شهادت وی ضایعه‌ای برای ملت فلسطین و لبنان به شمار می‌آید که تنها جهاد مستمر با اسرائیل می‌تواند این ضایعه را جبران کند
سید محمد حسین فضل‌الله، امام جمعه بیروت در بیانیه‌ای شهادت عماد مغنیه را عامل مصمم‌تر شدن مقاومت دانست و تأکید کرد مقاومت تا پیروزی نهایی ادامه خواهد داشت.
شیخ "عبدالامیر قبلان "، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان، نیز ضمن عرض تسلیت شهادت مغنیه گفت: ملت لبنان امثال شهید مغنیه را به دنیا خواهد آورد، او شجاع، قدرتمند و همواره در کمین اشغالگران صهیونیست بود.

واکنشهای خارجی نسبت به شهادت عماد مغنیه

"سید محمدعلی حسینی " سخنگوی وزارت خارجه ایران ترور عماد مغنیه را نمونه بارزی از تروریسم سازمان یافته و دولتی رژیم غاصب صهیونیستی برشمرد.
"خالد مشعل "، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت: این ترور نشان می‌دهد اسرائیل در صدد بازگرداندن اعتبار از دست رفته ارتش خود است، این شیوه و رویکرد اسرائیل است.
مشعل خطاب به رژیم صهیونیستی گفت:ما مبارزه را پذیرفته‌ایم و از آن نمی‌هراسیم،‌ شما بارها برخی از رهبران بزرگ ما را ترور کرده‌اید، اما نسل‌های ما بر راه مقاومت پافشاری کرده‌اند، پس از پیامتان مسرور و دلشاد نباشید.
از سوی دیگر "رمضان شلح "، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، طی مراسمی که در دمشق برگزار شد گفت: راه جهاد، رسالتی بزرگ خواهد بود که ما در آن مسیر حرکت می کنیم و عماد مغنیه یکی از این مجاهدان این راه بود و او یک شهید فلسطینی نیز است.
"مهدی دخل‌الله " وزیر سابق اطلاع‌رسانی و رئیس فعلی مرکز مطالعات راهبردی سوریه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ 33روزه از مقاومت لبنان شکست خورد گفت: با ترور عماد مغنیه در پی انتقام از سران مقاومت لبنان است.
وی ترور عماد مغنیه به دست اسرائیل را دلیل دیگری بر پیروزی مقاومت در جنگ 33روزه دانست.
"گروه صدر " عراق به رهبری سید مقتدا صدر در پی شهادت عماد مغنیه طی بیانیه‌ای 3 روز عزای عمومی در دفاتر وابسته به خود در عراق اعلام کرد.
"صلاح عبیدی "، سخنگوی سید مقتدا صدر در نجف، با اعلام این بیانیه تاکید کرد: گروه صدر این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.
مردم بصره نیز پس از نماز جمعه روز 26 بهمن در یک راه‌پیمایی گسترده با محکومیت ترور یکی از فرماندهان برجسته حزب‌الله لبنان اعلام کردند: تا جایی که در توانشان است از طریق ضربه‌زدن به منافع صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها انتقام خون شهید عماد مغنیه را خواهند گرفت.
گردان‌های "حزب‌الله عراق " با موشک‌های بیشمار خود به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی حمله کرده و طی بیانیه‌ای اعلام کردند: این اقدامات پاسخی به ترور عماد مغنیه است.
در این بیانیه همچنین آمده است که ملت مبارز عراق سال 2008 را بر اشغالگران تبدیل به جهنم خواهد کرد.
دانشجویان پاکستانی مقیم سوریه طی بیانیه‌ای با تبریک و تسلیت شهادت عماد مغنیه به ولی‌عصر(عج)، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و سید حسن نصرالله اعلام کردند: شهادت این فرمانده شجاع، که عمر خود را در راه خدمت به اسلام فدا کرد، به دست ایادی آمریکا و اسرائیل، نشان‌دهنده تأثیر فعالیت‌های جهادی این شهید علیه دشمنان اسلام است.
"عدنان عبدالصمد " عضو مجلس نمایندگان کویت در برابر تجمع‌کنندگان بزرگداشت شهادت عماد مغنیه که جمعی از فعالان سیاسی کویت آن را به منظور بزرگداشت شهادت عماد مغنیه تشکیل داده بودند،اعلام کرد: خون این شهید، اسرائیل را از صحنه روزگار محو خواهد کرد.

اذعان رسانه‌ها به دست داشتن اسرائیل در ترور مغنیه

روزنامه صهیونیستی هاآرتص اذعان کرد: مقامات اسرائیل در ترور عماد مغنیه نقش داشته‌اند.
این روزنامه با تأکید بر اینکه می‌توان گفت ایهود باراک بخشی از حاشیه تصمیم‌گیر در این ترور بوده است، نوشت: به نظر می‌رسد باراک به علت ترس از واکنش حزب‌الله تدابیر ضروری را اتخاذ کرده است و قصد دارد خود را در سایه نگه دارد.
هاآرتص می‌افزاید: سخت است که باور کنیم ایهود اولمرت با باراک و "گابی اشکنازی "، رئیس ستاد مشترک ارتش، درباره این ترور مشورت نکرده باشد.
"بروس رایدل "، مشاور امنیت ملی مسائل خاورمیانه در زمان "بیل کلینتون "، رئیس جمهور اسبق آمریکا و "جورج بوش "، رئیس جمهور سابق و عضو سابق سازمان جاسوسی آمریکا(سیا)، با اشاره به ترور عماد مغنیه لبنان گفت: بر خلاف اینکه اسرائیل هر گونه ارتباط خود را با ترور مغنیه رد می‌کند، ولی شواهد و قرائن نشان می‌دهد دولت اسرائیل او را ترور کرده است.
هفته‌نامه انگلیسی "ساندی‌تایمز " با اشاره به دست داشتن سازمان جاسوسی اسرائیل به ترور فرمانده فقید حزب‌الله لبنان نوشت: با وجود انکار تل‌آویو به دست داشتن در ترور عماد مغنیه باید گفت موساد مغنیه را با بمب جاسازی شده در صندلیش کشتند.
"آلن نایرن "، نویسنده آمریکایی مخالف سیاست‌های جرج بوش، با درج مقاله‌ای در سایت "کانتر پانچ " اظهار کرد: اسرائیل با ترور عماد مغنیه می‌خواست این گروه را به جنگی دیگر بکشاند تا شکست خود را در جنگ سال گذشته جبران نماید.
روزنامه کویتی الرای و الوطن، پایگاه خبری محیط، روزنامه البلد لبنان، روزنامه فرانسوی لیبراسیون، روزنامه العرب چاپ انگلیس از جمله روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری بودند که رژیم صهیونیستی را مسئول شهادت عماد مغنیه دانستند.

هراس در سرزمینهای اشغالی

در پی اظهارات تهدید‌آمیز دبیرکل‌ حزب‌الله لبنان مبنی بر گرفتن انتقام خون عماد مغنیه موجی از وحشت و اضطراب تمامی مؤسسات رسمی، امنیتی و نظامی داخل و خارج رژیم صهیونیستی را فرا گرفت و این رژیم را به حال آماده‌باش کامل در آورد، آماده‌باشی که دامنه آن حتی یک سال بعد از شهادت مغنیه همچنان اسرائیل را رها نکرده است.
"ایاله حسون "، کارشناس مسایل سیاسی تلویزیون رژیم صهیونیستی، اعلام کرد، ایهود اولمرت با رئیس موساد، رئیس سازمان اطلاعاتی شاباک، وزیر دفاع و تمامی مسئولان سازمان‌های امنیتی خود درباره اظهارات سید حسن نصرالله گفتگو کرد.
"امیر بار شالوم "، کارشناس مسایل نظامی این تلویزیون، نیز گفت: ارتش اسرائیل به انتشار نیروهای هوایی و زمینی خود در سرتاسر مرزهای شمالی اقدام کرده است. همچنین نیروهای اورژانس، آتش‌نشانی و پلیس به حالت آماده‌باش کامل درآمده‌اند.
"یؤاف لیمور "، کارشناس مسایل نظامی ارتش رژیم اشغالگر قدس در این‌باره می‌گوید: نگرانی واقعی اسرائیل از احتمال ربوده‌شدن یا ترور یکی از سران امنیتی یا نظامی اسرائیل به‌ وسیله حزب‌الله است.
"رؤوفن ارلیخ "، مدیر مرکز اطلاعات و تروریسم نیز در اینباره گفت: نصرالله زمان‌بندی مناسب، ابتکار عمل و زمان کافی را برای اجرای تهدیدهای خود در اختیار دارد.
با وجود این نگرانی‌ها "زیپی لیونی "، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی، با این گفته خود که "اسرائیلی‌ها به این‌ تهدیدات عادت کرده‌اند و توانسته‌اند با آن کنار بیایند " تلاش کرد این نگرانی‌ها را کاهش دهد.
روزنامه صهیونیستی "یدیعوت‌ آحارونوت " پس از شهادت مغنیه نوشت: همه اسرائیلی‌ها از سه روز پیش تا کنون و به‌ویژه پس از تهدیدات سید حسن‌نصرالله علیه اسرائیل، به علت ترس از واکنش حزب‌الله لبنان به ترور عماد مغنیه در ترس و وحشت به سر می‌برند.
یدیعوت‌ می‌افزاید: قطعاً انتقامی از سوی حزب‌الله انجام خواهد گرفت و اسرائیلی‌ها خواهان قدرتی برای مقابله با این انتقام‌جویی هستند.
این روزنامه به نقل از تحلیل‌گران صهیونیستی می‌افزاید: هیچ چیز جلودار انتقام حزب‌الله نخواهد شد زیرا ترور مغنیه و حذف فیزیکی وی هدف ارزشمندی بود.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: انتظار می‌رود واکنش حزب‌الله لبنان به ترور عماد مغنیه با همکاری ایران و سوریه در داخل یا خارج از اسرائیل عملی شود.
سران رژیم اشغالگر قدس پس از ترور عماد مغنیه، به‌منظور جلوگیری از ربوده‌شدن هواپیماهایی که به سرزمین‌های اشغالی می‌آیند اقداماتی ویژه اتخاذ کردند.

اهداف اصلی ترور حاج رضوان

در مورد اهداف ترور عماد مغنیه گمانه‌زنی‌های زیادی می‌توان ارایه کرد که به ذکر اصلی‌ترین و محتمل ترین دلایل اکتفا کنیم.
1-بازسازی اعتبار از دست رفته دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی: در پی جنگ 33 روزه و حتی قبل از آن در حدفاصل اشغال لبنان در سال 1361 تا سال 1379 _ زمان خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان _ ناکامی دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در مضمحل کردن مقاومت به دغدغه مهم دولتمردان، ارتش و شهروندان صهیونیست تبدیل شده بود.
این وضعیت بخصوص در جریان جنگ 33 روزه تشدید شد چرا که از یک سو دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی نتوانست هیچ کدام از رهبران مقاومت را از میان بردارد و یا بر جریان روزافزون شلیک موشک‌های حزب‌اله اثر بگذارد و از سوی دیگر حزب‌الله لبنان توانسته بود در مراکز حساس رژیم صهیونیستی رخنه اطلاعاتی ایجاد کند.
حمله موشکی حزب‌الله به قلب قطار شهری تل آویو - دومین شهر صنعتی و سومین شهر توریستی اسرائیل و نیز حمله موشکی حزب‌الله به پادگان نظامی صفه واقع در استان جلیل شمالی که مهمترین پادگان نیرو هوایی رژیم صهیونیستی است نمونه‌های بارزی از این رخنه اطلاعاتی امنیتی بود.
2 - تضعیف موقعیت حزب‌الله لبنان: رژیم صهیونیستی براساس طینت خود که فشار نظامی را موجب کوتاه آمدن می‌داند گمان می‌کند عملیات ترور در پایتخت سوریه از یک سو دولت دمشق را از همکاری با حزب‌الله و حماس باز می‌دارد و شهروندان سوریه را علیه دولت بشاراسد برای محدود کردن فعالیت نیروهای مقاومت در سوریه وارد عمل می‌کند و از سوی دیگر حزب‌الله لبنان را که به آرامی از محدودیت‌های امنیتی پس از پایان جنگ 33 روزه خارج شده است را بار دیگر در لاک امنیتی فرو برده و نیروهای عمل کننده‌ آنرا زمین‌گیر می‌کند.
از منظر دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی شهادت سید رضوان یا چهره‌ای در اندازه‌‌ی او به نیروهای مرتبط با اسرائیل و آمریکا در لبنان روحیه می‌دهد و آنان را از رعب موجود ناشی از اقتدار نظامی، اطلاعاتی و مردمی - خارج می‌کند و در نهایت مشکلات جدیدی را برای حزب‌الله پدید می‌آورد.

تاثیر شهادت عماد مغنیه بر تحولات منطقه

شهادت عماد مغنیه موقعیت امنیتی رژیم صهیونیستی را تضعیف کرد چرا که از لحظه ترور «فرزند صور» به دست نیروهای اسرائیلی هر گونه اقدام نظامی حزب الله علیه رژیم صهیونیستی را چه در محدوده لبنان و منطقه شبعا که هنوز در اشعال اسرائیل است - و چه در محدوده فلسطین و نیز در فرامرزها کاملا موجه کرده و افکار عمومی را با آن هماهنگ می‌نماید- بر همین اساس رژیم صهیونیستی باید هر روز در انتظار یک حادثه‌ امنیتی علیه خود بنشیند.
شهادت مغنیه همچنین موقعیت امنیتی و اجتماعی حزب الله در لبنان را ارتقاء ‌داد. بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای ترور عماد مغنیه را محصول همکاری اطلاعاتی یک جریان لبنانی و یک نهاد اطلاعاتی عربی با سازمان اطلاعاتی اسرائیل دانسته و بدون این همکاری وقوع این حادثه را عملی نمی‌دانند.
نکته مهم دیگری که در ماجرای ترور چهره‌ی دلاور حزب الله وجود دارد، امتناع مقاومت از کشیده شدن به درگیری‌های داخلی است. حزب الله لبنان پس از پیروزی بزرگ خود علیه رژیم صهیونیستی می‌توانست علیه دست‌هایی که در جنگ با اسرائیلی‌ها هماهنگ بودند اقامه دعوا کند و حتی با توجه به اقتدار نظامی خود به تعقیب آنان بپردازند ولی این کار را نکرد و به جای آن از استقرار «دولت وحدت ملی» سخن گفت و برای رسیدن به دولت فراگیر صرفا به روش‌های مدنی روی آورد و حتی در این راه شهدایی را تقدیم کرد.
حزب‌الله لبنان با شهادت عماد مغنیه اگرچه یک نیروی موثر و کارکشته را از دست داده است ولی عواطف ملت‌های منطقه را که تحت تبلیغات مداوم قرار گرفته و نسبت به اهداف حزب‌الله در اصرار خود به حفظ سلاح دچار اندکی تردید شده بودند، به سمت خود جلب کرد در واقع این ترور اثبات کرد که اسلحه حزب‌الله نه تنها یک تهدید امنیتی علیه جبهه لبنانی _ عربی نیست بلکه نیاز مبرم لبنان برای حفظ ثبات می‌باشد.


منبع: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8711230058


نظر شما :