فریاد کویر - سالروز ترور ناموفق شاه توسط شهید رضا شمس آبادی

۲۲ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۲:۵۳ کد : ۱۴۴۰۴ مناسبت ها
تعداد بازدید:۶۳۳۰۲
امروز مصادف است با سالروز ترور شاه بدست شهید رضا شمس آبادی. ۲۱ فروردین ماه سال ۱۳۴۴ شمسی فریاد خروشان اعتراض مردم ایران از رگبار تفنگ سرباز وظیفه شهید رضا شمس آبادی به گوش رسید.

شهيد رضا شمس آبادي
تاريخ تولد :۹/۲/۱۳۲۱
نام پدر :علي اكبر
تاریخ شهادت : ۲۱/۱/۱۳۴۴
محل تولد :كاشان /نوش آباد / قلعه شمس آباد
طول مدت حیات :۲۴
محل شهادت :تهران
مزار شهید : نامعلوم است . به یادبودش در گلزار شهداء شهر نوش آباد قبری تهیه شده است

رضا در سال ۱۳۱۹ در روستاي شمس‌آباد حومه شهر نوش‌آباد از توابع شهرستان کاشان چشم بر جهان هستي گشود. کودکي او در هاله‌اي از فقر و تنگدستي سپري شد. چندي بعد رضا پدر را در امر معاش خانواده ياري رساند و در امر نخ‌ريسي، دروچيني و خوشه جمع‌کني به مادر کمک کرد. تحصيل را به صورت شبانه آغاز کرد و خواندن و نوشتن را فرا گرفت. در سن ۱۴ سالگي پدر خود را از دست داد و بدين ترتيب مشکلات زندگي او بيش از پيش شد. در سال ۱۳۳۹ زماني‌که دکتر اميني، عامل امپرياليسم به کاشان سفر کرد، رضا قصد داشت با شيشه اسيد او را ترورکند. اما شيشه به اتومبيل دکتر اميني اصابت کرد و نقشه او اجرا نشد.
شمس‌آبادي پس از قيام ۱۵ خرداد به سبب تنگدستي، چهار مرتبه از خدمت سربازي معاف شد. اما تقدير چنين بود که صحنه شهادت او در کاخ ظلم پهلوي رقم بخورد.
شمس‌آبادي تلاش زيادي کرد تا در گارد جاويدان شاه استخدام شود ولي به علت دو سانت کوتاهي قد، موفق نشد و به عنوان سرباز لشکر گارد شاهنشاهي به انجام وظيفه مشغول شد. او اعتقاد داشت « فقط مرجعيت شيعه است که مي‌تواند ملت را نجات دهد.»

روز بيست و يکم فروردين ماه سال ۱۳۴۴ تصميم گرفت هنگام ورود « محمدرضا پهلوي » به کاخ مرمر، او را به هلاکت رساند. او در مقابل در ورودي کاخ قرار گرفت، اما به علت تأخير چند دقيقه‌اي شاه، نقشه عملي نشد. استوار بابايي که در پشت يکي از درختان مخفي شده بود، او را مورد هدف قرار داد؛ اما شمس‌آبادي او را به هلاکت رساند. سپس با استوار آيت لشگري روبه‌رو شد. آيت لشگري نيز به سرنوشت بابايي دچار شد. شاه به سمت دفتر خود دويد. رضا نيز به دنبالش رفت و فرياد زد: من بايد اين جلاد را بکشم. اما افسوس که رگبار مسلسل دژخيمان دفتر مخصوص شاه اين قهرمان ۲۴ ساله را خونين پيکر بر زمين انداخت. ايادي رژيم بعد از شهادت او اعلام کردند: «رضا شمس‌آبادي از نيروهاي حزب توده بوده که با اين عمل خواسته است شاه با تدبير و دلسوز ملت را از ميان بردارد؟ » 1

تیر اندازی به شاه، رهبر انقلاب سفید، دو ماه و بیست روز پس از ترور نخست وزیر، نشانه نارضایتی شدید و ناپایداری رژیم بود. نخست‏سعی شد از علنی شدن حادثه جلوگیری به عمل آید، خبر روزنامه‏های عصر روز 21 فروردین حاکی از «نزاع چند سرباز در کاخ مرمر بود که منجر به تیراندازی و قتل دو سه نفر شده بود!» روز بعد، روزنامه‏ها خبر دادند: «هنگامی که اعلیحضرت عازم دفتر کارشان بوده‏اند، یک سرباز وظیفه به علت جنون آنی به ایشان تیراندازی کرده و در نتیجه باغبان و دو تن از مامورین کاخ کشته شده‏اند..» .

پيکر شهيد رضا شمس‌آبادي در مکاني نامعلوم به خاک سپرده شد تا نشاني از او باقي نماند. اما او با مرگ سرخش؛ درخشان‌ترين پرونده مظلوميت يک ملت را گشود و فرياد حق‌خواهي مستضعفين ايران را به گوش جهانيان رساند. سنگ یادبود این شهید بزرگوار در کنار دیگر شهدای شهر نوش آباد در جوار امامزاده محمد بن زید بن حسن مجتبی (ع) مورد علاقه و احترام مردم قرار دارد.

سنگ يادبود شهيد رضا شمس آبادي در گلزار شهداي نوش آباد
سنگ يادبود شهيد رضا شمس آبادي در گلزار شهداي نوش آباد

منزل پدري شهيد رضا شمس آبادي
منابع:
سایت صبح
سايت حوزه نت
سايت شهرداري نوش آباد
دوران (مجله الكترونيكي تاريخ معاصر ايران)
منبع عكس:
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا)
وبلاگ نوش آباد منزلگه ساسانيان


( ۱ )

نظر شما :