آزادی خرمشهر , سرافرازی ملت ایران

۰۳ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۰:۳۸ کد : ۱۴۴۳۵ مناسبت ها
تعداد بازدید:۱۵۷۸
در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ هجری شمسی‌, خرمشهر , شهرشهیدان و عاشقان آزاده به دست رزمندگان دلیر اسلا‌م از اشغال متجاوزان بعثی عراق آزاد شد .

این شهر 20 ماه در اشغال 30 هزار تن از نیروهای بعثی بود که در سوم خرداد با اجرای عملیات غرور آفرین آزادسازی خرمشهر از چنگال صدامیان‌, این حادثه بزرگ در صفحات تاریخ ایران به ثبت رسید و باعث سرافرازی مردم این مرز و بوم در جهان شد.
در حماسه آزادسازی خرمشهر وحدت سپاه‌, ارتش و دیگر نیروها همراه با نفس مسیحایی امام راحل‌, پرچم اسلا‌م را در آن شهر و بر فراز گلدسته‌ها و گنبد مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآورد.
در این عملیات 285 دستگاه تانک و نفربر500 , دستگاه خودرو40 , فروند هواپیما, سه فروند هلی کوپتر, توپ , تیربار و دهها انبار مهمات دشمن منهدم و 16 هزار و 500 نفر از سربازان عراقی کشته و زخمی و 19 هزار نفر نیز اسیر شدند.
یک فروند هلی کوپتر105 , دستگاه تانک و نفربر و 56 دستگاه خودرو و مقدار زیادی جنگ افزارهای سبک و نیمه سنگین‌, تجهیزات و مهمات‌, گوشه‌ای از غنیمت های این عملیات بزرگ بود.
رسانه‌های غربی از این عملیات به عنوان بزرگترین پیروزی ایران تا آن زمان ازجنگ‌, یاد کردند.
عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس با رمز یاعلی ابن ابی طالب در بامداد جمعه دهم اردیبهشت ماه 1361 آغاز شد, و اکثر شهدا و جانبازان این عملیات از ناحیه سر زخمی یا شهید شدند.
خرمشهر شهری است که خواست خداوند بر آزادی آن بود, شهری که رشادتهای رزمندگان اسلا‌م همراه با مشارکت مردم‌, شور و شادمانی را به ایران اسلا‌می باز گرداند, هوسرانی های دشمن را سرکوب کرد و آزادی و زندگی را به مردمانش هدیه داد.
پیروزی ایران در این عملیات بازتاب های بین‌المللی زیادی داشت و این روز در حقیقت روز اعتراف دشمنان به سربلندی ملت ایران بود.
آزادی خرمشهر به علت اجرا تاکتیک های نظامی در دنیا بی نظیر است و با این عملیات توانایی یک ملت با تکیه بر قدرت ایمان در معرض دید جهانیان قرار گرفت.
در مدتی که خرمشهر در اشغال نیروهای عراق بود از همان زمان طرح بازپس گیری خرمشهر برنامه‌ریزی شد و در سوم خرداد 1361 با اتحاد و همبستگی همه نیروهای مسلح و مردمی و لطف خداوند این شهر از نیروهای بعثی عراق پس گرفته شد.
در این عملیات تلفات وارد شده بر نیروهای عراقی و تعداد اسرای عراقی شگفتی جهانیان را برانگیخت و پنج هزار و 380 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلا‌می آزاد شد.
فتح خرمشهر از بزرگترین عملیات ظفرمندانه نظامی جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی عراق با ایران و نشانه قدرت جمهوری اسلامی به شمار می رود.

***
*****
********

در خرمشهر , شهر خون , زمین مملو از سجده های عاشقانه ای است که به شهادت و وصل یار ختم شده , لا‌له های سرفرازی که به خون معنا شدند.
مظلومیت , ایثار و مقاومت معنی نمی یابد مگر زمانی که ازکوچه های پر تلا‌طم , سرخ آن گذشته باشد.
سرزمینی مقدس که تجاوز دشمن و شکستن حریم ملت در آن , طوفانی از نفرت به پا کرد و سینه های مملو از کینه های اهریمنی دشمن را شکافت و چون آذرخشی برای همیشه بر تارک تاریخ این ملت همیشه سرافراز , افسانه ای جاوید خلق کرد.
اینجا آغاز بهشت است خطه ای پاک و آسمانی که به خون رنگین شهید جهان آراها معطر و مطهر شد, از همان روز که ریسمانی از آسمان بر این آستان مقدس پیوند خورد تا برای همیشه مردان جاوید تاریخ را در خود جای دهد.
سرایش عشق و درد در برابر مزارهای گمنام آرمیده در آغوش این سرزمین مقدس هنوز شاهدان عینی کینه توزیهای قلبهای سیاه اهریمنی است که می خواستند این خرم سرزمین را به تاریکهای خود پیوند دهند.
آن روز که صدام دژخیم , همان دشمن مفلوک امروز گرفتار آمده در عقوبت پلیدیهای خود , این سرزمین را در زیر آماج توپ و تفنگ گرفت و این سرزمین آسمانی را با گامهای سیاه لشکریانش آلود کرد , هرگز تصور نمی کرد که در برابر ایمان غرور آفرین این ملت در نهایت فضاحت عقب نشیند.
ایرانیان این بار هم نماد شجاعت , مردانگی , دلیری و رشادت شدند و افسانه ها و جانفشانیهایی از خود بر جای گذاشتند تا ایران سربلند ماند.
در روزهای نخست متجاوزین بعثی با استعداد 11 یگان پیاده , سه گروهان کماندو و 30 گردان توپخانه با هدف تصرف خرمشهر به این شهر حمله کردند.
با وجود مقاومت نیروهای مسلح کشورمان خرمشهر در تاریخ 24 مهر 1359 به تصرف نیروهای متجاوز درآمد و از آن زمان این شهر به خونین شهر تغییر نام یافت.
در دقایق اولیه بامداد دهم اردیبهشت 1361 مرحله اول عملیات بیت المقدس با رمز یا علی بن ابیطالب " ع " علیه نیروهای دشمن شروع شد.
در این عملیات رزمندگان غیور و مومن در قالب 57 گردان از سپاه و ارتش در قالب چهار قرارگاه عملیاتی شرکت داشتند و با استعانت از نام حضرت علی " ع " به مصاف بعثیان رفتند.
عملیات بیت المقدس در چهار مرحله انجام شد و در نهایت ساعت 16 روز سوم خرداد ماه 1361 با موفقیت دلیرمردان این مرز و بوم با آزادسازی خرمشهر به اتمام رسید.
در عملیات بیت المقدس 5035 کیلومتر از خاک ایران که در تصرف دشمن بود آزاد شد و شمار زیادی از عراقیها کشته شدند و 19 هزار نفر از آنان هم به اسارت نیروهای اسلا‌م درآمدند.
فتح خرمشهرموهبتی الهی و نمونه بارز امداد غیبی بود لذا اینجا خرم دیار ایران زمین خاکی است مقدس و آسمانی که کوچه کوچه آن بوی شهادت , رشادت و فداکاری می دهد ,اینجا قلب تاریخ و زمین است‌, اینجا سرزمین شهیدانی بی ادعا و راد مردانی است که از همه چیز گذشتند تا این سرزمین برای همیشه سبز و جاوید ماند و همه این رشادتها در سوم خرداد به بار نشست و تکبیر پیروزی از مناره های مسجد شهر تنها بنای استوار و بر جای مانده این سرزمین که نمادی از استواری این ملت بود برخاست و باردیگر پرچم سه رنگ ایران زمین را به اهتزاز درآورد.
باشد تا این سرزمین همواره جاودان ماند .


منبع: http://www.iribnews.ir/Default.aspx?Page=MainContent&news_num=37867


نظر شما :