سالروز شهادت شهید محمد بخارایی

۲۷ خرداد ۱۳۸۸ | ۱۰:۳۳ کد : ۱۴۴۴۷ مناسبت ها
تعداد بازدید:۲۷۲۲۵
شهید محمد بخارایی اصالتا اهل کاشان بود اما در تهران بدنیا آمده و بزرگ شده محلات جنوب شهر پایتخت بود. این شخصیت مبارز به همراه شهید رضا شمس آبادی دو تن از مبارزانی بودند که با انجام عملیات مسلحانه بر ضد رژیم شاه ارادت و دین مردم انقلابی کاشان را به امام و انقلاب ابراز و ادا نمودند.

26 خرداد سال 1344 هجری شمسی ، محمد بخارایی، صادق امانی ، صفارهرندی و مرتضی نیک نژاد از اعضای هیئت مؤتلفه اسلامی به شهادت رسیدند. پس از قیام خونین 15 خرداد و کشتار بی رحمانه مردم مسلمان ، مجاهدان و مبارزان جبهه توحید بر ضرورت یک حرکت انقلابی علیه جباران رژیم آمریکایی شاه تأکید کردند و بر این اساس هسته های اولیه یک گروه مبارز به نام هیئت های مؤتلفه اسلامی را بنیان نهادند. از اقدامات مهم این گروه اسلامی اعدام انقلابی حسنعلی منصور عامل اجرای کاپیتولاسیون بود . منصور از اسفند ماه سال 1342 شمسی تا بهمن ماه سال 1343 نخست وزیر ایران بود . او حزب ایران نوین را دایر کرد و قانون ننگین کاپیتولاسیون را به مجلس برد. همچنین مجری طرح تبعید حضرت امام (ره) در سال 1343 شمسی، بود. به همین دلیل در روز اول بهمن ماه سال 1343در مقابل مجلس شورای ملی مورد هدف گلوله محمد بخارایی قرار گرفت و به هلاکت رسید.
در آستانه سالگرد شهادت این شهید بزرگوار می توانید زندگینامه ایشان را در اینجا و جریان عملیات اعدام انقلابی منصور را از اینجا بخوانید. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.


منبع: http://tebyan.net/


( ۱ )

نظر شما :