درباره ماه نورانی رجب و شب آرزوهایش ؛ فردا ماه نیایش طلوع می‌کند

۰۲ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۴۴۵۱ ویژه نامه
تعداد بازدید:۱۳۷۱
ماه رجب، نیم روز دیگر از راه می‌رسد و فرصت نیایش و بندگی در این ماه عزیز با اعمال نخستین پنج‌شنبه رجب، لیلةالرغائب یا «شب آرزوها» دوباره تازه می‌شود.

به گزارش گروه آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از نورانی‌ترین ماه‌های خداوند، فردا با برآمدن آفتاب طلوع می‌کند و ما را به دعا و نیایش و آمادگی برای حضور در طلایی‌ترین فرصت‌های بندگی فرا می‌خواند.
پیامبر مکرم اسلام (ص) فرموده است: هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می‌شود، غضب الهی را از خود دور می‌کند و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌شود.
رسول گرامی ما همچنین می‌فرماید: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.

ثواب نماز در ماه رجب
ماه رجب به بندگان خدا، روزه و نماز بسیار توصیه شده است. رسول خدا (ص) فرمود: کسی که در یکی از شب‌های ماه رجب ده رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک مرتبه حمد، یک مرتبه سوره «کافرون» و سه مرتبه سوره توحید را بخواند، خداوند گناهان گذشته او را می‌بخشد و برای هر رکعتی عبادت شصت سال را و برای هر سوره، قصری در بهشت عطا فرماید.
ایشان همچنین فرمود: کسی که در یکی از شب‌های ماه رجب، یکصد مرتبه سوره توحید را در دو رکعت نماز بخواند (همه را در یک رکعت یا بخشی را در رکعت اول و بخشی را در رکعت دوم) مانند این است که یکصد سال در راه خدا روزه گرفته است.
از سلمان فارسی روایت است که روز آخر جمادی‌الثانی (مثل امروز) به دیدن حضرت محمد مصطفی (ص) رفتم. حضرت فرمودند: سلمان! تو از ما اهل بیت هستی. نمی‌خواهی تو را از چیزی آگاه کنم؟ سپس فرمود: اگر هر مرد یا زن مؤمنی در ماه رجب، سی رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعتی سوره فاتحة‌الکتاب را یک بار، توحید را سه بار و کافرون را سه بار بخواند، خداوند متعال هر گناهی را که او در خردسالی یا بزرگسالی مرتکب شده برایش پاک کرده و پاداش کسی را به او عنایت می‌کند که تمام این مار را روزه گرفته است. بدان که خداوند تا سال آینده او را از نمازگزاران قرار می‌دهد و هر روز عمل شهیدی از شهدای بدر برایش بالا می‌رود.
برای هریک از شب‌های ماه رجب، نمازی وارد شده است که از فردا به تدریج، نمازهای هرشب از این ماه پرخیر به اطلاع کاربران فارس خواهد رسید.

لیلةالرغائب یا شب آرزوها
اولین شب جمعه ماه رجب را لیلةالرغائب به معنی شب آرزوها می‌گویند. گویی که روزه‌داران نخستین روز ماه رجب و نمازگزاران اولین شب جمعه این ماه به تمام آرزوهای خود خواهند رسید. برای این شب عملی از رسول خدا (ص) ذکر شده که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:
در صورت امکان و بلامانع بودن، روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء 12 رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد، 3 مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون 12 رکعت به پایان رسید، 70 بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده 70 بار ذکر «سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب‌الملائکة والروح» گفته شود. در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد.
پیامبر اکرم (ص) درباره فضیلت این نماز می‌فرماید: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من! بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.
آن بنده می‌پرسد: تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام.
آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

دعای ماه مبارک رجب
این دعای کوتاه، اما پرمعنا، پس از نمازهای یومیه به صورت تعقیبات خوانده می‌شود و فضیلت بسیار دارد. اما این دعا:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْر وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یا مَنْ یُعْطِى الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ یا مَنْ یُعْطى مَنْ سَئَلَهُ یا مَنْ یُعْطى مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ خَیْرِالدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِالاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى بِمَسْئَلَتى اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّالدُّنْیا وَ شَرِّالاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوص ما اَعْطَیْتَ وَ زِدْنى مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ
در اینجا خواننده دعا محاسن یا موی خود را به دست می‌گیرد و با حرکت دادن انگشت اشاره دست به طرفین ادامه می‌دهد:
یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ یا ذَاالنَّعْمآءِ وَالْجُودِ یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتى عَلَى النّارِ

به نام خداوند بخشنده مهربان
اى که براى هر خیرى به او امید دارم و از خشمش در هر شرى ایمنى جویم. اى که عطاى بسیار در برابر طاعت اندک مى‌دهد. اى که عطا کنى به هرکه از تو خواهد. اى که عطا کنى به کسى که از تو نخواهد و نه تو را بشناسد. از روى نعمت بخشى و مهرورزى عطا کن به من به خاطر درخواستى که از تو کردم؛ همه خوبى دنیا و همه خوبى و خیر آخرت را و بردار از من به خاطر همان درخواستى که از تو کردم، همه شر دنیا و شر آخرت را. زیرا آنچه تو دهى چیزى کم ندارد و بیفزا بر من از فضلت اى بزرگوار!


منبع: http://www1.farsnews.com/newstext.php?nn=8804020871


نظر شما :