کنگره بزرگداشت حکیم افضل‌الدین مرقی کاشانی در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود

۱۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۱:۱۳ کد : ۱۴۴۸۴ نهاد
تعداد بازدید:۸۵۶
دبیر کمیته علمی کنگره بزرگداشت حکیم افضل‌الدین مرقی کاشانی از برگزاری این کنگره در اردیبهشت سال ۸۹ در دانشگاه کاشان خبر داد.

دبیر کمیته علمی این کنگره گفت: حکیم افضل‌الدین از دانشمندان و شاعران نیمه دوم سده 6 و نیمه نخست سده 7 هجری قمری یکی از بزرگترین رباعی‌سرایان ایرانی است که در بالندگی و گسترش حکمت، ادبیات و عرفان در تاریخ اسلامی ایران نقش به سزایی داشته و توانسته است بر خلاف دیدگاه نسبی گرای خیام از منظر یقینی سخن گفته و اندیشه‌های حکمی و حقایق عرفانی را به زبان شعر بیان کند.
دکتر عبدالله موحدی‌محب، هدف از برگزاری این کنگره را آشنایی پژوهشگران و مخاطبان با یکی از چهره‌های نام‌آور حکمت،‌ادبیات، عرفان و تصوف اسلامی و معرفی آثار علمی و ادبی حکیم افضل‌الدین مرقی کاشانی به جامعه علمی و دانشگاهی ذکر کرد.
وی اظهار داشت: با برگزاری این کنگره زمینه تحقیقات بیشتر درباره آثار، افکار و اندیشه‌های فلسفی، کلامی، عرفانی ایجاد می‌شود و پژوهشگران و مخاطبان نسبت به پشینیه فرهنگی، استعدادها و ظرفیت‌های علمی و ادبی شهر کاشان و مناطق همجوار آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند.
به گفته وی، علاقمندان شرکت در این کنگره می‌توانند چکیده مقالات خود را با موضوع حکیم افضل‌الدین مرقی کاشانی در حوزه‌های تاریخ و جغرافیا، زبان و ادبیات، عرفان و تصوف، جامعه و سیاست و حیات تا تاریخ 1/10/88 و اصل مقالات را تا 15/12/88 به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.
نشانی پستی دبیرخانه این کنگره: کاشان ـ بلوار قطب راوندی ـ دانشگاه کاشان ـ دانشکده علوم انسانی ـ مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی ـ کدپستی 51167-87317 و نشانی الکترونیکی آن http://mpk.kashanu.ac.ir است.
جامع الحکمه، ینبوع الحیات، عرض‌نامه،‌دیوان اشعار، مدارج الکمال و ساز و پیرایه شاهان از جمله آثار حکیم افضل‌الدین مرقی کاشانی است.
آرامگاه این عارف بزرگ در روستای مرق در 42 کیلومتری غرب کاشان از دیرباز زیارتگاه خاص و عام بوده و هست.


منبع: http://kashanu.ac.ir


نظر شما :