دیدار هزاران نفر از کارگران نمونه سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(۹-۲-۸۹)

۰۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۴۵۳۴ اینترنت
تعداد بازدید:۸۰۸
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور، پیشرفت را منوط به دو عنصر علم و تولیدِ دانش بنیان دانستند و با اشاره به پیشرفتهای خیره کننده و ظرفیتهای فوق العاده انسانی، طبیعی و علمی کشور، تأکید کردند:


جبران عقب ماندگی های تاریخی، نیازمند همت مضاعف و چند برابر، و حركت شتابان برای به فعلیت درآوردن ظرفیت های بسیار بالای كشور است و این همت مضاعف هم با صحبت كردن و تمجید و تعریف بوجود نمی آید بلكه لازمه آن، ورود حقیقی به میدان كار و ابتكار است.
در این دیدار كه همزمان با هفته كارگر برگزار شد، رهبر انقلاب اسلامی در تبیین دیدگاه اسلام نسبت به قشر كارگر خاطرنشان كردند: برخلاف دیدگاه مادی كه كارگر را فقط یك ابزار می داند، اسلام، كارگر را یك مجاهد فی سبیل الله می داند و برای كار و تلاش او هم ارزش و پاداش الهی قائل است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ شأن و جایگاه كارگر در چارچوب دیدگاه اسلام را بسیار مهم خواندند و افزودند: قشر كارگر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون امتحان بسیار خوبی داده كه دوران دفاع مقدس فقط یك نمونه آن است.
ایشان با اشاره به تلاش دشمنان از اول انقلاب برای استفاده از قشر كارگر و مسائل كارگری به عنوان اهرم فشار سیاسی بر ضد نظام اسلامی، خاطرنشان كردند: این موضوع در سی سال گذشته در دستور كار دشمنان نظام اسلامی قرار داشته است اما قشر كارگر نیز سی سال است كه این طراحی را ناكام گذاشته اند.
رهبر انقلاب اسلامی ارتباط صمیمی میان كارگر و نظام اسلامی را ناشی از پایه مستحكم ایمانی نظام دانستند و افزودند: بر همین اساس حركت مجموعه كشور در جهت تولید و با محوریت كارگر و تولید كنندگان پیش خواهد رفت و بدخواهان نخواهند توانست اخلالی در آن بوجود آورند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر اینكه پیشرفت مادی كشور بر دو پایه علم و تولید استوار است، خاطرنشان كردند: در دوران حكومت طواغیت در ایران، نه به علم اهمیت داده می‌شد و نه به تولید متكی بر علم، بنابراین ملت ایران برای سالهای متمادی دچار عقب ماندگی شد و جبران این فاصله نیازمند توجه بیش از پیش به علم و تولید است.
ایشان پیگیری موضوع علم در مراكز علمی و تحقیقاتی با استفاده از روشهای نو و مدرن را بسیار با اهمیت برشمردند و افزودند: به لطف خداوند پیشرفت علمی در كشور آغاز شده است اما سرعت این حركت باید دو چندان شود زیرا ما در اول راه هستیم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جایگاه بی بدیل تولید دانش بنیان در عرصه های صنعت و كشاورزی تأكید كردند: دست یابی به تولید دانش بنیان بوسیله كارگر و كارفرما محقق می شود و مدیریت این موضوع نیز بر عهده دولت است كه باید سازماندهی مناسب آن را انجام دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اجرای كامل سیاستهای اصل 44 را در شكل گیری تولید دانش بنیان مهم ارزیابی و در عین حال خاطرنشان كردند: باید بسیار مراقب بود كه اجرای سیاستهای اصل 44، زمینه ساز نفوذ قانون دان های قانون شكن، نشود.
ایشان در همین خصوص افزودند: افرادی با دور زدن قانون، برخی كارخانه ها را می خرند و بعد هم با فروش تجهیزات و زمین آن به میلیاردها آلاف و الوف می رسند و در نهایت كارگران كارخانه را بیكار می شوند، لذا همه مسئولان باید مراقب باشند.
رهبر انقلاب اسلامی به رابطه كارگر و كارفرما هم اشاره و خاطرنشان كردند: در نظام اسلامی مبنای رابطه كارگر و كارفرما، التیام، همكاری و همسویی است و همه طراحان و سیاست پردازان باید در این جهت حركت كنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ما نه همچون دیدگاه سوسیالیستی كارفرما را مطرود، و نه همچون دیدگاه سرمایه داری كارفرما را صاحب اختیار می دانیم بلكه معتقدیم با رابطه تعریف شده انسانی و اسلامی، و همكاری این دو عنصر شریف، پیشرفت كشور محقق خواهد شد.
ایشان پیشرفتهای كنونی كشور را در مقایسه با دوران قبل از انقلاب، بسیار شگرف خواندند و با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی، جایگاه برجسته كشور در سدسازی و ساخت نیروگاه، و راه اندازی خطوط تولید در كشورهای مختلف، تأكید كردند: با وجود همه این پیشرفتها، اما هنوز با جایگاهی كه در شأن ایران و میراث تاریخی ایران است، فاصله زیاد داریم و باید با همت مضاعف عقب ماندگی ها را جبران كنیم.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: همت مضاعف یعنی همت برای رسیدن به قله و این هدف نیز با حرف زدن و تمجید كردن بدست نمی آید بلكه نیازمند ورود حقیقی به میدان كار و ابتكار است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر اینكه ظرفیت كار و تلاش، و پیشرفت كشور بسیار بیشتر از ظرفیت كنونی است و باید همت همه چند برابر شود، خاطرنشان كردند: ملت ایران همانند جوان با استعدادی است كه ظرفیتهای فراوانی دارد و اگر تلاش لازم را انجام دهد، قطعاً به قله خواهد رسید و به یك ستاره تبدیل خواهد شد.
ایشان با تأكید بر اینكه ملت ایران در سالهای گذشته و در عمل، بخشی از توانایی ها و ظرفیت های خود را نشان داده است افزودند: دانشمندان ملت ایران در شرایط تحریم و بدون كمك هیچ كشوری، توانستند نسل دوم و سوم سانتریفیوژها را تولید و همه دارندگان صنعت هسته ای را مبهوت كنند. جوانان با استعداد ایرانی در حوزه علوم زیستی توانستند از سلولهای بنیادی، حیوانِ تولیدی بوجود آورند و در ردیف چند كشور معدود دارنده این توانایی و فناوری قرار گیرند و فرزندان این كشور با وجود سی سال تحریم، اكنون موشك های پیشرفته و ماهواره بَر می سازند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: این موارد بخشی از توانایی های ملت ایران است، بنابراین باید از همه ظرفیت های انسانی، علمی، و طبیعی كشور استفاده كرد كه لازمه به فعلیت رساندن این ظرفیتها، همت مضاعف است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به غیرقابل تحمل بودن پیشرفت ملت ایران برای استكبار افزودند: این پیشرفتها خارج از قاعده قدرتهای استكباری است و به همین دلیل در مقابل ملت ایران صف آرایی و دشمنی می كنند اما همانگونه كه در سی سال گذشته نتوانسته اند كاری انجام دهند، قطعاً بعد از این هم هیچ كاری نمی توانند بكنند.
ایشان پشت گرمی ملت ایران را الطاف الهی و ایمان، و عمل صالح ناشی از این ایمان دانستند و خاطرنشان كردند: همانگونه كه خداوند متعال وعده فرموده نتیجه ایمان و عمل صالح، پیروزی و عزت در دنیا، و فلاح و نجاح در آخرت است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه پیشرفت حقیقی كشور در گرو ادامه راه ایمان و عمل صالح است، افزودند: رحمت و سلام خدا بر امام بزرگوار (ره) كه این راه را به ما نشان داد و با آن ایمان الهی خود، ملت ایران را بیدار و به این راه هدایت كرد.
در این دیدار آقای شیخ الاسلامی وزیر كار و امور اجتماعی در سخنانی، با اشاره به سیاستهای كلان این وزارتخانه گفت: بومی سازی، بهبود و گسترش فرهنگ كار، تدوین الگوی ایرانی – اسلامی كار، منشور سه جانبه گرایی اسلامی درخصوص رابطه كارگر و كارفرما، و تدوین پیوستهای فرهنگی برای برنامه های اجرایی از جمله جهت گیریها و برنامه های در دست اجرا است.
وی، پیگیری و تصویب قوانین، آیین نامه و مقررات حمایتی از كارگران، اصلاح قانون بیكاری، تدوین آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور، افزایش پوشش یارانه ای بیمه های اجتماعی كارگران، تأمین مسكن مهر و حذف شركتهای خدمات نیروی انسانی را از دیگر برنامه های وزارت كار و امور اجتماعی برشمرد.
در ابتدای این دیدار به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم مرثیه سرایی برگزار شد.

نظر شما :