دیدار جمعی از شاعران، ذاکرین و مداحان اهل بیت (علیهم السلام) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (۱۶-۳-۸۹)

۱۶ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۱:۱۸ کد : ۱۴۵۵۵ اینترنت
تعداد بازدید:۸۷۰
در سالروز میلاد دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) صدیقه کبری، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و همچنین فرزند پرافتخارش امام  خمینی (ره) جمعی از شاعران، ذاکرین و مداحان اهل بیت (علیهم السلام)، در حسینیه امام خمینی و در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، به قرائت اشعاری در فضائل و مناقب بانوی نجابت و عفاف حضرت زهرا (سلام الله علیها) و نیز با مضامین "انقلابی و اجتماعیِ روز" پرداختند.


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تبریك فرخنده روز ولادت بزرگترین بانوی تاریخ بشر و افتخار امت اسلام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، تعمیق و گسترش معارف اهل بیت علیهم السلام و تحكیم پایه های ایمان دینی مردم را مهمترین وظیفه افراد اثرگذار در جامعه دانستند و خاطرنشان كردند: زورگویان جهانی و باندهای بین المللی قدرت و ثروت كه قیام ملت ایران، پنجه استكباری آنان را تضعیف كرد، امروز با توسل به شیوه ها و ابزارهای جدید و كارآمد قصد دارند دلها را از ایمان روشن دینی و محتوای برانگیزاننده آن خالی كنند اما با مجاهدت و احساس مسئولیت، این ترفند آنان بی اثر خواهد شد.
ایشان با اشاره به كارهای بسیار بزرگ و اثرگذار ملت ایران در 30 سال پس از انقلاب اسلامی افزودند: اگر ملت ایران با در پیش گرفتن این راه روشن، تسلط و سیطره و غارت منابع ملتها را برای مستكبران سخت نمی كرد، اینچنین مورد بغض و دشمنی قرار نمی گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی، ترویج افكار و سرگرمی های باطل، شهوانی و سیاسی و ایجاد فتنه را از جمله سیاستهای دشمن برای مقابله با حركت ملت ایران و ایمان دینی آنان دانستند و تصریح كردند: یكی از عواملی كه می تواند موجب تعمیق معارف اسلامی، معنوی و انقلابی و شجاعت ملت ایران شود، گسترش محبت اهل بیت (ع) در دل و روح انسانها است كه در این زمینه همه از جمله مداحان و ذاكران مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینكه محبت و عشق جوشان به اهل بیت (ع) در كنار معارف مستحكم، مستدل و منطقی، عامل بقا و استمرار و گسترش گرایش به حق است تصریح كردند: در طول تاریخ اسلام تاكنون، پیوند فكری و عقلانی همراه با پیوند عاطفی و قلبی با پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بوده است و خدشه دار كردن این محبت و ارتباط با هر شكل و صورتی خیانت به جریان عظیم پیروی از اهل بیت (ع) است.
ایشان به نیاز نسل جوان كشور، به امید، نشاط، خوش بینی، توكل به خدا و اعتماد به       وعده های الهی، پیوستگی با اهل بیت (ع) و افتخار به ایران اسلامی و امام خمینی (ره) اشاره و خاطرنشان كردند: جوانان باید بدانند سرنوشت آنان، خانواده و جامعه وابسته به تلاش، كار، جدیت و پیگیری است و این معارف و اخلاقیات از طریق مفاهیم تربیتی و بصورت غیرمستقیم، در قالبهای مناسب و هنرمندانه، قابل انتقال به نسل امروز است.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقام والای عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها، زندگی آن بزرگوار را سراسر مجاهدت برشمردند و خاطرنشان كردند: آن حضرت مانند سربازی فداكار در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی، فعال و اثرگذار بود و مانند حكیم و عارفی مجاهد، به تمام وظایف خود در همسرداری، تربیت فرزندان و بعنوان مادری مهربان عمل می كرد.
ایشان حضرت زهرا  سلام الله علیها را آیت عظما و اعلای یك زن نمونه برشمردند و با اشاره به حكمتهای خطبه فدكیه خاطرنشان كردند: معارف این خطبه در حد عالی ترین سطح معارف و حكمت است و نشاندهنده مقام علمی حضرت زهرا سلام الله علیهاست.
رهبر انقلاب اسلامی، مجموعه ذی قیمت و با ارزش فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها، را آنهم در مدت عمر كوتاهِ شان، افتخاری برای تاریخ و جامعه بشری دانستند و افزودند: با پیوند "عاطفی و محبت" و "آتش شور و شوق"، مناقب و سجایای حضرات معصومین به مخاطب منتقل می شود و این عاطفه متكی بر منطق و حقیقت است كه در تاریخ تشیع، به عنوان یك عنصر اساسی نقش ایفا می كند.
حضرت آیت الله خامنه ای بهره گیری از ظرفیت عظیم ذكر اهل بیت (ع) را ضروری و با تاكید بر اجتناب از جعل وقایع تاریخی خاطرنشان كردند: اشك گرفتن از مردم هدف نیست بلكه هدف در آمیختن دل اشك آلود با معارف زلال است.
ایشان در تبیین مداحی حقیقی تصریح كردند: مداحی، نوعی معلمی است و شعر شاعر باید حاوی معرفت، آگاهی بخشی، آموزنده، و معطوف به حوادث جامعه باشد و اگر با هنرنمایی در "بیان و تصویر واقعه" و اخلاص همراه باشد اثرگذار و هدایت بخش خواهد بود.

نظر شما :