دیدار هزاران نفر از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی(۲۴-۴-۸۹)

۲۴ تیر ۱۳۸۹ | ۱۲:۲۰ کد : ۱۴۵۷۱ اینترنت
تعداد بازدید:۸۲۰
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در آستانه سوم شعبان، میلاد مبارک سیدالشهدا (ع) و روز پاسدار در دیدار هزاران نفر از فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شاکله معنوی سپاه را عامل اصلی «انعطاف پذیری و عملکرد تحسین برانگیز» این نهاد مردمی و انقلابی در عرصه های مختلف و شرایط متفاوت سه دهه گذشته خواندند و با تبیین واقعیات مهم داخلی و بین المللی تأکید کردند:

همه مسئولان كشور باید با عمل به وظایف سنگین خود در عرصه های مختلف عمل كنند و همچون 31 سال گذشته، برای روبرو شدن با هر شرایطی آماده باشند كه البته و بدون كوچكترین تردید، ملت بزرگ ایران و جمهوری اسلامی، همچون گذشته پیروز این میدان رویارویی مستمر خواهند بود.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، ماه شعبان را ماه ذكر و توسل و خودسازی خواندند و با تبریك حلول این ماه عظیم و میلاد مبارك حضرت اباعبدالله الحسین، امام سجاد و حضرت ابوالفضل العباس (علیهم السلام)، سپاهیان پاسدار را «رهروان صادق و عاشق راه خدا و ائمه هدی» برشمردند.
ایشان، سرداران سپاه و دیگر پاسداران را رهروان شهدای گرانقدری چون باكری – همت، بروجردی و دیگر شهیدان سرافراز سپاه دانستند و در تبیین شاكله معنوی و باطنی سپاه افزودند: دلهای مشتاق به مجاهدت فی سبیل الله در هر عرصه و میدان – زبانهای صادق و نگاههای حق بین و حق شناس، سه عنصر اصلی شاكله و هویت حقیقی سپاه پاسداران را تشكیل می دهند.
فرمانده كل قوا با استناد به مناجات شریف ماه شعبان، افزودند: در شاكله معنوی سپاه، آتش اشتیاق دلهای پاسداران را به خدا نزدیك می كند و صداقت و وفاداری آنان در نیت و گفتار و عمل، همچون كلمه طیبه رفعت می گیرد و به سوی پروردگار تعالی می یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نگاه حق بین و حق شناس را عنصر سوم شاكله و هویت حقیقی سپاه خواندند و افزودند: این نگاه حق بین، در هر شرایطی حتی اوضاع غبارآلود و پرابهام، واقعیات صحنه را تشخیص می دهد و وظیفه و راه عمل به وظیفه را درك می كند.
فرمانده كل قوا، با اشاره به چگونگی شكل گیری سپاه پاسداران، سپاه را نهادی جوشیده از «دل مساجد و مدارس و دانشگاهها» و برآمده از خانه ها و دلهای مؤمن مردم برشمردند و افزودند: كسی سپاه را خلق نكرد بلكه این نهاد به اقتضای نیاز زمان شكل گرفت و هر جا و هر عرصه ای كه لازم بود به پاسخگویی به نیازهای انقلاب و كشور پرداخت.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، حفظ هویت و شاكله اصلی و عمل براساس نیاز زمان را ویژگی بارز سپاه خواندند و خاطرنشان كردند: سپاه در سالهای اولیه انقلاب، در مقابله با ضدانقلاب در خیابانهای تهران – در مسائل استانهای مرزی – 8 سال دفاع مقدس و دیگر عرصه های متفاوت و مختلف، هویت خود را حفظ كرد اما با انعطاف لازم، شكل خود را براساس نیاز زمان، تنظیم كرد تا بتواند به وظایفش عمل كند.
ایشان با اشاره به درخواست مسئولان دولت وقت پس از جنگ برای ورود سپاه به عرصه سازندگی افزودند: در این عرصه نیز سپاه هر جا حضور یافت بهترین اقدامات سازندگی را انجام داد و این واقعیات نشان می دهد كه این نهاد مردمی، در پرتو وفاداری به شاكله معنوی خود، از سازمانی منعطف برخوردار است كه براساس نیازهای زمان، روز به روز متحول و متكامل نیز شده است.
رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد نهادهای مختلف از جمله سپاه و جهاد سازندگی را هنر بزرگ انقلاب برشمردند و افزودند: این نهادها، ساختاری انطباق پذیر همراه با بعد ارزشی قوی دارند و ضمن نظم و قانون پذیری، از مشكلات سازمانهای متعارف از جمله «شكنندگی و خشكیِ سازمانی» به دور هستند.
فرمانده كل قوا با تأكید بر لزوم حفظ هویت نهادی سپاه، این نهاد را شجرۀ طیبه ای خواندند كه به فرموده قرآن كریم در هر دوره، ثمره خاصی بروز می دهد كه این عملكرد و ویژگی تحسین برانگیز باید ادامه یابد.
رهبر انقلاب اسلامی، شناخت واقعیات امروز، و بررسی و پیش بینی شرایط فردا را لازمه برنامه ریزی صحیح برای حركت به سمت تحقق اهداف دانستند و با اشاره به مسئولیت فرماندهان – نیروهای مختلف و آحاد سپاهیان در این زمینه افزودند: حفظ كامل شاكله معنوی سپاه تشخیص واقعیات امروز و پیش بینی تحولات آینده را امكان پذیر می كند و این شناخت و آگاهی، زمینه برنامه ریزی و اقدامات صحیح را فراهم می آورد.
ایشان در ادامه همین بحث به تبیین واقعیات امروز كشور و صحنه جهانی پرداختند.
نخستین واقعیت انكارناپذیری كه رهبر انقلاب اسلامی در ترسیم شرایط موجود به آن اشاره كردند ثبات انقلاب بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای درك بهتر این واقعیات، ضمن مقایسه ای میان انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه، به مراحل متعدد و كاملاً متفاوت و متضاد انقلاب فرانسه در دهه های اول شكل گیری و پیروزی اشاره كردند و افزودند: انقلاب اسلامی برخلاف دیگر حركتهای سیاسی – اجتماعی قرنهای معاصر، پس از گذشت 31 سال پرفراز و نشیب، همچنان در مسیری كه اسلام ترسیم كرده و امام راحل عظیم الشأن آن را به تعبیری ریل گذاری نمودند حركت می كند و این واقعیت بسیار مهم، نشانه دست حمایت پروردگار از این انقلاب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به سخنان مقامات امریكایی درباره تلاش برای تغییر رفتار ایران خاطرنشان كردند: منظور و مفهوم حقیقی این سخنان، تلاش برای تغییر مسیر حركت انقلاب اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی، دلهای مؤمن ملت ایران را مظهر قدرت الهی خواندند و تأكید كردند: آنچه حركت انقلاب را در همان مسیر اصلی، امكان پذیر كرده، عشق ملت ایران به اسلام است كه خاكریزی بزرگ و نفوذناپذیر برای انقلاب اسلامی و كشور بوجود آورده است كه اگر مسیر عوض شود و اسلام از دست برود این خاكریز دیگر وجود نخواهد داشت و پای زورگویان و متجاوزان به كشور باز خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی پیشرفتهای كشور را، واقعیت دوم عرصه داخلی برشمردند و افزودند: براساس آمار جهانی، شتاب پیشرفت و رشد علمی كشور چند برابر متوسط جهانی است البته همچنان فاصله با قافله علم فراوان است اما این شتاب پرافتخار را نباید از یاد برد.
رهبر انقلاب اسلامی، پختگی سیاسی و مجرب شدن مردم را از دیگر واقعیات ایران دانستند و افزودند: مردم، جوانان و حتی نوجوانان بر اثر حوادث پی در پی، تجربه سیاسی خوبی به دست آورده اند و خوشبختانه مسائل را تا حد زیادی خوب می فهمند به گونه ای كه حتی اگر مسئله شبهه ناكی بتواند نظر آنان را جلب كند، بعد از درك واقعیت، به سرعت، جهت گیری خود را تغییر می دهند كه در قضایای فتنه سال 88، این واقعیت كاملاً مشهود بود.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور مؤثر و آشكار دین در حوزه زندگی جوانان را واقعیت بسیار مهم دیگری برشمردند كه در داخل كشور قابل درك است.
ایشان، حضور پرشور جوانان در مراسم اعتكاف، نمازهای جماعت دانشگاهها و دیگر اماكن، و شركت پررونق جوانان در مجامع مذهبی را از نشانه های واقعیت یاد شده خواندند.
گسترش تفكر انقلاب اسلامی در جهان واقعیت دیگری بود كه رهبر انقلاب به آن اشاره كردند.
ایشان معنای حقیقی صدور انقلاب را صدور عطر افكار و آرمانهای انقلاب اسلامی خواندند و با اشاره به استقبال مشتاقانه مردم كشورهای مختلف از مسئولان جمهوری اسلامی افزودند: عطر اسلام و انقلاب اسلامی با وجود همه تلاشهای دشمنان، قلبهای ملتها را پرنشاط كرده است و این، واقعیتی انكارناپذیر است.
رهبر انقلاب اسلامی، ادامه فعالیتهای جبهه معارض انقلاب اسلامی را از دیگر واقعیات پیرامونی انقلاب اسلامی خواندند و با اشاره به تلاشهای بی وقفه اما ناكام رژیم صهیونیستی و امریكا برای مقابله با حركت عظیم ملت مسلمان ایران افزودند: انقلاب اسلامی، ایران پرعظمت را با موقعیت راهبردی و منافع فراوانش از چنگ امریكایی ها درآورده است و بساط حقارت در مقابل زورگویان جهانی را در این كشور برانداخته است به همین علت آنها در تمامی سالهای گذشته به دشمنی و توطئه در مقابل ملت ایران ادامه داده اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امریكا را به زورگویی تشبیه كردند كه در سطح جهان، به دنبال باج گیری است اما روز به روز اوضاع نابسامان تری پیدا می كند.
ایشان خاطرنشان كردند: عده ای برای حفظ كاسبی خود به این زورگوی جهانی، باج می دهند، عده دیگری كه قدرت نسبی دارند اما تمایلی به مقابله با امریكا ندارند عملاً به نوچه سیاسی – نظامی او تبدیل می شوند اما برخی در مقابل این زورگویی می ایستند كه جمهوری اسلامی به یمن پایداری مردم و مسئولانش، در صف مقدم این ایستادگی قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی در تشریح روند روزافزون نفرت ملتها از امریكا، به ادعاهای این كشور پس از فروپاشی شوروی و بلوك شرق اشاره كردند و افزودند: دولت امریكا در آن زمان ادعای نظم نوین جهانی را به رهبری كاخ سفید مطرح می كرد اما امروز مسئولان این كشور با تظاهرات و مخالفت روزافزون مردم جهان روبرو هستند و هر كاری می كنند از میزان منفوریت آنها كاسته نمی شود.
رهبر انقلاب اسلامی ناكامی امریكا در عراق – افغانستان – لبنان و فلسطین را یادآور شدند و افزودند: امریكا با همه ادعایش همراه با رژیم صهیونیستی، در سرنگونی حكومت حماس در نوار باریك غزه ناتوان مانده است و این نشانه واقعیتی انكارناپذیر یعنی ضعف روزافزون این كشور است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به صدور قطعنامه تحریم علیه ایران، و به موازات آن حرفهای بظاهر رنگین و تهدیدهای گاه به گاه نظامی تأكید كردند: آنها به گونه ای سخن می گویند كه ما فكر كنیم در پشت این تهدیدها چیز فوق العاده خطرناكی نهفته است البته چه تهدیدها پوشالی باشد چه واقعی، بدون شك ما برای حفاظت از انقلاب اسلامی، ملت عزیز ایران و كشور پرافتخار ایران باید برای هرگونه شرایطی آماده باشیم.
در همین زمینه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طرحها و برنامه های امریكا را عمدتاً سیاسی خواندند و خاطرنشان كردند: در فتنه سال گذشته نیز امریكایی ها به سرعت وسط میدان آمدند و به صراحت و ذوق زده، از مسئولان فتنه و كسانی كه گردنشان واقعاً زیر بار مسئولیت فتنه است، حمایت كردند اما پروردگار متعال و هوشیاری و ایستادگی ملت آنها را شكست داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توجه مستمر به واقعیات درونی و بیرونی كشور و تأمل در بازخوردهای عملكرد دشمن در داخل را، وظیفه همه مسئولان فرهنگی – سیاسی – اقتصادی و اجتماعی برشمردند و تأكید كردند: مسلماً و بدون تردید، ملت ایران، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، همچون گذشته پیروز این میدان رویارویی هستند چرا كه خداوند به صراحت، به متقین وعده پیروزی نهایی داده است و وعده خدا، بدون كوچكترین تردیدی، محقق خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی، ایمان، تقوا و عمل صالح را زمینه ساز پیروزی حتمی در رویارویی با دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان كردند: همین عوامل و عناصر، تاكنون انقلاب را در مقابل هر توطئه و اقدامی، پیروز و با ثبات نگه داشته است و از این پس نیز چنین خواهد بود.
فرمانده معظم كل قوا در پایان سخنانشان، تبلیغات شدید دشمنان و دنباله های داخلی آنان را بر ضد سپاه پاسداران، نشانه مؤثر بودن سپاه در تداوم حركت عزتمند و مقتدرانه ملت ایران دانستند و پاسداران پرافتخار را به مراقبت روزافزون درونی، و احساس مسئولیت مداوم در قبال وظایف عظیم این مجموعه توصیه كردند.
ایشان سپاه پاسداران را خانواده ای بزرگ، زنده و پرنشاط خواندند و با ضروری خواندن تعامل بخشهای گوناگون این نهاد عظیم افزودند: حتی بازنشستگان سپاه پاسداران نیز، اعضای وابسته سپاه محسوب می شوند و باید همچون دیگر اجزای این نهاد، سپاه را از خودشان بدانند و سپاه هم آنها را از خود بداند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به حركت مجموعه سپاه در چارچوب مقررات و موازین شرعی گفت: سه هدف عمده یعنی معیارهای پاسدار مطلوب، ساختار سازمانی و نظامات مطلوب و فرهنگ سازمانی مطلوب در سپاه در حال تدوین و ابلاغ است.
سردار سرلشكر جعفری فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم گزارشی از نوزدهمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه پاسداران بیان كرد و گفت: آمادگی همه جانبه سپاه، نقش سپاه در دهه چهارم انقلاب یعنی پیشرفت و عدالت، تحول و تعالی مجموعه سپاه و راههای مقابله با جنگ نرم از جمله محورهای اصلی این نشست سراسری بود كه در آن راهكارهای عملی برای رسیدن به نقطه مطلوب و مورد نظر بررسی شد.

نظر شما :