مراسم بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)(۱۶-۳-۹۰)

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۰:۰۱ کد : ۱۴۶۸۳ اینترنت
تعداد بازدید:۸۶۶
در بیست و دومین سالروز فراق امت و امام، ملت مومن و قدرشناس ایران، امروز حرم مطهر روح خدا را، به عرصه تجلی وفاداری عمیق ایرانیان به راه و مکتب امام تبدیل کرد و با ابراز پرشورترین احساسات، باردیگر با جانشین خلف خمینی کبیر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، پیمان هوشیاری، بصیرت و استقامت بست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظيم و نورانی قشرهای مختلف مردم سراسر كشور، با تبيين ويژگی‌های بيداری اسلامی ملت‌های منطقه به عنوان تحقق پيش‌بينی مبارك امام، معنای حقيقی ارادت عميق و ستايش برانگيز ملت را به امام راحل عظيم‌الشان، پذيرش و پايبندی ملی به مكتب و راه آن بزرگوار خواندند و با تبيين معنويت، عقلانيت و عدالت، به عنوان ابعاد اصلی مكتب منسجم و چندبعدی امام تاكيد كردند: بركت وفاداری به اين ميراث گرانقدر امام خمینی، عزت، پيشرفت و تعالی همچون گذشته نصيب ملت ايران خواهد بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای 14 خرداد هر سال را فرصتی برای تجديد خاطرات شيرين ملت با امام خمينی(ره) دانستند و با اشاره به تقارن مبارك اين روز با آغاز ماه نورانی رجب خاطرنشان كردند: سالگرد رحلت امام امسال با حماسه بيداری اسلامی ملت‌های منطقه نيز همراه شده است و تفضل پروردگار، صحت پيش‌بينی آن مرد الهی را به اثبات رسانده است.
رهبر انقلاب اسلامی، مكتب امام خمينی را ذخيره گرانقدر ملت ايران برشمردند و افزودند: مردم ايران با تكيه بر همين سرمايه عظيم توانسته‌اند گذرگاه‌های دشوار 32 سال اخير را با موفقيت پشت سرگذارند و در آينده نيز چنين خواهد بود.
ايشان با اشاره به امواج پرطراوت احساسات و عواطف ملت نسبت به خمينی روح خدا، خاطرنشان كردند: ارادت عميق مردم ايران به امام در اين عواطف زيبای قلبی خلاصه نمی‌شود بلكه مفهوم اين ارادت سرنوشت‌ساز، پذيرش و پايبندی به مكتب امام به عنوان راه و خط روشن حركت همگانی ملت است.
رهبر انقلاب اسلامی، مكتب امام را، راهنمای نظری و عملی مردم و مسئولين دانستند و خاطرنشان كردند: مكتب امام يك بسته كامل و دارای ابعاد مختلفی است كه بايد اين ابعاد را، باهم و به موازات هم، مورد توجه و عمل قرارداد تا در مسير پيمودن راه امام، انحرافی و خطايی ايجاد نشود.
ايشان معنويت، عقلانيت و عدالت را ابعاد اصلی مكتب امام خواندند و با اشاره به توجه همزمان امام به اين ابعاد در حرف و در عمل، خاطرنشان كردند: امام اهل سلوك معنوی و ذكر، خضوع و خشوع بود و اتكال و اميد او به پروردگار، پايانی نداشت اما در همه احوال خرد، تدبير، محاسبه و عقلانيت را مورد ملاحظه كامل قرار می‌داد و عدالت را نيز همچون معنويت و عقلانيت از متن دين و قرآن پيگيری می‌كرد.
رهبر انقلاب اسلامی انتخاب مردمسالاری دينی را به عنوان بستر اصلی نظام سياسی كشور، بارزترين نمونه عقلانيت امام دانستند و افزودند: تكيه بر آرای ملت و نهادينه كردن حضور و انتخاب ملت، آن هم در كشوری كه قرن‌ها استبداد و ديكتاتوری بر آن حاكم بوده است، نشان می‌دهد عقلانيت در اداره كشور، از ابعاد اساسی مكتب حيات بخش و سعادت‌آفرين امام است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، شناخت دشمنان و هوشياری و استقامت كامل در مقابل آنان را از ديگر مظاهر خرد و هوشمندی امام خمينی(ره) دانستند و افزودند: برخلاف كسانی كه كوتاه آمدن در مقابل دشمنان را در برخی مواقع، اقتضای عقل می‌دانند، امام با تكيه بر خرد پخته خود، عقب‌نشينی و نرمش در قبال دشمنان را، دادن فرصت پيشروی به آنان می‌دانست و به همين علت، در تمام حيات پربركت خود، همچون كوه در مقابل دشمنان ايستاد.
تزريق روح اعتماد به نفس در ملت از ديگر نمودهای تكيه امام بر عقل و خرد بود كه رهبر انقلاب به آن پرداختند.
ايشان با اشاره به تلاش بی‌وقفه مستكبران و عوامل داخلی آنها در دوران قاجار و پهلوی برای القای احساس حقارت و ناتوانی در اذهان ملت ايران افزودند: امام به چنين ملتی، روح اعتماد به نفس و خوداتكايی را تزريق كرد و شعار "ما می توانيم" را در اعماق جان آنها قرارداد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در همين زمينه، پيشرفت خيره كننده جوانان دانشمند كشور را در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری و صنعتی، نتيجه ملموس تلاش‌های خردمندانه امام برای احياي  توانايی در ملت ايران برشمردند.
رهبر انقلاب اسلامی، روند تدوين قانون اساسی را نمونه ديگری از فكر روشن و عقلانيت بارز بنيانگذار جمهوری اسلامی خواندند و افزودند: امام با محاسبات دقيق، هم انتخاب تدوين‌كنندگان قانون اساسی را برعهده رای مردم نهاد و هم قانون اساسی تدوين شده را به همه‌پرسی ملت گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامی، مردم را در مكتب امام صاحبان مملكت خواندند و خاطرنشان كردند: امام با تكيه بر عقلانيت راهگشای خود، به مردم تفهيم كرد كه آنها صاحب و مالك كشورند نه ديكتاتورها و مستبدانی كه در رژيم ستم شاهی،‌ خود را صاحب كشور می‌دانستند.
ايشان در جمع‌بندی اين بخش از سخنانشان افزودند: امام بزرگوار ما، با اينگونه اقدامات خردمندانه، ابعاد حقوقی، اجتماعی و سياسی كشور را آنچنان مستحكم، پايه گذاری كرد كه می توان، تمدن عظيم اسلامی را بر اين قاعده محكم بنانهاد.
سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظيم مردم در سالگرد عروج امام راحل عظيم‌الشأن با بررسی و تبيين معنويت به عنوان يكی از ابعاد اصلی مكتب امام ادامه يافت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، اخلاص را مظهر معنويت مثال‌زدنی امام دانستند و خاطرنشان كردند امام از ابتدای مبارزه براساس احساس تكليف عمل كرد و مسئولين را نيز به ادای تكليف و كار برای خدا توصيه می‌كرد.
رهبر انقلاب اسلامی، رعايت اخلاق را نمود برجسته معنويت در مكتب امام خواندند و تاكيد كردند: دوری از گناه ، تهمت، غيبت ، سوءظن ، بددلی ، غرور و اينگونه مسائل، مظهر معنويتی است كه امام به آن پايبند بود و مردم و مسئولين را نيز به آنها دعوت می كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: امام همواره به مسئولين گوشزد می‌كرد، خود را بالاتر از مردم و عاری از عيب و انتقاد ندانيد و آماده شنيدن انتقادات و بيان اشتباهات خود باشيد.
رهبر انقلاب اسلامی ، اشارات امام به برخی اشتباهات صورت گرفته را ناشی از عظمت روح آن عزيز عرش دانستند و افزودند درس بزرگ معنويت امام به همه مسئولين اين است كه خود را از خطا و اشتباه مصون ندانند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، در تبيين عدالت به عنوان بعد ديگری از مكتب امام خمينی، به توجه ويژه امام به محرومين اشاره كردند و افزودند: امام ، همواره بر رسيدگی به طبقات ضعيف، اصرار و تاكيد داشتند، و با تكرار تعابيری نظير پابرهنگان و كوخ نشينان، مسئولين را به پرهيز از اشرافيگری و كمك به طبقات محروم فرا می‌خواندند كه اين درسهای بزرگ، نبايد در هيچ شرايطی فراموش شود.
رهبر انقلاب اسلامی، توجه مسئولين به رفاه شخصی و تلاش آنان برای جمع‌آوری ثروت را آفتی بسيار بزرگ برشمردند و خاطر نشان كردند امام از اين آفت بكلی بركنار بود و می‌خواست مسئولين با مردم سراسر كشور انس و ارتباط نزديك داشته باشند.
ايشان با اشاره به اصرار امام مبنی بر انتخاب مسئولين از متن مردم افزودند: امام، وابستگی به فاميل و شخصيت ها را ملاك تصدی مسئوليت‌ها نمی‌دانست و با حساسيت ويژه درباره تسلط هزار فاميل در دوران قاجار و پهلوی، تكيه بر قدرت و ثروت را برای گرفتن مسئوليت، از خطرهای بزرگ می‌دانست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای پايبندی به مكتب امام خمينی را موجب عزت ملی و شرافت بين المللی ملت خواندند و با تاكيد مجدد بر ضرورت نگاه جامع و همزمان به ابعاد مختلف مكتب امام افزودند: اگر كسی يا جريانی بخواهد بنام عقل‌گرايی از ارزش‌ها عدول كند و با غفلت از خدعه و نقشه پيچيده دشمن،در مقابل او كوتاه بيايد، اين عمل، انحراف و خيانت است.
ايشان بی‌توجهی به بعد معنوی و اخلاقی امام خمينی را زير پوشش عدالت‌خواهی و انقلابی‌گری، انحراف ديگری از مكتب امام خواندند و خاطرنشان كردند: اگر برادران مومن و كسانی را كه به اصل نظام و اسلام معتقدند اما از لحاظ فكری با ما مخالفند مورد اهانت و ايذاء و آزار قرار دهيم از خط امام منحرف شده‌ايم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در همين زمينه خاطرنشان كردند: اگر به اسم انقلابی گری، امنيت را از بخشی از مردم سلب كنيم، اين هم از مصاديق انحراف از خط امام عزيزمان است.
رهبر انقلاب با اشاره به وجود آراء و عقايد مختلف در جامعه افزودند: اگر عنوان مجرمانه‌ای بر حركتی منطبق شود دستگاه‌های مسئول موظف به پيگيری هستند اما اگر كسی دنبال براندازی و اجرای دستور دشمن نيست ولی با مذاق و تفكر سياسی ما مخالف است نبايد عدالت و امنيت را از او سلب و او را زيرپا له كنيم چرا كه به فرموده قرآن مخالفت با يك قوم، نبايد موجب بی‌تقوايی و بی عدالتی شود و همه بايد در اين زمينه‌ها هوشيار و مراقب باشند.
رهبر انقلاب اسلامی، ملت ايران را اهل معنويت و توسل و ارتباط با خدا دانستند و در عين حال افزودند: اين معنويت، همواره با احساس مسئوليت انقلابی و اجتماعی همراه بوده است و اگر كسانی با عنوان كردن دين و معنويت، دنبال سياست‌زدايی از جوانان و مردم هستند دچار انحراف و خطا شده اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تاكيد بر وفاداری كامل ملت عزيز ايران بر راه و خط امام، و استقامت و ادای مسئوليت ملت در حفظ و تقويت ارزش‌ها افزودند: دشمن تصور می‌كرد با رحلت امام فروپاشی نظام اسلامی آغاز می شود اما حضور يكپارچه ملت در تشييع پيكر امام و احساسات عظيم مردم در حمايت از تصميم خبرگان، آنها را مايوس كرد و به فكر برنامه‌ريزی های ده ساله انداخت.
ايشان حوادث سال 1378، يعنی ده سال پس از رحلت امام را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: آحاد مردم در 23 تير 78 توطئه‌ای را كه دشمن ده سال برای آن برنامه‌ريزی كرده بود باطل كردند.
حضرت‌آيت الله‌خامنه‌ای به دومين برنامه ريزی 10 ساله دشمن اشاره كردند و افزودند: آنها تصور می‌كردند در سال 88 برخی زمينه‌ها آماده شده و باتوجه به مطالباتی كه مردم وفادار به نظام دارند می‌توانند نقشه خود را عملی سازند اما بعد از دو، سه ماه تلاطم در تهران، مردم در روز قدس و روز عاشورا باطن و عمق خواسته‌های اصلی آنان را فهميدند و در حماسه نهم دی ماه به آن غائله پايان دادند و در آينده نيز به توفيق الهی ملت با همين هوشياری، عزم و ايمان و اراده به راه نورانی خود ادامه خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه‌ها را موجب امنيت كشور و خنثی شدن توطئه‌ها دانستند و با اشاره به كارهای زيربنايی فراوانی كه در كشور انجام شده است افزودند: انشاء‌الله مردم ثمرات اين كارها را در كوتاه مدت و بلندمدت احساس خواهند كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، حضور جوانان دانشمند ايران در رده‌های برتر رشته‌های پيشرفته علمی جهان را يكی از ثمرات همدلی و اعتماد متقابل مردم و مسئولان دانستند و افزودند: هر چقدر حضور تعيين كننده ملت و اعتماد مردم و مسئولان ادامه يابد تحقق آرمان‌های امام خمینی و پيشرفت كشور، سرعت خواهد گرفت.
بخش دوم سخنان رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع ملت وفادار در بيست و دومين سالگرد ارتحال امام به بررسی مسايل منطقه اختصاص يافت.
ايشان بيداری عظيم اسلامی در شمال آفريقا و منطقه را حوادثی بسيار مهم و تاريخ‌ساز خواندند و افزودند: حوادث مصر، تونس، ليبی، يمن و بحرين هر كدام حكم و تحليل خود را دارد اما وقتی ملتی بيدار شد و احساس قدرت و توانايی يافت هيچ چيز مانع پيروزی او نخواهد شد.
ايشان افزودند: نظام سلطه، شيطان بزرگ و صهيونيست‌های خونخوار، تلاش می كنند پيروزی نهايی ملت‌ها تحقق نيابد اما اگر ملت‌های بيدار شده به ندای قرآنی صبر و استقامت پايبند و به وعده‌های الهی مطمئن باشند، بدون ترديد پيروز خواهند شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای سياست غرب در ليبی را ايجاد كشوری ضعيف و بی‌رمق داشتند و افزودند: ليبی كشوری مهم و دارای منابع سرشار نفت است و در يك قدمی اروپا قرار دارد و غرب می‌خواهد با ايجاد جنگ داخلی، آن را ضعيف كند تا بعد بطور مستقيم يا غيرمستقيم كنترل آن را بدست گيرد.
ايشان اوضاع يمن را هم مشابه ليبی دانستند و درباره بحرين افزودند: مردم بحرين در مظلوميت مطلق بسر می برند و غرب و همدستانش می خواهند با اطلاق حركت شيعی، حركت مردم بحرين را طائفه‌ای جلوه دهند البته اكثريت مردم بحرين در طول تاريخ شيعه بوده‌اند اما مسئله بحرين، مسئله شيعه و سنی نيست بلكه اين ملت مظلوم خواهان حقوق اوليه خود يعنی حق رای و نقش‌آفرينی در تشكيل دولت و حكومت است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: آمريكايی‌های دروغگو و خدعه‌گر با همه ادعای طرفداری از حقوق بشر و دموكراسی، در سركوب مردم بحرين فعال هستند البته آنها می گويند سعودی‌ها به بحرين رفته‌اند اما همه می‌دانند كه سعودی‌ها بدون چراغ سبز آمريكا نمی‌توانستند اين كار را بكنند به همين علت آمريكايی‌ها هم در قضايای بحرين مسئولند.
رهبر انقلاب اسلامی، اسلامی بودن، ضدآمريكايی و ضدصهيونيستی و مردمی بودن را سه شاخص عمده حركت‌های مردمی در منطقه خواندند و افزودند: اين ويژگی‌ها، بخصوص در انقلاب درخشان ملت مصر كاملا آشكار است.
ايشان تاكيد كردند: جمهوری اسلامی هر جا حركتی را با اين شاخص‌ها مشاهده كند با آن همراه خواهد بود اما اگر ببينيم كه تحريك آمريكا و صهيونيست‌ها در كارست با آن حركت همراهی نمی كنيم چراكه مطمئنيم شيطان بزرگ و همدستانش به نفع ملتها، كار نخواهند كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای، ملت‌های منطقه و شمال آفريقا را به هوشياری در مقابل تحركات غرب فراخواندند و افزودند: كمك‌های به ظاهر دوستانه آمريكا از راه‌های تسلط بر ملتهاست و مردم منطقه بخصوص ملت مصر با آن ميراث غنی اسلامی - فرهنگی بايد مراقب باشند كه دشمنی كه از در بيرون رفته است از پنجره بازنگردد.
ايشان حركت عظيم مردم مصر در مسئله فلسطين و غزه و گذرگاه رفح را بسيار با ارزش خواندند و افزودند: لازم است اينگونه حركات ادامه يابد تا به فضل الهی، اهداف انقلاب مصر، كاملاً تحقق يابد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت هوشياری در مقابل تلاش نظام سلطه برای ايجاد فاصله ميان ملت‌های منطقه و ملت ايران افزودند: در برخی كشورها از جمله مصر، تكفيری‌ها و وهابی‌ها در تلاشند ميان مردم نيز اختلاف بياندازند كه بايد هوشيار بود.
ايشان در پايان سخنانشان درباره مسئله فلسطين تاكيد كردند: فلسطين تجزيه‌پذير نيست و يكپارچه متعلق به مسلمانان است و بدون ترديد به آغوش اسلام بازخواهد گشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: راه حل‌های آمريكايی در قضيه فلسطين به نتيجه نخواهد رسيد و راه حل اين مسئله همان پيشنهادی است كه جمهوری اسلامی ايران چند سال قبل ارائه كرد و براساس آن، نوع رژيمی كه بر كل فلسطين حكومت خواهد كرد براساس همه‌پرسی از مردم اين سرزمين مشخص خواهد شد.
ايشان افزودند: پس از برقراری حكومت مورد نظر ملت فلسطين در كل اين سرزمين، مردم  فلسطين درباره صهيونيست‌هايی كه از خارج به اين كشور آمده‌اند تصميم‌گيری خواهند كرد.

نظر شما :