دیدار رئیس‌جمهوری افغانستان با رهبر معظم انقلاب (۵-۴-۹۰)

۰۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۰:۵۹ کد : ۱۴۶۹۲ اینترنت
تعداد بازدید:۸۲۰
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان و هیأت همراه، آرزوی جمهوری اسلامی ایران را خروج بیگانگان و حاکمیت و استقلال واقعی مردم افغانستان دانستند و تأکید کردند:

 مردم افغانستان با سابقه دیرینه تاریخی، فرهنگی، دینی و جهادی، شایستگی و كفایت بدست گرفتن سرنوشت خود را دارند و هر چه زودتر سایه سنگین بیگانگان از افغانستان كوتاه شود، بنفع مردم این كشور و منطقه خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به روحیه سلحشوری مردم افغانستان در مقابل بیگانگان و اشغالگران، افزودند: ایستادگی كه مردم افغانستان از خود، در مقابل شوروی سابق بعنوان یكی از دو ابرقدرت آن زمان نشان دادند، در طول تاریخ كم نظیر است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطر‌نشان كردند: مردم افغانستان از حضور نظامیان آمریكا در كشورشان رنج می برند زیرا این حضور، یك نقمت برای آنان و همچنین تمام منطقه است.
ایشان شرایط داخلی و جایگاه بین‌المللی امریكا را نسبت به سالهای قبل بسیار متفاوت و تضعیف شده ارزیابی كردند و افزودند: امریكایی‌ها نسبت به قبل، در منطقه و حتی در جهان بسیار ضعیف شده‌اند و حاكمان امریكا تلاش دارند تا این ضعف خود را در منطقه جبران كنند ولی به نتیجه نخواهند رسید.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان رئیس جمهور افغانستان مبنی بر وعده رئیس جمهور امریكا برای خروج نظامیان این كشور، تأكید كردند: سخنان رئیس جمهور امریكا، بیشتر برای مقاصد و بهره‌برداری‌های داخلی است كه حتی این سخنان نیز در داخل امریكا با مخالفت‌هایی مواجه شده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امریكایی‌ها به دنبال پایگاه‌های دائمی در افغانستان هستند كه این موضوع خطرناكی است زیرا تا زمانیكه نظامیان امریكایی در افغانستان حضور داشته باشند، امنیت واقعی برقرار نخواهد شد.
ایشان با تأكید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه همكاری و مساعدت جهت سازندگی زیرساخت‌ها و پیشرفت افغانستان خاطرنشان كردند: جوانان با استعداد افغانستان توانایی ساختن این كشور را دارند و جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تجربیات و دانش فنی خود را در زمینه‌های مختلف در اختیار آنان قرار دهد.
در این دیدار آقای حامد كرزای رئیس جمهور افغانستان نیز در سخنانی ضمن قدردانی فراوان از كمك‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم افغانستان تأكید كرد: افغانستان نیازمند دانش و تخصص بالای ایران برای ساختن كشور و احیای زیرساخت‌های نابود شده است.
رئیس جمهور افغانستان با اشاره به وعده اخیر رئیس جمهور امریكا مبنی بر خروج بخشی از نظامیان امریكایی، گفت: امیدواریم تا 3 سال دیگر همه نظامیان كشورهای دیگر از افغانستان خارج شوند و اداره و حاكمیت كشور به دست مردم و جوانان افغانستان سپرده شود.

نظر شما :