سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه و سخنرانی در جمع مردم در ورزشگاه آزادی(۲۷-۷-۹۰)

۲۴ مهر ۱۳۹۰ | ۰۹:۰۴ کد : ۱۴۷۳۵ اینترنت
تعداد بازدید:۶۸۶
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز(چهارشنبه) در جمع پُرشور هزاران نفر از مردم کرمانشاه در ورزشگاه آزادی این شهر، در سخنان مهمی به تبیین نقش، جایگاه و حضور و عزم مردم در نظام جمهوری اسلامی بعنوان معیار اصلی و تأثیرگذاری استفاده از ظرفیت و توانایی‌های برجسته مردم برای مقابله با چالش‌های سخت و نرم و حرکت شتابان در مسیر پیشرفت علمی، اقتصادی، صنعتی و کشاورزی پرداختند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌ای گسترش و موفقيت تحولات و جنبش‌های گوناگون اجتماعی را، همواره وابسته به ارتباط و نزديكی آن جنبش با مردم دانستند و افزودند: در تاريخ معاصر ايران، دو تجربه مشروطيت و ملی شدن صنعت نفت  وجود دارد كه نقش بی‌بديل مردم عامل مؤثر در موفقيت ابتدايی اين دو تجربه تاريخی بودند اما چون اين دو حركت، از مردم فاصله گرفتند، نهايت و سرانجام آن‌ها، استبداد رضاخانی و كودتای 28 مرداد شد.
ايشان خاطرنشان كردند: هيچ حادثه‌ای در تاريخ ايران همانند انقلاب اسلامی وجود ندارد كه مردم در پيروزی و ادامه آن نقش مستقيم و اساسی داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامی مهم‌ترين ويژگی انقلاب اسلامی را، تمام نشدن نقش مردم با پيروزی آن، ارزيابی كردند و افزودند: استمرار نقش و حضور مردم بعد از پيروزی انقلاب اسلامی، از حكمت، تدبير و ژرف‌نگری امام بزرگوار(ره) بود كه ملت ايران را بدرستی شناخته و باور كرده بود و به توانايی‌ها و عزم راسخ ملت ايران، ايمان داشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با مروری گذرا به تدابير امام خمينی(ره) در فاصله كوتاهی بعد از پيروزی انقلاب اسلامی از جمله رأی‌گيری از مردم برای تعيين نوع نظام، برای تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسی، تأييد قانون اساسی و انتخاب اولين رئيس‌جمهور، تأكيد كردند: در طول 32 سال گذشته همواره و بدون وقفه همه مسئولان نظام اسلامی اعم از رهبری، خبرگان رهبری، رئيس جمهور، نمايندگان مجلس شورای اسلامی و نمايندگان شوراهای اسلامی با رأی و نظر مردم برگزيده شده‌اند.
ايشان افزودند: در 32 سال گذشته، سلائق و ذائقه‌های مختلف سياسی نيز بر سر كار آمدند كه حتی برخی از آنها با اصول نظام زاويه داشتند، اما ظرفيت عظيم مردمی نظام اسلامی، بدون ناشكيبائی، از همه اين مسائل عبور كرد كه اصلی‌ترين علت آن، همان حضور و ايمان مردم و پايبندی مردم به نظام اسلامی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی و مخالفت آن با نظام استكبار و بی‌عدالتی بين‌المللی و چالش‌های دشمنان برای اين نظام، خاطرنشان كردند، اگر چنين نظامی بخواهد بماند و به مسير حركت خود ادامه دهد، نيازمند نيرو و ظرفيت عظيم مردمی است كه با تدبير امام خمينی(ره) از متن اسلام گرفته شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأكيد كردند بر اساس اين تدبير و به پشتوانه ايمان، عزم و حضور مردم ، نظام جمهوری اسلامی ايران بر همه چالش‌های سخت و نرم فائق آمده است و به لطف خداوند، در آينده نيز بر هر چالشی پيروز خواهد شد.
رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود، برخی چالش‌هايی را كه نظام اسلامی توانسته با اتكاء به مردم بر آنها فائق بيايد، بيان كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به جنگ تحميلی 8 ساله بعنوان يكی از چالش‌های بزرگ در ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی، افزودند: دفاع مقدس را مردم اداره كردند و نظام اسلامی بواسطه ايمان، عشق و صفای مردم، در اين جنگ نابرابر پيروز شد. ايشان تأكيد كردند: جا دارد كه آن حوادث ممتاز و زيبای دوران دفاع مقدس برای نسل جوان بازخوانی شود.
رهبر انقلاب اسلامی، فشارها و تحريم‌های اقتصادی را كه از ابتدای پيروزی انقلاب از جانب دشمنان اعمال شد، يكی ديگر از چالش‌های پيش روی نظام اسلامی خواندند و افزودند: تحريم و فشار اقتصادی برای ملت ايران، مسئله جديدی نيست زيرا نظام اسلامی با صبر و بصيرت مردم بويژه جوانان توانسته است از همه اين محدوديت‌ها بعنوان يك فرصت استفاده كند و در ميدان‌های نوآوری، و ابتكار به پيشرفت‌های بزرگی دست پيدا كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فتنه 18 تير سال 78 و فتنه سال 88 در تهران بعنوان يكی از چالش‌های پيچيده پيش روی نظام، خاطرنشان كردند: حضور مردم، اين دو فتنه را نيز به شكست كشاند بگونه‌ای كه پنج روز بعد از فتنه 18 تير، حركت عظيم 23 تير در سراسر كشور بوقوع پيوست و در فتنه 88 ، دو روز بعد از حوادث عاشورا، حركت عظيم و كم‌نظير مردم در 9 دی روی داد.
ايشان مسئله هسته‌ای را يكی ديگر از چالش‌های پيش روی نظام برشمردند كه مسئولان توانستند با اتكاء به پشتيبانی و اقتدار مردمی، در مقابل تهديدهای دشمنان ايستادگی كنند.
رهبر انقلاب اسلامی، پيشرفت‌های علمی و فناوری كشور را يكی از عرصه‌های بسيار مهم نقش‌آفرينی مردم بويژه جوانان دانستند و افزودند: امروز در سراسر كشور بخصوص در مراكز علمی و حساس، جوانان ايرانی، كارهای بزرگی را از لحاظ علم و فناوری انجام می‌دهند كه زمينه‌ساز اعتماد به نفس ملت ايران و همچنين رونق اقتصادی كشور است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای در جمع‌بندی اين بخش از سخنان خود به دو نكته مهم اشاره كردند: 1ـ سياست‌گذاران غربی واقعيت نظام اسلامی ايران را كه همان نقش، حضور و بافت مردمی است، متوجه شوند. 2ـ مسئولان از ظرفيت‌های بزرگ و ابتكارات و حضور مردمی در همه عرصه‌ها استفاده كنند.
ايشان خطاب به سياست‌گذاران استكبار خاطرنشان كردند: ايران را با برخی كشورهای ديگر اشتباه نگيريد، زيرا در ايران اسلامی اراده و عزم مردم نقش اصلی را دارد و مردم در انقلاب، صاحب سهم هستند.
رهبر انقلاب اسلامی تاكيد كردند: بر همين اساس دنيا بداند، اگر مسئولی هم در كشور بخواهد، كج‌روی كند و حركت ديگری در قبال انقلاب اسلامی براه بياندازد، مردم او را حذف خواهند كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای حضور گرم و پُرشور امروز مردم كرمانشاه را نمونه‌ای از پشتيبانی مردمی نظام اسلامی برشمردند و ضمن تشكر از اين حضور پُرشكوه  خاطرنشان كردند: من راضی به رنج و زحمت مردم در چنين استقبال‌هايی نيستم.
ايشان همچنين خطاب به مسئولان تأكيد كردند: نظام اسلامی در هر عرصه‌ای كه مسئولان با شناخت توانايی‌های مردم از آن بهره گرفته‌اند، موفق و پيروز بوده است اما در هر عرصه‌ای كه مسئولان نتوانسته‌اند زمينه حضور مردم را فراهم كنند، ناكامی‌هايی بروز كرده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای افزودند: مهم آن است كه مسئولان بتوانند در عرصه‌های مختلف با مهارت، دقت و ابتكار، مدل و فرمول حضور مردم را پيدا كنند.
ايشان با اشاره به نامگذاری دهه آينده بعنوان دهه پيشرفت و عدالت و تعيين سياست‌های كلان نظام در چارچوب سند چشم‌انداز 20ساله، سياست‌های اصل 44 و سياست‌های برنامه پنج ساله كه با واقع‌نگری انجام شده است، خاطرنشان كردند: اگر زمينه حضور مردم برای تحقق اين هدف‌ها تأمين شود، اين هدف‌ها زودتر از زمان تعيين شده به نتيجه خواهند شد.
رهبر انقلاب اسلامی، ترسيم مدل‌های قابل فهم برای حضور مردم در عرصه‌های مختلف بويژه عرصه اقتصادی و توليد را از وظايف مسئولان برشمردند و تأكيد كردند: قوای مجريه، قضائيه و مقننه بايد زمينه حضور مردم را فراهم و از نيرو و نشاط مردم بويژه جوانان استفاده كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای اين نكته را هم به مسئولان گوشزد كردند كه هرگونه سازو كار برای حضور مردم در عرصه‌های اقتصادی و توليدی بايد شفاف باشد.
ايشان، مسئولان را به قدرشناسی مردم و نيت خدمتگزاری خالصانه توصيه كردند و در خصوص توقعات مردم از مسئولان افزودند: تعامل و همكاری و وحدت مسئولان بويژه در رده‌های بالا، تمركز بر اولويت‌های كشور و پرهيز از مسائل فرعی و حاشيه‌ای، كار و تلاش بی‌وقفه، صداقت، عمل به وعده‌ها، دوری از مناقشات، امانت و پاكدستی،  برخورد با متخلف خائن ،حل مسئله اشتغال ، تقويت توليد ،كشاورزی و صنعت از مطالبات اصلی مردم هستند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكيد كردند: اگر در جايی مسئولان نتوانند كاری را انجام دهند و صادقانه به مردم بگويند، مردم حرفی ندارند اما مشكل و ناراحتی مردم در مواقعی است كه در برخورد با متخلف و پيگيری عدالت كوتاهی می‌شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تأكيد بر اهميت مبارزه قاطعانه و مدبرانه با فساد مالی و اداری خاطر نشان كردند: خوشبختانه در قضيه فساد بانكی اخير، مسئولان سه قوه با يكديگر همكاری خوبی دارند و اين قضيه بايد تا رسيدن به نتيجه ادامه يابد و متخلف، هر كه باشد با آن برخورد شود تا درس عبرتی برای ديگران شود.
رهبر انقلاب اسلامی، پيشگيری را اولويت اصلی مبارزه با فساد خواندند و خاطرنشان كردند: اگر به هر دليلی، فساد بدليل كوتاهی در پيشگيری محقق شد، در اين شرايط، پيگيری مقابله با فساد، نبايد مورد غفلت قرار گيرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای رعايت فرهنگ اسلامی و حفظ ارزش‌های انقلاب را از جمله توقعات مهم عموم مردم برشمردند و تأكيد كردند: بسياری از مردم توقع دارند كه ظواهر اسلامی و فرهنگ اسلامی در جامعه رعايت شود و مسئولان بايد اين موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی كه در اسفند ماه برگزار خواهد شد، انتخابات را مظهر حضور مردم و دميده شدن روح تازه در كالبد كشور دانستند و افزودند: انتخابات در همه دوره‌ها برای مردم، كشور و نظام يك دستاورد بزرگ بوده است و به همين دليل دشمن همواره تلاش كرده است كه يا انتخابات برگزار نشود و يا انتخابات كمرنگ باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با تاكيد بر جايگاه رفيع مجلس شورای اسلامی بعنوان محور اصلی تصميم‌گيری‌های كشور ، خاطرنشان كردند : در انتخابات دو موضوع مهم بايد مورد توجه قرار گيرد : 1- حضور وسيع و گسترده مردم 2- قانون‌گرايی و احترام به رای مردم.
رهبر انقلاب اسلامی با يادآوری قضايای فتنه سال 88 افزودند: گناه اصلی آتش افروزان فتنه 88 ، تمكين نكردن به قانون و رأی مردم بود.
حضرت ايت‌الله خامنه‌ای تأكيد كردند، اگر بعد از انتخابات هم، اعتراضی وجود داشته باشد، مسير قانونی آن مشخص است.
ايشان انتخاب نماينده را هم موضوعی مهم خواندند و افزودند: بايد نماينده‌ای انتخاب شود كه دلسوز، مؤمن، علاقه مند، و غير مرتبط به كانون‌های ثروت و قدرت باشد و بر اساس وجدان، دين و وظايف انقلابی عمل كند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنين به تحولات اخير منطقه و جنبش "وال استريت" در آمريكا اشاره كردند و افزودند: نمود اصلی حركت‌های اخير در مصر، تونس، ليبی، بحرين، يمن، و ديگر مناطق، شكست سياست‌های آمريكا در منطقه است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تأكيد كردند: البته آمريكائی‌ها تلاش زيادی دارند تا بر تحولات منطقه مسلط شوند اما ملت‌ها، بيدار شده‌اند و سياست‌های استكبار به نتيجه نخواهد رسيد.
ايشان به مسئوليت مهم مردم ايران در قبال تحولات منطقه اشاره كردند و افزودند: ملت ايران بعنوان الگوی حركت‌های اخير منطقه تأثير زيادی در جهت‌گيری اين حركت‌ها دارد و پيشرفت، امنيت، مشاركت عمومی، اعتماد به نفس ملی و وحدت ملی ايران، قطعاً تأثير مثبت و پيشبرنده خواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی همچنين با اشاره به جنبش "وال استريت" در آمريكا، آنرا مسئله مهمی خواندند و افزودند: اگر چه مقامات آمريكايی در ابتدا تلاش كردند تا اين حركت اعتراضی را كوچك نشان دهند اما اكنون مجبور به اعتراف شده اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سكوت چند هفته‌ای رسانه‌ها و مقامات آمريكايی در قبال جنبش اعتراضی "وال استريت" خاطرنشان كردند: مدعيان آزادی بيان بعد از آنكه مجبور به اعتراف به اين حركت اعتراضی شدند، با آن به شدت برخورد كردند و چهره واقعی آزادی بيان، حمايت از حقوق بشر و حمايت از آزادی اجتماعات در نظام سرمايه‌داری و ليبرال دموكراسی را نشان دادند.
ايشان با اشاره به دست نوشته‌های چندين هزار معترض در آمريكا كه خود را نود و نه درصد و اكثريت ملت آمريكا معرفی می‌كنند، افزودند : مردم آمريكا در واقع به حاكميت اقليت يك درصدی بر اكثريت نودونه درصدي  معترض هستند كه ماليات و پول مردم آمريكا را هزينه براه انداختن جنگ در افغانستان و عراق و حمايت از رژيم صهيونيستی می‌كنند.
رهبر انقلاب اسلامی تأكيد كردند: ممكن است حكومت آمريكا با شدت عمل، اين جنبش اعتراضی را سركوب كند اما نمی‌تواند ريشه‌های آن را از بين ببرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: ريشه‌های اين حركت در آينده آن چنان گسترش خواهد يافت كه نظام سرمايه‌داری آمريكا و غرب را زمين خواهد زد.
ايشان شدت عمل در برخورد با معترضان در انگليس را نيز نمونه ديگری از عملكرد مدعيان حمايت از حقوق بشر و آزادی بيان دانستند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأكيد بر اينكه واقعيت‌های امروز نظام سرمايه‌داری، درس عبرت برای كسانی است كه خواستار عمل به روش‌های نظام سرمايه داری غرب هستند، افزودند: نظام سرمايه‌داری در بن‌بست كامل قرار گرفته و بحران غرب بطور كامل شروع شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: جهان در يك مقطع حساس و تاريخی قرار گرفته است كه ملت ايران و همچنين ملت‌های مسلمان می‌توانند نقش‌آفرينی كنند و نظام اسلامی ايران می تواند الگو بودن خود را اثبات كند.
ايشان در بخش ديگری از سخنان خود، استان كرمانشاه را از لحاظ جايگاه انسانی، طبيعی و جغرافيايی يكی از استان‌های ممتاز كشور برشمردند و با اشاره به ويژگی‌های جوانمردی، سلحشوری، وفاداری و صفات نيك پهلوانی مردم كرمانشاه، افزودند: زندگی همراه با همدلی و مدارای اقوام، مذاهب و گويش‌های مختلف در استان كرمانشاه يكی از ويژگی‌های برجسته مردم اين استان است.
رهبر انقلاب با اشاره به نقش ممتاز و ايستادگی مردم كرمانشاه در دوران دفاع مقدس و همچنين وجود شخصيت‌های ارزشمند دينی، علمی، ادبی و هنری و ورزشی در استان كرمانشاه، نقش زنان اين استان را نيز برجسته خواندند و تأكيد كردند: در هيچ استان و شهری در ايران بغير از يك نمونه ، تعداد زنان شهيده و جانبازان زن به تعداد استان كرمانشاه نيست.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای شرايط طبيعی، آب‌های فراوان سطحی، زمين‌های مستعد كشاورزی، قابليت های گردشگری و نزديكی با مراكز مهم اقتصادی كشور را از ديگر ويژگی های استان كرمانشاه برشمردند و خاطرنشان كردند: با وجود همه اين امتيازات و و ويژگی‌ها، مشكلات متعددی در استان كرمانشاه وجود دارد كه در رأس همه آن‌ها موضوع اشتغال است.
ايشان تأكيد كردند مسئولان بايد همه همت و تلاش خود را برای برطرف كردن مشكلات استان كرمانشاه بكار گيرند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين علماء نماينده ولی‌فقيه و امام‌جمعه كرمانشاه به حضرت آيت‌الله خامنه‌ای خير مقدم گفت.

نظر شما :