نخستین دوره مسابقات ملی ماهواره دانشجویی با عنوان مسابقات ملی کن ست ایران به کار خود پایان داد.(۶-۹-۹۰)

۰۶ آذر ۱۳۹۰ | ۱۱:۱۷ کد : ۱۴۷۶۴ دانشگاه
تعداد بازدید:۷۱۷
در این مسابقات فقط دو تیم دانشجویی از دانشگاه کاشان شرکت کرده بودند. این دوره از مسابقات در چهار گروه بررسی اتمسفر استاندارد، اتمسفر آزاد، تصویربرداری استاندارد و تصویربرداری آزاد برگزار شد.

در پایان نخستین دوره مسابقات ملی کن ست ایران در بخش بررسی "اتمسفر استاندارد" تیم سُها از دانشگاه کاشان رتبه نخست، تیم ترنکوئیلیتی لندر از دانشگاه اصفهان و تیم رتبه دوم، تیم سدید از دانشگاه مالک اشتر رتبه سوم، تیم قوطی آتشین از دانشگاه صنعتی شاهرود رتبه چهارم و تیم آتیستا از دانشگاه پیام نور اصفهان رتبه چهارم را کسب کرد.

در بخش بررسی "اتمسفر آزاد" تیم شهاب از دانشگاه کاشان رتبه نخست، تیم ققنوس از دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه دوم و تیم برنا از بین دانشگاهی رتبه سوم را کسب کرد.

در بخش "تصویربرداری استاندارد" هیئت داوران هیچ تیمی را حائز رتبه نخست ندانست ولی تیم پرنده خشمگین از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تیم کمیل از دانشگاه مالک اشتر را به طور مشترک حائز رتبه دوم، تیم باراکودا از دانشگاه صنعتی شاهرود را حائز رتبه سوم و تیم تیتان از دانشگاه آزاد کاشان را حائز رتبه چهارم اعلام کرد.

در بخش "تصویربرداری آزاد" تیم ابرکن از دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه تخست، تیم پلوتون از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران رتبه دوم و تیم زوپیرا از دانشگاه صنعتی شاهرود رتبه سوم را کسب کرد.

در این دوره از مسابقات به تمامی تیم ها گواهی شرکت در مسابقات ارائه شد و از تیم های اول، دوم و سوم هر بخش با تندیس مسابقات و جوایز نقدی تقدیر شد.

تیم شهاب با توجه به کسب بیشترین امتیاز در بین همه تیم ها، تیم ممتاز مسابقات شناخته شده و جایزه ویژه که حمایت مالی پژوهشگاه هوافضا برای شرکت در مسابقات بین المللی کن ست بود را دریافت کرد.

کسب رتبه اول این تیمها را به اعضای دو تیم شرکت کننده در مسابقه و آقای دکتر فرجی استاد راهنمای این دو تیم تبریک می­گوییم.

پژوهشگاه هوافضا قصد دارد در فاصله ای نزدیک دومین دوره ملی و اولین دوره بین المللی این مسابقات را برگزار کند.

این دوره از مسابقات با حضور علاقمندان به حوزه های مهندسی هوافضا و مکاترونیک برگزار شد که هدف از برگزاری این مسابقات تشویق دانشجویان به فعالیت های علمی و آموزش فرآیند طراحی و ساخت سیستم های عملیاتی فضایی بوده است.

در این مسابقات دانشجویان ماهواره های خود را که در ابعاد قوطی نوشابه ساخته شده برای رقابت آورده اند که در ارتفاع خاصی در فضا رها می شود و بعد این ماهواره ها باید پس از انجام مأموریت های خود در 500 متری زمین با استفاده از بالون فرود بیایند.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری این مسابقات تشویق دانشجویان به فعالیت های علمی و آموزش فرآیند طراحی و ساخت سیستم های عملیاتی فضایی است که تاکنون تیم های در دو فاز اقدام به تهیه گزارش های طراحی کرده اند.

این مسابقات زمینه ای برای حضور دانشجویانی است که علاوه بر فعالیت های نظری دانشگاهی به امور تحقیقاتی و فعالیت های عملی و کاربردی نیز گوشه چشمی دارند، امیدواریم که این مسابقات به پیشرفت کشورشان در حوزه فضایی کمک شایانی بکند.

* کن ست چیست؟

واژه کَن سَت از واژه های کن (can) به معنای قوطی و ست (sat) که مخفف واژه ی (satellite) به معنای ماهواره است، ساخته شده است. بنابراین کَن سَت یعنی ماهواره با ابعاد کوچک.

کن ست را می توان با وسایلی همچون راکت و بالن از ارتفاعات مختلف رها کرد تا مأموریت مورد نظرش را انجام دهد، افزون بر آن، سامانه های فرود متفاوتی می تواند برای کن ست استفاده شود که شاخص ترین آن ها چتر (Parachute) است. کن ست ها در دو کلاس استاندارد (که ابعاد آن در حد قوطی نوشابه است) و آزاد (که حجم آن به یک لیتر محدود می شود) طراحی و ساخته می شوند.

کن ست یک سامانه بسیار ساده ای مکاترونیکی است که به عنوان زیرمجموعه ای از دانش رباتیک فضایی مطرح می شود، نام این سامانه بر پایه استاندارد ساخت آن هم ارز ماهواره ای که در ابعاد قوطی نوشابه است، برگزیده شده است.

این سامانه یک فرصت آموزشی برای دانش آموزان که علاقمند به طراحی و ساخت ماهواره ای هستند، فراهم می کند.

یک کن ست باید شامل همه بخش های اساسی یک ماهواره از جمله زیرسیستم های توان، مدیریت داده و فرمان و مخابرات باشد تا بتواند به صورت مستقل عمل کند.


نظر شما :