برگزاری سومین جلسه مناظره با موضوع اسلامی شدن علوم در دانشگاه کاشان(۱-۳-۹۱)

۰۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۰:۲۹ کد : ۱۴۸۳۶ نهاد
تعداد بازدید:۷۰۷
سومین جلسه مناظره (کرسی  نقد و نظر) با موضوع اسلامی شدن علوم با حضورحجت الاسلام سید محمد حسین امامی و حجت الاسلام محمد هادی هدایت از اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان در جمع دانشجویان، دین پژوهان و اساتید دانشگاه کاشان در محل کلاس ۱۴ دانشکده علوم این دانشگاه برگزار گردید.

وی، در پاسخ به نحوه مواجهه  با علوم، روش اجتهاد در علوم را بیان کرد و گفت: مبانی که تا به حال مطرح شده در مورد علوم تجربی بوده، اما در رابطه با علوم انسانی، چون انسان مورد بحث است و موجودی است بسیار پیچیده، نازل ترین مرتبه ی انسانی، در حدِّ مادّی مورد تجربه قرار می گیرد، که همان علم پزشکی تجربی است.

حجت الاسلام هدایت، با تاکید بر اینکه علوم انسانی ربطی به مرتبه ی تجربی انسان ندارد، افزود: مشکل اساسی علوم انسانی فعلی ما این است که بین مرتبه ی طبیعی انسان و مرتبه ی انسانی انسان خلط کرده و راهکارِ مرتبه ی تجربیِ انسانی که در علوم پزشکی مورد استفاده است، به مرحله ی انسانی منتقل شده است.

به گفته وی، ما عقیده داریم که علوم انسانی در غرب بر اساس فرضیات ذهنی بنا شده و از اصل و پایه خراب است .

حجت الاسلام امامی از دیگر اساتید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه کاشان نیز با اشاره به اینکه اراده مقدم بر فهم است افزود: اگر هرکس که به سراغ طبیعت برود، واقع آن را فهمیده است.

وی، در پاسخ به سوالی که ما در مواجهه با علوم تجربی از کدامیک از روش های متداول در علوم استفاده کنیم خاطر نشان کرد: در روش علمی همانطور که عقلمان را متکی بر وحی می دانیم،روش تجربی علمی مان را هم باید متکی بر وحی قرار بدهیم، باید با اشارات وحی حرکت کنیم. جهت، روش و اهداف در ذات علم موثر است.

نظر شما :