حضوروسخنرانی رهبرمعظم انقلاب درمراسم گرامیداشت بیست‌و‌سومین سالگردرحلت امام خمینی رضوان‌الله‌علیه(۱۵-۳-۹۱)

۱۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۴۸۴۷ اینترنت
تعداد بازدید:۶۶۶
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم دلدادگان و شیفتگان امام خمینی رضوان‌الله‌علیه در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام راحل را پدر ملت و مظهر مهربانی، اقتدار و صلابت خواندند و با اشاره به تلاش هوشیارانه‌ی امام در احیای روح عزت ملی و استحکام ساختار درونی ملت افزودند:

ملت تاریخ‌ساز ایران با تكیه بر همین عوامل، الگویی موفق از ایران اسلامی و پیشرفت در خارج از حوزه‌ی نفوذ سلطه‌گران جهانی را به ملت‌ها ارائه داده و زورگویان جهانی را به وحشت انداخته است كه همین مسیر درخشان تا رسیدن به قله‌های پیشرفت و ناامید شدن قطعی دشمنان ادامه خواهد یافت و بدون تردید، آینده برای ملت‌های مسلمان و ملت ایران بهتر از گذشته خواهد بود.

در این مراسم كه صبح امروز (یكشنبه) و در بیست‌و‌سومین سالگرد رحلت رهبر كبیر انقلاب اسلامی و با شكوه فراوان برگزار شد، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن اشاره به عید مبارك ولادت پدر امت -حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام- و نامگذاری سیزدهم رجب به عنوان روز پدر، تأكید كردند: امام بزرگوار ما در حق این ملت پدری كرد، زیرا از یك طرف مظهر مهربانی و رحمت پدرانه و از طرف دیگر مظهر اقتدار و صلابت بود.

ایشان همچنین امام راحل را پدر جنبش اسلامی امروز در دنیای اسلام خواندند و افزودند: یكی از خطوط اصلی در سیره و منش امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) دمیدن روح عزت ملی در كشور و زنده‌كردن ملت است.

رهبر انقلاب اسلامی بحث در مورد حركت بزرگ امام راحل در دمیدن روح عزت ملی در كشور را یك بحث غیر ذهنی و مبتنی بر واقعیات جامعه دانستند و در تبیین منطق قرآن در خصوص عزت، خاطرنشان كردند: در منطق قرآن، عزت واقعی و كامل متعلق به خدا و هر كسی است كه در جبهه‌ی خدایی قرارمی‌گیرد.

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تأكید بر این‌كه بر اساس منطق قرآن باید عزت را از خدا طلب كرد، افزودند: هنگامی كه عزت واقعی شامل حال یك فرد یا جامعه شود، آن عزت همچون حصار مستحكمی، تلاش دشمن را برای نفوذ، محاصره و نابودی آن جامعه ناكام می‌گذارد. ایشان تأكید كردند: هرچه این عزت در لایه‌های فردی و اجتماعی عمیق‌تر باشد، تأثیرات نفوذناپذیری آن بیشتر نمایان می‌شود و در نهایت انسان و جامعه به مرحله‌ای می‌رسد كه در مقابل دشمن بزرگ یعنی شیطان هم محفوظ می‌ماند.

رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی (رضوان‌الله‌علیه) را نمونه‌ی بارز این عزت خواندند و خاطرنشان كردند: امام راحل در طول حیات خود، چه در عرصه‌ی علم و تدریس، چه در دوران دشوار مبارزه و چه در دوران مدیریت و حاكمیت مصداق توكل بر خداوند عزیز و رحیم بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: به همین علت كارهای بزرگی كه همه بر امكان‌ناپذیر بودن آنها تأكید داشتند، با طلوع امام شدنی شد و همه‌ی سدهایی كه غیر قابل نفوذ و ناشكستنی به نظر می‌رسیدند، با حضور امام شكستنی شدند.

ایشان با تأكید بر این‌كه امام بزرگوار علاوه بر آن كه خود مظهر عزت نفس و معنویت بود، روح عزت را در ملت نیز زنده كرد، خاطرنشان كردند: ملت ایران با احساس عزتی كه از درس‌های انقلاب و امام آموخت، توانست توانایی‌های خود را كشف كند و با چشم خود شاهد تحقق بسیاری از وعده‌های الهی از جمله غلبه‌ی مستضعفین بر مستكبرین باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین خاطرنشان كردند: ما ایرانی‌ها در تاریخ طولانی خود، دوران‌های مختلف عزت و ذلت را شاهد بوده‌ایم كه دوران دویست‌ساله‌ی منتهی به انقلاب، دورانی سخت، تاریك و ذلت‌بار بوده است.

ایشان انزوا در منطقه و جهان، عقب‌ماندگی روزافزون در حوزه‌ی اقتصاد، عقب‌افتادگی عمیق در حوزه‌ی علم و فناوری و تأثیرپذیری منحط دولت‌ها و حكام ایران از استعمارگران و بیگانگان را از جمله نشانه‌های ذلت دوران قاجار و پهلوی برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به قراردادهای ننگین تركمانچای و گلستان و جدا شدن ده‌ها شهر از ایران عزیز افزودند: در آن دوران ذلت‌بار، بیگانگان، رژیم پهلوی دست‌نشانده را به وجود آوردند و ایران را به میدان تاخت و تاز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل كردند.

ایشان با تصریح برخی مصادیق رفتار ذلیلانه‌ی حكام دویست سال گذشته‌ی ایران در مقابل تحكم و زورگویی بیگانگان افزودند: البته در آن دوران استثناهایی مانند امیركبیر، فتوای آیت‌الله شیرازی در قضیه‌ی تنباكو، دخالت علما در قضیه‌ی مشروطه و نهضت ملی شدن نفت وجود داشت، اما این استثناها یا كوتاه بود و یا به‌كلی ناكام ماند و ذلت و ضعف بر این ملت بزرگ تاریخ‌ساز تحمیل شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلاب كبیر اسلامی را پایان روال ذلت و آغاز روال عزت ملت ایران برشمردند و تأكید كردند: با پیروزی انقلاب، ورق به‌كلی برگشت و امام خمینی با تمركز بر احیای روح عزت ملی، فرهنگ «ما می‌توانیم» را در عمق جان این ملت مؤمن جایگزین كرد.

ایشان با استناد به آیات قرآنی، نفس ایمان را عزت‌آفرین دانستند و افزودند: امام بزرگوار و مدبر ملت، با پیدا كردن انگیزه‌ها و همت‌ها، ملت مؤمن را به صحنه آورد و حضور مردم در صحنه بر اساس سنت مبارك الهی، زمینه‌ساز جلب رحمت بی‌دریغ پروردگار شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأكید بر ساخت درونی ملت را نكته‌ای اصلی در ادبیات امام برشمردند و خاطرنشان كردند: امام در احیای روح عزت ملی بر تفاخر و غرور تكیه نمی‌كرد، بلكه بنا را بر استحكام ساخت درونی ملت می‌گذاشت و همین امر باعث شد كه روح عزت ملی و پیشرفت همچنان در این سرزمین بزرگ جاری باشد.

رهبر انقلاب اسلامی مقابله با عوامل ركود و ایستایی را شرط استمرار پیشرفت و عزت ملی برشمردند و افزودند: برخی از عوامل بازدارنده‌ی پیشرفت در درون خودمان است و برخی را دشمنان تحمیل می‌كنند و اگر بخواهیم دوباره دچار وضع دوزخی قبل از انقلاب نشویم، باید با همه‌ی این عوامل هوشیارانه مقابله كنیم.

ایشان با اشاره به نامگذاری دهه‌ی چهارم انقلاب به نام دهه‌ی پیشرفت و عدالت افزودند: پیشرفت در معنای وسیع و حقیقی خود، همه‌ی ابعاد مادی و معنوی انسان و جامعه، از جمله آزادی، عدالت، آبادانی و اعتلای اخلاقی را شامل می‌شود. بنابراین باید در همین مسیری كه امام عزیزمان ملت را در آن قرار داد به پیش برویم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ملت ایران و جمهوری اسلامی را مدل تجربه‌شده و موفق پیشرفت و عزت ملی خواندند و در تشریح نمونه‌ها و شاخص‌هایی از این پیشرفت حقیقی افزودند: ملت ایران در 33 سال اخیر بر همه‌ی چالش‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی كه با هدف از بین بردن نظام اسلامی طراحی و اجرا شد، غلبه كرده است و این واقعیت از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران است.

رهبر انقلاب اسلامی تأثیرگذاری محسوس ایران بر تحولات منطقه‌ای و جهانی را از دیگر نمادهای پیشرفت انكارناپذیر ملت ایران خواندند و با اشاره به اعترافات برخی مقامات و سیاستمداران رژیم صهیونیستی و آمریكا در این زمینه افزودند: استقامت، عزت و صلابت ملت و نظام در سه دهه‌ی اخیر منجر به تأثیرگذاری ژرف در حوادث مهم جهان و منطقه شده است.

خدمات عمرانی و آبادانی گسترده و مستمر در سراسر كشور و طراحی و ساخت پیچیده‌ترین كارخانه‌ها و صنایع به دست متخصصان جوان ایرانی، از دیگر نمونه‌های عینی پیشرفت بود كه رهبر انقلاب در اجتماع بزرگ مردم در سالروز رحلت امام خمینی به آن اشاره كردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین بحث، شتاب علمی كشور را شاخص مهم دیگری خواندند كه به اذعان مراكز رسمی جهان، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت چشمگیر ایران است.

ایشان افزودند: بر اساس گزارش‌های علمی مراكز بین‌المللی، رشد علمی ایران سال گذشته یازده برابر متوسط جهان بوده است. ضمن این‌كه در زمینه‌هایی همچون هسته‌ای، نانو، سلول‌های بنیادی، هوافضا و زیست‌فناوری، ایران از موقعیت درخشانی برخوردار است و در زُمره‌ی پیشرفته‌ترین كشورها قرار دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مردم‌سالاری مستمر و درخشان در ایران را از دیگر شاخص‌های پیشرفت حقیقی ملت در سه دهه‌ی اخیر برشمردند.

رهبر انقلاب با اشاره به حضور شورانگیز ملت در ده انتخابات ریاست‌جمهوری به‌ویژه انتخابات دهم و آغاز به كار 9 دوره مجلس بدون حتی یك روز تأخیر افزودند: در همه‌ی 33 سال اخیر هیچ حادثه‌ی سیاسی-امنیتی و هیچ تهدید نظامی نتوانسته است روند پرشكوه مردم‌سالاری را مورد خدشه قرار دهد.

ایشان زنده بودن انگیزه‌ها وشعارهای انقلاب را نمونه و شاخص دیگری از روند پیشرفت ملت ایران خواندند و با اشاره به برگزاری شورانگیز و پرنشاط جشن پیروزی انقلاب اسلامی در همه‌ی سال‌ها افزودند: روحیات معنوی نیز در جامعه در حال تعمیق است. البته در این زمینه ممكن است برخی با استناد به رفتار تعدادی معدود درباره‌ی فضای كلی جامعه دچار قضاوتی اشتباه شوند، اما حضور پرمعنای قشرهای مختلف مردم به‌ویژه جوانان دانشگاهی در مراسمی نظیر اعتكاف نشان می‌دهد حركت معنوی ملت نیز رو به جلو است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: واقعیاتی كه بیان شد، نشان می‌دهد ایران و ایرانی در زیر پرچم اسلام، در سایه‌ی دعوت و حركت الهی امام راحل عظیم‌الشأن و با تكیه بر روح عزت ملی و استحكام ساختار درونی در همه‌ی ابعاد در حال پیشرفت هستند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر این‌كه پیشرفت ملت ایران و الگو شدن این ملت برای ملت‌های منطقه و جهان، علت واقعی هراس و واهمه‌ی دشمنان انقلاب اسلامی است، افزودند: محافل سياسى و رسانه‌اى دنيا از خطر ايران هسته‌اى دم ميزنند؛ كه ايران هسته‌اى خطر دارد! من ميگويم اينها دروغ ميگويند، اينها فريبگرى ميكنند. آنچه آنها از آن ميترسند و بايد هم بترسند، ايرانِ هسته‌اى نيست؛ ايرانِ اسلامى است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأكید كردند: آن‌چه كه در اركان قدرت استكباری زلزله ایجاد كرده، این واقعیت است كه ملت ایران اثبات كرده می‌توان بدون تكیه بر آمریكا و قدرت‌های مدعی و حتی با مقابله با آنها به پیشرفت رسید.

ایشان خاطرنشان كردند: آمریكا و قدرت‌های مدعی تلاش دارند تا به ملت‌ها و زبدگان و نخبگان سیاسی بباورانند كه پیشرفت، خارج از حوزه‌ی آمریكا امكان‌پذیر نیست، در حالی كه ملت ایران خلاف این را اثبات كرده و درس عملی بزرگی به ملت‌ها داده است.

رهبر انقلاب اسلامی در جمع‌بندی بحث شاخص‌های پیشرفت خطاب به ملت ایران تأكید كردند: شما ملت بزرگ در طول بیش از سی سال، ركورد زده‌اید و پیشرفت كرده‌اید، اما اگر به آن‌چه تاكنون به دست آورده‌اید دل خوش كنید، قطعاً شكست خواهید خورد و به عقب بازخواهید گشت. بنابراین باید حركت در مسیر پیشرفت، بی‌وقفه ادامه یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وظیفه‌ی مسئولین را نیز در مسیر حركت به سمت قله‌های اصلی پیشرفت بسیار سنگین دانستند و افزودند: در این مسیر هرگونه توقف، خودشگفتی و غرور، خودمحوری، غفلت، اشرافی‌گری، لذت‌جویی، جمع‌كردن زخارف دنیوی و تلاش برای كسب محبوبیت برای مسئولین ممنوع است و رسیدن به قله‌ها تنها با این ممنوعیت‌ها امكان‌پذیر است.

ایشان تأكید كردند: ما مسئولین باید خود را از این آفات حفظ كنیم؛ همچنانی كه امام بزرگوار ما خود را حفظ كرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان، دانشجویان، مسئولان، علما، و افراد تأثیرگذار جامعه تأكید كردند: باید حركت به سمت قله‌های پیشرفت، از جمله در عرصه‌ی سیاست، علم و فناوری و به‌خصوص اخلاق و معنویت را بی‌وقفه ادامه دهیم و در مسیر حركت، عیوب خود را برطرف كنیم.

ایشان افزودند: حركت بی‌وقفه به سمت قله‌ی پیشرفت موجب بی‌اثر شدن موانع دشمن، از جمله تحریم‌ها خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند: تحریم‌ها نمی‌تواند ملت ایران را از حركت رو به جلو بازدارد، بلكه تنها تأثیر آن عمیق‌تر شدن نفرت ملت از غرب خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان كردند: ملت ایران اكنون در حال حركت در دامنه است و آن روزی كه به قله برسد، دشمنی‌ها و معارضه‌های خباثت‌آمیز نیز به پایان خواهد رسید.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود، جنبش‌ها و انقلاب‌های منطقه را از یمن و بحرین تا مصر و لیبی و تونس و دیگر كشورهایی كه آتش زیر خاكستر هستند، نمونه‌ی بارزی از تلاش ملت‌ها برای رسیدن به عزت ملی، عدالت و آزادی در زیر سایه‌ی اسلام دانستند و تأكید كردند: سخن از بیداری اسلامی در این جنبش‌ها، سخنی ریشه‌دار و مبتنی بر استدلال است، زیرا ملت‌ها خواستار عدالت و آزادی و مردم‌سالاری بر اساس اصول و مبنای خود هستند كه آن مبنا با توجه به ایمان ملت‌های منطقه، اسلام است و بر همین اساس، ماهیت جنبش‌های منطقه، بیداری اسلامی است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش غربی‌ها و حكومت‌های وابسته به غرب برای تغییر صورت مسئله در انقلاب‌های منطقه و بی‌فایده جلوه دادن این حركات افزودند: شخصیت‌های مؤثر و همچنین ملت‌های منطقه باید مراقب باشند كه دور نخورند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأكید بر تغییر مؤثر فضای سیاسی و اجتماعی منطقه به دلیل انقلاب‌های اخیر، خاطرنشان كردند: آن‌چه كه اكنون اتفاق افتاده، از نتایج سحر است و در آینده شاهد تحولات بزرگ‌تری خواهیم بود.

ایشان در تبیین تغییرات سیاسی و اجتماعی منطقه افزودند: هنگامی كه قیام مردم مصر به اوج خود رسید، بسیاری از غربی‌ها و حكومت‌های مستبد منطقه از رژیم مبارك و سركوب مردم حمایت كردند اما بعد از پیروزی مردم مصر، همان قدرت‌ها و دیكتاتورهای وابسته به آنها كه حاضر نبودند نام مردم و حقوق مردم را بشنوند، دم از حقوق مردم و مردم‌سالاری زدند كه این نشانگر تغییرات مهم در فضای منطقه است.

رهبر انقلاب اسلامی مصر را كشوری بزرگ و ملتی كهن و تأثیرگذار در منطقه خواندند و خاطرنشان كردند: حاكمان فاسد و مزدور سال‌ها ملت مصر را ذلیل و این كشور را به گنج استراتژیك رژیم صهیونیستی تبدیل كرده بودند، اما اكنون این گنج ساقط و از دست غاصبان صهیونیست خارج شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مأموریت حكومت مبارك برای تضمین امنیت رژیم صهیونیستی حتی به قیمت زندانی كردن یك و نیم میلیون مردم غزه در جنگ 22روزه افزودند: رژیم صهیونیستی اكنون با سقوط مبارك، احساس عریانی می‌كند و به‌شدت سراسیمه و حیرت‌زده است.

ایشان داد و بیداد‌ها و تهدیدهای نظامی مقامات رژیم غاصب صهیونیستی بر ضد ایران را ناشی از ترس و وحشت و دست خالی بودن آنها دانستند و تأكید كردند: سران رژیم صهیونیستی به‌خوبی می‌دانند كه امروز بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر‌تر هستند و هر قدم كج و یا حركت ناشایست آنها، همانند صاعقه بر سر خودشان فرود خواهد آمد.

رهبر انقلاب اسلامی وضعیت غرب و آمریكا به عنوان پشتیبانان بی قید و شرط رژیم صهیونیستی را بسیار نامساعد توصیف كردند و افزودند: امروز غرب به دلیل مشكلات اقتصادی، مالی و اجتماعی، در مواجهه با مردم خود درمانده شده و در واقع با سیلی صورت خود را سرخ نگاه‌داشته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سقوط چند حكومت پیرو آمریكا در اروپا و تنفر روزافزون ملت‌ها از آمریكا را نمونه‌های دیگری از بحران جدی در غرب دانستند و خاطرنشان كردند: آنها می‌خواهند با حادثه‌آفرینی این بحران را به آسیا، آفریقا و منطقه منتقل كنند.

ایشان ایجاد اختلاف‌های قومی، طائفه‌ای و مذهبی در كشورهای تازه انقلاب كرده و تبدیل انقلاب‌ها به ضد خود را از جمله شیوه‌های غرب و آمریكا برای انتقال بحران ارزیابی كردند و افزودند: امروز آمریكایی‌ها به استفاده از تجربه و تخصص انگلیسی‌ها در ایجاد اختلاف‌های مذهبی و قومی روی‌آورده‌اند و بر همین اساس، همه‌ی ملت‌ها، علما و نخبگان دانشگاهی منطقه اعم از شیعه و سنی باید هوشیار باشند تا به نقشه‌ی دشمن كمك نكنند.

رهبر انقلاب اسلامی این‌گونه اقدامات غربی‌ها و آمریكایی‌ها را دیوانه‌وار خواند و تأكید كردند: آنها برای پوشاندن بحران و مشكلات خود و دور كردن ذهن‌ها، مسئله‌ی هسته‌ای ایران را بزرگنمایی می‌كنند و آن را در صدر مسائل دنیا قرار می‌دهند و به‌دروغ نام سلاح هسته‌ای را به میان می‌آورند. در حالی كه واقعیت این‌گونه نیست و تلاش آنها نیز به نتیجه نخواهد رسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نگاه جمهوری اسلامی ایران به منطقه را نگاهی امیدوارانه خواندند و خاطرنشان كردند: البته حوادث منطقه فرصتی را برای برخی كشورهای منطقه به وجود آورد تا به نیابت از آمریكا برخی اقدامات را انجام دهند، اما به لطف خداوند كشورهای انقلاب‌كرده به‌ویژه مصر به آرامش و ثبات بازخواهند گشت و رژیم‌های دیكتاتوری در منطقه برچیده خواهند شد.

ایشان همچنین با اشاره به حوادث بحرین، مردم بحرین را دارای مظلومیتی مضاعف دانستند و افزودند: این مردم بدون دلیل به دست رژیمی مستبد و دیكتاتور سركوب می‌شوند و اعتراض آنها با خشن‌ترین وضعیت پاسخ داده می‌شود، در حالی كه مردم بحرین خواستار ابتدایی‌ترین نیاز یك كشور مردم‌سالار هستند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: در بحرین به جای آن‌كه به خواست مردم پاسخ داده شود، تلاش می‌شود تا موضوع را به اختلافات مذهبی و بحث شیعه و سنی ارتباط دهند و حق مردم را كتمان كنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: به فضل الهی، همه‌ی مجاهدت‌ها در منطقه به نتیجه خواهد رسید، اما باید مراقب بود تا به آتش‌های قومی، فرقه‌ای و مذهبی دامن‌ زده نشود.

ایشان در پایان تأكید كردند: بدون تردید، آینده برای ملت‌های مسلمان و ملت ایران بهتر از گذشته خواهد بود.

نظر شما :