نشان کمال ایمان، نشاط، آرامش و بخشش دیگران است(۱۶-۳-۹۱)

۲۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۴۸۵۴ نهاد
تعداد بازدید:۹۰۰
دانشگاه کاشان -  استاد محمد شجاعی نشانه کمال انسان مؤمن را نشاط، آرامش و بخشش نسبت به سایر انسانها دانست.

به گزارش روز سه شنبه بچه های مسجد دانشگاه کاشان، استاد محمد شجاعی در جمع حدودا 300 نفری معتکفین مسجد دانشگاه کاشان گفت: گام اول برای حرکت به سمت عشق و لبریز شدن از می حقیقت، خودشناسی است.

وی افزود: انسان ابعاد مختلف حس، خیال، وهم و عقل را در وجود خود دارد که با شناخت خود و توجه به مراتب بالاتر، از حصار حس و خیال و وهم رها شده و در حیات انسانی ساکن می شود.

این محقق مسائل اسلامی با اشاره به اینکه چنین انسانی به پروردگار نزدیک می شود افزود: در این صورت، انسان تجلی اسمای الهی شده که بیش از همه مظهر اسم عام پروردگار، رحمانیت است.

استاد شجاعی تأکید کرد: انسانی که به حیات انسانی راه یافته و نام رحمان را در خود متجلی کند، نسبت به همه مهربان است و به همین دلیل است که در احادیث عقل بیشتر، ملازم عشق به همسر ذکر شده است.

وی با اشاره به اینکه روح انسانهای مؤمن از روح اهلبیت علیهم السّلام خلق شده، تصریح کرد: سنخیت چنین انسانهایی با اهلبیت (ع) نیز بیشتر بوده و مظهر مهر، شادی، نشاط و آرامش و برخورد مهربان با همه موجودات است و با محبت، عشق و معرفت به پیامبر و اهل بیتش صلوات می فرستد.

وی همچنین استغفار را از ویژگیهای چنین انسانی دانست و بیان کرد: طلب مغفرت و استغفار با طلب عفو متفاوت بوده و به این معناست که خداوند از بنده رو نگرداند و با طلب عفو که در زمان ارتکاب جرم اتفاق می افتد، فرق می کند.

وی پذیرش استغفار و عفو از جانب پروردگار را منوط به تجلی این صفات در انسان دانست و گفت: هرگاه در وجود خود اسم عفُوّ را متجلی کرده و نسبت به ظلم دیگران چشم پوشی کنیم و در استغفار نیز ظلم دیگران را نادیده بگیریم، خداوند نیز با ما چنین بوده و نسبت به ما و به طلب عفو و استغفار ما پاسخ خواهد داد.

وی هدف از زندگی و حیات را تجلی اسمای الهی در وجود انسان دانست و تأکید کرد: اعتکاف، فرصتی برای تعطیل کردن عادتهای جسمانی و روی آوردن به حیات حقیقی است.


نظر شما :