وزارت علوم استراتژی خود درباره تحقق اقتصاد مقاومتی را تدوین کند(۲۵-۶-۹۱)

۲۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۲۵ کد : ۱۴۹۰۸ اینترنت
تعداد بازدید:۸۶۵
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، با حضور در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جمع روسای مراکز آموزش عالی کشور سخنرانی کرد.

به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، با حضور در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جمع روسای مراکز آموزش عالی کشور سخنرانی کرد.

به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع رساني نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها، با حضور در نشست روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور در جمع روسای مراکز آموزش عالی کشور سخنرانی کرد.


محمدیان در ابتدا با توجه به ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) به نقل حدیثی از ایشان پرداخت.


وی گفت: امام صادذق(ع) مي‌فرمايند: عاقل را هنگامي عاقل بشمار مي‌آورند و به خردمند هنگامي خردمند گفته مي‌شود كه سه خصلت در او به كمال برسد. اول بتواند در مسير حق حركت كند چه در هنگامي كه به نفعش است و چه در هنگامي كه به ضررش است. چه هنگامي كه در حال خوشحالي و نشاط است و چه درحالي كه در حال غضب و ناراحتي و ناخوشايندي است در همه حال در مسير حق و طرفدار حق و پيگير حق باشد.


محمدیان دومین خصلت را اینگونه بیان کرد: آنچه را كه براي خود مي‌پسندد براي ديگران نيز همان را بپسندد، در قضاوت‌هايي كه براي ديگران دارد، آنچه را كه خودش خوشحال مي‌شود و از آن قانع مي‌شود را براي ديگران نيز بپسندد.


رئیس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها تصریح کرد: سومین خصلت این است که در هنگامي كه با لغزش‌هاي ديگران روبرو مي‌شود تحمل داشته باشد و در برخورد با خطاهاي ديگران و لغزشها آن حلم و تحمل را بتواند در خودش پديد بياورد.


محمدیان با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران گفت: فضاي بسيار بانشاطي كه در برگزاری اجلاس عدم تعهد در كشور پديد آمد، يك فضاي مغتنمي است كه ما بايد در فضاهاي دانشگاهي از آن استفاده لازم را ببريم.


وی افزود: از نگاه رقبا و مخالفان اين جنبش يك زلزله ديپلماتيك بود كه در دنيا اتفاق افتاد، از نگاه دوستان يكي از فتوحات الهي بود و از امدادهاي غيبي خداوند بر ملت ما بود. اين كنفرانس نشانگر استعداد بالا و توانايي جذب نظام در اداره يك اجلاس بين‌المللي بود. حاشيه‌هايي كه در كنار اين اجلاس بود براي نظام و ملت ما بسيار مغتنم بود، ديدارهاي متعددي كه در اين اجلاس اتفاق افتاد، آن واقعيت‌هايي كه در جامعه ما بود و كمتر در رسانه‌هاي بين‌المللي منعكس مي‌شد توسط اين هيأت‌ها از نزديك ديده شد، آن نشاط و شادابي و پويايي ملت ما را بسيار خوب از نزديك ديدند و تجربه كردند.


محمدیان یکی از برکات این اجلاس را حضور سران در بین مردم و مشاهده اینکه تحريم‌ها بر روي مردم تاثیری نداشته است دانست و تاکید کرد: آن‌ها فضاي امن كشور ما را ديدند. در انگلستان براي برگزاري المپيك در پشت بام خانه‌ها ضدهوايي مستقر كرده بودند و آنرا ناآمني و فضاي امنيتي اعلام نكردند، در تهران چند تا بالگرد پرواز كرد اين را سعي كردند بعنوان يك فضاي امنيتي به حساب بياورند، اما اين هيئت‌ها از نزديك ديدند كه فضاي كشور ما فضاي بانشاطي است و ملت درحال ادامه كار و تلاش‌شان هستند.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به تشکیل دبیرخانه‌ این جنبش که احمدی نژاد آن را در نشست سران مطرح کرد، گفت: من پيشنهاد مي‌دهم در اين دبيرخانه‌اي كه براي جنبش عدم تعهد تشكيل مي‌شود، كميته دانشگاهي‌اش را وزارت علوم پي‌گيري كند. ظرفيت 120 كشور، ظرفيت بسيار خوبي است. براي ارتباط دانشگاهي در ماه مبارك رمضان در ديدار دانشگاهيان با رهبری، موضوع ارتباط دانشگاههاي ما با دانشگاه‌هاي جهان اسلام و همچنين ارتباط دانشجويان با دانشجويان كشورهاي منطقه و جهان اسلام مطرح شد. در اين سه سالي كه خصوصاً رياست اين جنبش برعهده كشور ماست بتوانيم ارتباطات دانشگاهي‌مان را پيگيري كنيم.


وی با تاکید بر اینکه اکنون در شرایط بدر و خیبر هستیم، اظهار داشت: مجموعه شرايط از جمله خود برگزاري كنفرانس جنبش(نم) نشان داد كه نظام از شرايط شعب ابيطالب عبور كرده است و شرايط ما در شرايط بدر و خيبر است و شرايط ما قطعاً‌بحراني نيست؛ بلكه در حال پيشرفت هستيم. در چنين شرايطي تقابل نظام ما با نظام سلطه به بالاترين سطح خودش رسیده است و جايگاه روساي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي جايگاه نگهبانان احد است.


محمدیان افزود: رسول خدا در آنجا فرمود كه اگر ما دشمن را تا مكه تعقيب كرديم شما ازاين تنگه نبايد پائين بيايد، اگر دشمن هم ما را تا مدينه عقب برد شما بايد از اين تنگه نبايد پائين بياييد که این به دليل اهميت و استراتژيك بودن تنگه احد بود؛ البته در آنجا تبعيت نكردند و آن تجربه تلخ اتفاق افتاد.


محمدیان شرایط فعلی دهه چهارم انقلاب را در شرایط «جنگ هوشمند» دانست و به تشریح اضلاع آن پرداخت.


وی گفت: جنگ هوشمند سه ضلع دارد،‌يك ضلع آن تهديد نظامي است كه به قول خودشان همه گزينه‌ها روي ميز است؛ ضلع دوم، جنگ نرم و عمليات رواني است و ضلع سوم جنگ اقتصادي و فشارهاي اقتصادي است كه از اين سه ضلع تلاش مي‌كنند يك ملتي را وادار به تسليم و عقب‌نشيني كنند.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: غرب با تمام سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي كه کرده است، نتوانست ذهنيت مردم ما را از آن خواسته‌هايي كه دارد تغيير دهد و  امروز می بینیم به آن ضلع سومی كه تحريم اقتصادي و به قول خودشان تحريم‌هاي فلج‌كننده است متوسل شده‌اند تا با «بن‌بست» قرار دادن مردم در اين فشارها، جام زهر را به ملت ما بنوشانند.


محمدیان با تاکید بر اینکه ملتی که این مقدار مرز و و تعاملات و ارتباطات قوی دارد در بن بست نیست، گفت: دشمن اشتباه محاسباتي دارد كه خيال مي‌كند ما ازجهت اقتصادي در بن‌بست قرار داريم. حتي اگر بن‌بست باشد حرف خداپرستان اينست كه خدا با ماست، ما در دهه اول با همه ضعف‌هايي كه داشتيم صدها بار امدادهاي غيبي خداوند را مشاهده كرديم.


وی با اشاره به مبانی اقتصاد مقاومتی که رهبری برای اولین بار آن را مطرح کردند، گفت: از آرزوهاي بزرگ ماست كه يك روزي اقتصاد كشور ما بدون نفت اداره شود، اين از دانشگاه‌ها انتظار مي‌رود كه با تشكيل اتاق فكرها،‌كارگروه‌هاي علمي جهت اجرايي كردن اين ايده اقتصاد مقاومتي گام اصلي را براي تبديل تهديدها به فرصت‌ها بردارند.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: از وزارت علوم انتظار داريم استراتژي و برنامه‌هاي خود را براي شرايط جديد اقتصادي و اين تحريم‌ها، تدوين و اعلام كند و هر دانشگاهي نیز براي برون رفت از اين تحريم‎هايي كه وجود دارد و براي تحقق اقتصاد مقاومتي، در دو سطح استادان و دانشجويان با تشكيل كميته‌هايي اقدام کنند.


محمدیان خطاب به روسای دانشگاه‌ها گفت: ما معتقديم شما از همت‌هاي بسيار عالي برخوردار هستید و ظرفيت‌هاي نهفته‌اي در دانشگاههاي شما در بين اساتيد وجود دارد كه با طراحي و برنامه‌ريزي می‌توان اين ظرفيت‌هاي نهفته را احيا كرد.


وی افزود: بايد بيان شما يك بيان اميدبخش، بيان كاملاً نشانگر افق‌هاي روشن باشد كه واقعيت هم همين است. در عين حال تلاش براي حفظ كيفيت آموزش و پژوهش كه در سخت‌ترين شرايط هم ما بايد اين كيفيت آموزش و پژوهش‌مان را حفظ كنيم.


محمدیان با اشاره به ایستادگی ملت مقابل سلطه طلبان گفت: ما داريم هزينه ايستادگي در مقابل نظام سلطه را مي‌دهيم،‌ اين هزينه زيادي نيست، ملت ما در مقابل اين ايستادگي، عزت و آبرويي به دست آورده که در مقابل هزينه‌هايي كه داده‌ايم قابل مقايسه نيست؛ و البته هر آقايي و سروري هزينه دارد.


 


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خطاب به دولت‌مردان گفت: سال آخر دولت به معني تعطيلي كارها نيست، روز آخر هم به معني تعطيلي كارها نيست، تا آخرين روز بلكه تا آخرين ساعتي كه ما مسئوليت بر دوشمان هست بايد كار كنيم.


 


وی با اشاره به برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده، تصریح کرد: اميدواريم دولتي بهتر و انقلابي‌تر نسبت به اين دولت سركار بيايد. هركسي هم كه بيايد جمهوري اسلامي بناست تا آن قله‌ها پيش برود، لذا اين كه گاهي گفته مي‌شود سال آخر است و نمي‌دانيم سال ديگر هستيم يا نه، پذیرفته نیست.


 


محمدیان تاکید کرد: ما سرباز اين نظام هستيم و تا روزي هم كه بار روي دوشمنان است اين بار را بايد به سلامت به مقصد نزديك ببريم.


 


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به تصویب آئین نامه ارتقای اساتید گفت: واقعاً بايد از وزیر علوم تشکر کنیم چراکه براي اولين بار، فعاليت‌هاي فرهنگي اجتماعي اساتيد مورد توجه قرار گرفته است كه هم شايسته است از اين كار تقدير كنيم و هم تأكيد كنيم که از ظرفيت‌ فعاليت‌هاي فرهنگي، سياسي، اجتماعي دانشگاه بيشترين استفاده را مي‌توان كرد.


 


محمدیان در ادامه گفت: از رؤساي محترم دانشگاهها براي برگزاري دوره‌هاي دانش‌افزايي تشکر ویژه می‌کنم؛ تاکنون بيش از 20 هزار نفر از اعضاي هيأت علمي در این دوره‌ها که از سال گذشته شروع شده است شركت كردند.


 


وی افزود: انشا‌لا اين ترم جديد كه شروع مي‌شود با همان همت‌هاي عالي كه از شما سراغ داريم، دانشگاه‌هاي ما چندگام جلوتر خواهند رفت و اين گزارشاتي كه هرازگاهي نقل مي‌شود بسیار امیدوار کننده و مسرت بخش است. گفته شد که در منطقه از چشم‌اندازی که در 1404 بنا بود به آن برسیم، عبور كرده‌ايم و این بسیار خوشحال کننده است.


 


محمدیان در پایان گفت : اين موفقیت‌ها نشان مي‌دهد که در دانشگاههاي ما يك تلاش خوب و قابل تقديري در حال انجام است و زحمات شما عزيزان حقيقتاً به بار نشسته است و بدانید هر افتخاري كه نسيب جمهوري اسلامي مي‌شود براي مجموعه مسلمان‌ها در دنيا مایه سربلندی است


نظر شما :