وزیر علوم : جهاد دانشگاهی می تواند نقش مهمی در تولید علم و فرهنگ سازی ایفاکند(۸-۷-۹۱)

۰۸ مهر ۱۳۹۱ | ۱۰:۱۲ کد : ۱۴۹۳۷ اینترنت
تعداد بازدید:۵۱۷
دکتر کامران دانشجو ، وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در دیدار با هیات رئیسه جهاد دانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک شجره طیبه و مجموعه ای از نیروهای  انقلابی ، ولایتمدار ، مومن ، عالم و دارای پشتکار می تواند نقش مهمی در تولید علم کشور و نیز فرهنگ سازی ایفاکند ، گفت : جهاد دانشگاهی باید وضعیت کشور را رصد کند و اگر مشاهده کرد در جایی مشکلی وجود دارد که حل آن برای دیگران دشوار است برای رفع این مشکل وارد صحنه شود.


به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر دانشجو در اين ديدار با گراميداشت ياد و خاطره زنده ياد دكتر  كاظمي و يادآوري زحمات و خدمات وي گفت :  زنده ياد  كاظمي يك دانشمند نمونه از نظر اخلاق و پشتكار بود كه مي تواند به عنوان يك الگوي مناسب براي همه ما مطرح باشد .
در ادامه اين نشست دكتر دانشجو پس از استماع گزارش عملكرد جهاد دانشگاهي با اشاره به ضرورت انسجام و يكپارچگي در انجام فعاليت هاي فرهنگي اظهار داشت : بايد تلاش كرد  تا همه فعاليت هاي فرهنگي در يك راستا انجام شود تا اثر بيشتري داشته باشد.
وي در ادامه اظهار داشت: برنامه هايي نظير  فعاليت هاي قر آني ، و برگزاري كرسي هاي آزاد انديشي اگر در قالب يك طرح كلي ديده شوند ، اثر بخشي بيشتري خواهد داشت .
وزير علوم با اشاره به نهايي شدن طرح آمايش آموزش عالي در وزارت علوم گفت:  جهاد دانشگاهي  نيز مي تواند آمايش سرزميني انجام دهد تا زمينه فعاليت واحدهاي مختلف براساس نيازها و امكانات هر استان مشخص شود و اين طرح آمايش مي تواند بصورت يك سند مصوب مطرح شود تا اجراي آن تداوم داشته باشد.
دكتر دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود ،ضمن تشكر از اقدامات جهاد دانشگاهي براي شروع فعاليت در عرصه كرسي هاي آزاد انديشي گفت :  كرسي هاي آزاد انديشي هنوز به بلوغ نرسيده و تثبيت نشده است و برخلاف تصور برخي از افراد، كرسي هاي آزا د انديشي با مناظره متفاوت است زيرا در كرسي آزاد انديشي مباحثه و تبادل نظر درخصوص انديشه ها مطرح مي شود .
وزير علوم گفت: اگر كار براي رضاي خدا باشد به نتيجه مطلوب خود مي رسد همانطور كه در قسمت آموزش جهاد دانشگاهي و  همچنين در  دانشگاه علم و فرهنگ و واحدهاي علمي كاربردي و واحدهاي آزاد و تخصصي پيشرفت هاي خوبي صورت گرفت.
وي افزود : مجموعه وزارت علوم از اعتمادي كه به مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهي نمود ، راضي است و اميدواريم اين دانشگاه به حدي برسد كه با دانشگاههاي دولتي ما رقابت كند همانطور كه در دنيا روال است و برخي از دانشگاههاي غير انتفاعي و غير دولتي از دانشگاههاي دولتي نيز جلوتر هستند
دكتر دانشجو كيفيت آموزشي دانشگاه علم و فرهنگ را بهترين مبلغ اين دانشگاه در جامعه دانست و گفت : فارغ التحصيلان اين دانشگاه و دانشجويان آن بهترين مبلغ كيفيت آن دانشگاه هستند و اگر آنها احساس كنند كيفيت وجود ندارد تبليغات بيروني اثر نخواهد داشت .
وي با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در سال جاري گفت :  جهاد دانشگاهي و ساير مجموعه هاي دانشگاهي بدون طرفداري از كانديداي خاص  بايد  فضايي را فراهم كنند  تا كانديداها و طرفداران آنها به تبيين علمي مواضع خود بپردازند .
وزير علوم گفت : ارائه مواضع در يك محيط عمومي با يك محيط دانشگاهي متفاوت است و در محيط  دانشگاهي، آنچه كه مطرح است  تبيين علمي مواضع  است ، براي نمونه  اگر  كانديداها يا طرفداران  آنها در حوزه اقتصاد مواضع خود را ارائه مي كنند  بايد نظرات  خودرا در خصوص اقتصاد اسلامي ، اقتصاد ليبرال و اينكه به كدام نوع اقتصاد معتقد هستند  بيان كنند .
وي افزود :  انتظار از كانديداها و طرفداران هريك از كانديداها  كه در يك محيط دانشگاهي صحبت مي كنند  اين است كه  نظر خود در خصوص وضعيت علمي كشور و برنامه اش براي پيشرفت و  توسعه علم و فناوري را  اعلام كند  و بگويد سياست وي براي دانشگاه اسلامي و بومي و تداوم و پيشرفت وارتقا توليد علم  كشور در سطح منطقه و جهان  چيست  .
وزير علوم در بخش پاياني سخنان خود گفت : مواضع انتقادي كه در دانشگاه و محيط دانشگاهي مطرح مي شود بايد توام با اعلام و  تبيين شفاف مرزبندي ها  با دشمن باشد تا دشمن  و رسانه هاي آنان كه به دانشگاه چشم طمع دوخته اند امكان سوء استفاده پيدا نكنند.

نظر شما :