وزیر علوم: پیشرفت های کشور و کسب جایگاه برتر در تولید علم دنیا نشانه کیفیت آموزش عالی است(۱۵-۷-۹۱)

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۶ کد : ۱۴۹۵۶ اینترنت
تعداد بازدید:۶۲۱
وزیر علوم تحقیقات و فناوری ضمن اشاره به پیشرفت های ایران اسلامی در ابعاد مختلف از جمله صنایع دفاعی ، هوا فضا ، انرژی هسته ای و نانو فناوری این پیشرفت ها را حاصل تلاش دانشگاهیان بویژه اعضای هیات علمی و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی دانست.

 

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر كامران دانشجو در مراسم آغاز سال تحصيلي که در دانشگاه تربيت مدرس برگزار گردید در ابتدای جلسه به سئوالات تعدادی از دانشجویان پاسخ داد و گفت : برخي از افراد  مطرح مي كنند كيفيت آموزش عالي پايين است ولي كسب رتبه 16 توليد علم در جهان و  رتبه 1 در منطقه  براساس اعلام منابع معتبر علم سنجي  دنيا و همچنين پيشرفت هاي صورت گرفته در صنايع مختلف به روشني نشان مي دهد كه كيفيت آموزشي دانشگاههاي ما بالا است.
وی افزود :  ارتقای 8 تا 15 رتبه ای جایگاه تولید علم ایران در بسیاری  از  حوز ه هاي  علمی جدید طی سه سال گذشته  از نتايج  سطح کیفی بالاي  آموزش  عالي در ايران است ، براي نمونه  رتبه علمی بین المللی ایران نسبت به سه سال گذشته در زمینه نانوفناوری از 16 به 8 ، در انرژی های نو از 20 به 12، در سلولهای بنیادی از 27 به 18 و در فناوری اطلاعات از 18 به 13 ارتقا یافته است.
وزير علوم  با اشاره به انتقاد برخي در خصوص  افزايش پذيرش دانشجويان دكتري  گفت: حدود 35 هزار عضو هیات علمی استادیار به بالا در دانشگاه های کشور فعالیت می کنند که اگر هرکدام، یک دانشجوی دکتری بپذیرند باید ظرفیت پذیرش فعلی مقطع دکتری سه برابر شود.
 دكتر دانشجو ادامه داد: درصورتي كه نتوانيم ظرفیت دوره های تحصیلات تکمیلی را افزايش دهيم ، متقاضیان ادامه  تحصیل  مجبورند به کشورهای خارجی بروند  که  برخي از دانشگاههاي رده يك  اين كشورها حتی از دانشگاه های رده پنجم ایران پایین تر هستند .
وی گفت : اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران  در سطحي بالاتر و يا حداقل هم تراز  استادان دانشگاه های بزرگ جهان  هستند  و تنها برتری دانشگاه های مطرح دنیا نسبت به دانشگاه های ایران این است که در آنجا دسترسی به اطلاعات علمی، سریعتر و راحت تر صورت می گیرد.

دكتر دانشجو  ضمن تاكيد بر  کاهش موانع دست و پاگیری که بعضا در دانشگاه ها ایجاد می شود گفت: برخی دانشگاه ها درصورت اضافه شدن طول مدت تحصیل و ارائه پایان نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای آنها کسر نمره قائل می شوند درحالیکه در شرایطی که استاد راهنما تشخیص بدهد لازم است طول دوره تحصیل دانشجو طولانی تر شود و از لحاظ آموزشي هم مشكلي نباشد  نبايد نمره اي كسر شود.
وزیرعلوم  گفت :  دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری  بايد از ابتدای تحصیل، زمینه تحقیقاتی و موضوع پایان نامه خود را مشخص کنند تا  در ترمهاي پاياني با کمبود زمان و افزایش طول دوره تحصیل مواجه نشوند.
وزير علوم  در خصوص ايجاد تسهيلات  و امكانات براي دانشجويان  ضمن اشاره به اينكه باید شرایط خاص اقتصادی کشور و تحریم های موجود را نیز در نظر داشته باشیم گفت : هزینه متوسط تحصیل هر دانشجو در دانشگاه های کشور بین 10 تا 12 میلیون تومان است كه هزينه سالانه يك خانواده سه نفره است.
وزير علوم گفت: همگان توافق دارند كه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد وظیفه دانشگاه است لذا  ابتدا باید تعریف مشخصی از نیروی متخصص و متعهد ارائه شود که مطمئنا تعریف تعهد در نظام اسلامی با نظام های سکولار و سوسیالیست متفاوت است.

دكتر دانشجو تصریح کرد که متخصص به فردی اطلاق می شود که علاوه بر تسلط و شناخت دانش روز و داشتن مهارت کافی بتواند مشكلي از مشکلات کشور را برطرف کند و به اعتقاد ما فردی متعهد است که  ولايتمدار باشد، جهان بيني توحيدي داشته باشد و ارزش های اسلامی را پاس بدارد و انقلابی گري  را افتخار خود بداند.
وي تاكيد كرد: براي تربيت نيروي انساني در دانشگاه جامعه اسلامي به فردي نياز داريم كه ضمن شناخت نظريات غربي، جهان بيني توحيدي داشته باشد ، همچنين معتقد باشد هدف ازكسب علم خدمت و تعالي بشريت است.
دكتر دانشجو  از علم به عنوان نوري ياد كرد كه جهالت و تاريكي را ازبين مي برد لكن ادامه مسير صحيح در زمينه علم احتياج به جهت گيري صحيح دارد.
 
وزیرعلوم  گفت : مسوولان دانشگاه ها بايد  زمینه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی در محیط دانشگاه را در آستانه انتخابات فراهم سازند.

وی تاكيد كرد : كساني كه  قصد ارائه برنامه های انتخاباتی خود را در دانشگاه ها دارند ، نیز باید به ويژگيهاي خاص محيط دانشگاهي  توجه كنند از جمله اينكه در کنار نقد و طرح نظرات خود در زمينه هاي مختلف ، راه حل ها را نیز ارائه دهند و توجه داشته باشند که شان دانشگاه اين نيست كه  سکوی تبلیغاتی باشد  و در محيط دانشگاه مسايل و ديدگاهها  بايد به صورت منطقي و علمي  تبيين شود  .

نظر شما :