شوراهای راهبردی دانشگاه ها باید در مسایل اجتماعی ورود کنند(۷-۸-۹۱)

۰۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۰:۰۹ کد : ۱۵۰۱۶ اینترنت
تعداد بازدید:۱۱۴۱
معاون مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: وظیفه شوراهای راهبردی دانشگاه ها تنها بررسی مسایل سیاسی و فرهنگی نیست بلکه این شوراها باید در مسایل اجتماعی نیز ورود کنند.


به گزارش ایرنا، حجت الاسلام داوود رنجبران در سومین نشست شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی دانشگاه های استان بوشهر افزود: اعضای این شوراها باید تشکیل جلسات شورای راهبردی را جدی بگیرند و با موضوع هایی که برای این جلسات تهیه می شود، مسائل و مشکلات دانشجویان را بررسی کنند.

وی اضافه کرد: در شرایطی که راهبرد مقاومت از یک طرف و راهبرد مذاکره از جانب دیگر مطرح است، شورای راهبردی که متشکل از نخبگان کشور شامل استادان، فرهیختگان دانشگاه ها و فرماندهان منازعه جنگ نرم است، حضور هوشمندانه، آگاهانه و طراح آنان در این نشست ها خیلی تاثیر گذار است.

رنجبران بیان کرد: ما با چهار میلیون جوان مستعد با فکر و اندیشه روبه رو هستیم که با توجه به رشد تولید مقالات علمی، درمرحله تولید علم به عنوان سردمدار شناخته شده اند و دشمن به دنبال غارت این سرمایه هاست.

وی یادآورشد: با توجه به حضور قدرتمندانه فرماندهان جنگ نرم در دانشگاه ها امروز دشمن درصدد است که در این محیط ها حضور یابد و درحوزه های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی ورود کند و زمینه ساز انحرافات اجتماعی شود.

رنجبران گفت: دشمن به دنبال تغییر سبک زندگی با پشتوانه اراده بویژه در بین جوانان که تولید کنندگان علم در ایران هستند، است.

وی یادآور شد: استکبار پس از جنگ سخت و جنگ نرم علیه ایران، امروز متوصل به جنگ هوشمندانه شده است.

معاون مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: جنگ هوشمند ترکیبی از جنگ سخت و جنگ نیمه سخت است و یکی از اصلی ترین اهداف این جنگ وارد کردن ایران به منازعه اقتصادی است.

رنجبران افزود: درجنگ هوشمندانه از همه تاکتیک ها علیه ایران استفاده می شود، همانطورکه امروز جنگ دیپلماسی در مباحث هسته ای و تهدیدهای نظامی از جانب اسرائیل علیه ایران راه افتاده است.

وی یادآورشد: درجنگ اقتصادی دشمن به دنبال اداره منافذ اقتصادی ماست و براین اساس با یک مدیریت هوشمندانه از همه تاکتیک ها علیه ما استفاده می شود.

رنجبران گفت: در جنگ سخت دستاوردهای بزرگی نصیب ملت ایران شد و در جنگ نرم نیز که قدرت فکری، فرهنگی و اعتقادی مطرح بود باز هم ایران با صدور فکر مبارزه با استکبار پیروز میدان بود.

وی با اشاره به اهمیت ایران در منطقه بیان کرد: امروز در حل منازعه های سوریه، افغانستان و عراق ایران به عنوان یک کشور تاثیر گذار در منطقه مطرح است.

رنجبران اضافه کرد: امروز در مباحث فرهنگی هجمه فرهنگی گسترده شروع شده و رهبر معظم انقلاب نیز در زمینه ورود عرفان های کاذب در میان جوانان هشدار داده است.

وی اظهارکرد: دشمن با عرفان های کاذب و رخنه کردن آنها در ساختارهای اعتقادی و اخلاقی درصدد است که که جنس بدل را به خورد جوانان بدهد.

رنجبران افزود: باید این فرقه های جدیدی که در سطح جامعه شکل گرفته اند را رصد کنیم و ببینیم که آیا در دانشگاه ها این فرقه ها و گروه های انحرافی حضور دارند یا خیر و این که باید برای برخورد با این فرقه ها چه تدابیری اندیشیده شود.

وی با بیان این که در خیلی از حوزه ها جوانان یا مطالعات جدی ندارند و یا مطالعه آنها خیلی سطحی است گفت: در برخی از خوابگاه ها فیلم های متعددی پخش می شود که دانشجویان وقت زیادی برای تماشای آنها می گذارند و پیام های این فیلم ها، کتاب ها و سایر موارد دیگر باید در این نشست ها رصد شود.

رنجبران اضافه کرد: درهر دانشگاهی معاون پژوهشی باید رصد کامل و جامعی از وضعیت فکری، فرهنگی و اوضاع دینداری دانشجویان تهیه و در جلسات این موارد مطرح شود.

وی افزود: امروز دیگر جنگ در حوزه سخت افزار و استفاده از سلاح نیست بلکه استکبار در صدد است در حوزه جنگ نرم با تصاحب فکر و اندیشه، آدم ها را به استخدام خود درآورد.

مدیر رصد مطالعات راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز گفت: با توجه به این که دانشجویان خوراک فرهنگی و فکری خود را از جاهای مختلفی می گیرند، باید این منابع را شناسایی کنیم.

مرتضی فاضلی افزود: حوزه رصد در قالب تهیه مجموعه پایش در 11جلد سعی دارد که جریان های فکری، فرهنگی و دینی را معرفی کند.

وی اضافه کرد: زمانی از نرخ پایین مطالعه نگران بودیم ولی امروز با توجه به افزایش این نرخ نگران منابع مورد مطالعه دانشجویانمان هستیم.

مدیر برنامه ریزی راهبردی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز گفت: تاکنون 135 شورای راهبردی با یکهزار و 350نفر عضو در دانشگاه های کشور تشکیل شده که 41دبیرآن کارشناس ارشد و 94نفر نیز دکترا دارند.

محسن امیدیان افزود: شوراهای راهبردی بزرگ ترین اتاق فکری است که در اختیار آموزش عالی قرار دارد.

وی یادآو شد: استان بوشهر از نظر برگزاری جلسات، ارسال صورتجلسه ها و موضوع های مطرح شده در نشست ها رتبه 9کشور را داراست.


نظر شما :