فعالیت‌ پژوهشی دانشگاه‌ها در راستای عمل به منویات رهبر معظم انقلاب انجام شود(۲۷-۸-۹۱)

۲۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۵۰۵۲ اینترنت
تعداد بازدید:۵۹۲
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان ، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سومین گردهمایی اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ارتباط اعضای پژوهشگاه با معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها را ضروری دانست و گفت:


 تاکنون چهارصد پایان‌نامه از دانشگاه‌های سراسر کشور در مقطع فوق‌لیسانس و دکتری به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها رسیده است.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هیچ اقدامی برای طلبه شیرین‌تر از کار پژوهشی نیست ولی ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری وظیفه داریم که پاسخگوی نیازهای دانشجویان و استادان باشیم.

وی افزود: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حلقه‌ی ارتباطی و وصل‌کننده‌ی بین تولیدکننده و مصرف‌کنندگان علم است.

وی با بیان اینکه در جامعه دچار کمبود منابع هستیم، اظهار کرد: تولیدات فراوانی در جامعه وجود دارد ولی نهاد باید با برقراری ارتباط بین حوزه و دانشگاه معارف اسلامی را به نیازمندان و جویندگان علم این عرصه ارائه کند.

محمدیان با اشاره به اینکه پژوهشگاه باید به دنبال مدیریت پژوهش باشد نه تولید پژوهش، تصریح کرد: تاکنون پژوهش‌های بسیاری با بودجه‌ی بیت‌المال تولید شده و اکنون باید با نگاه مدیریتی نیازها را شناسایی و از بازتولید آثار پرهیز کرد.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: بسیاری از نیازهای جامعه قبلا تولید شده ولی در اختیار نیازمندان نیست و در پژوهشگاه نیاز داریم تا این تولیدات را ساماندهی کنیم.

محمدیان با بیان اینکه مسائل روزمره غالبا به دلیل حساسیت‌های خاص خود ذهن افراد را درگیر می‌کند، گفت: این در حالی است که مسائل بنیادی افراد جامعه را در مسیر و جهتی صحیح قرار می‌دهد؛ نباید از مسائل بنیادی که اساس هستند، غافل ماند.

وی مباحث مربوط به عدالت، آزادی، مقابله با استکبار، نوع اندیشه دینی و بحث‌های توحیدی را از جمله مسائل بنیادی ذکر کرد که نباید به دلیل پرداختن به مسائل روزمره فراموش شود.

محمدیان با اشاره به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه فکری کنیم برای فکر کردن، گفت: باید در راستای عمل به فرمایشات معظم‌له راه فکر کردن را به جامعه بیاموزیم.

وی با بیان این که مطالعه نیز در جای خود امری قابل تحسین است، گفت: تولید فکر امروز بسیار کاهش یافته و باید به این جوشش درونی (فکر) در حد وسیعی پرداخته شود.

محمدیان همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های معارف اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی باید شیوه های جدید را برای تبیین این معارف تعریف کند.


نظر شما :