تاکید وزیر علوم بر ضرورت اجرای دقیق نقشه جامع علمی کشور در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و فناوری(۲۹-۸-۹۱)

۲۹ آبان ۱۳۹۱ | ۰۹:۵۱ کد : ۱۵۰۶۰ اینترنت
تعداد بازدید:۶۱۷
وزیر علوم گفت: دانشگاهها با همکاری صندوق رفاه دانشجویان ،‌افزایش درآمدهای اختصاصی از محل همکاری با حوزه کاربرد و هدایت پایان نامه های ارشد و دکترا به سمت حوزه کاربرد ، عملکرد خود را در فضای اقتصادی مقاومتی ساماندهی کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر کامران دانشجو در نشست روسای دانشگاهها ، پژوهشگاهها و پارک های علم و فناوری کشور در سازمان پژوهش های علمی صنعتی ایران افزود  : اعضای هیات ممیزه دانشگاهها در بحث ارتقای اعضای هیات علمی ، براساس شاخص های علمی نتایج بررسی خود را با رای مثبت یا منفی خود اعلام  کنند  و پرونده ها بدون اعلام رای ارسال نشود  و باید از هرگونه اعمال سلیقه سیاسی در هیاتهای ممیزه  پرهیز شود.
دکتر دانشجو درخصوص پذیرش دانشجویان دکترا اظهار داشت : هرگونه پذیرش دانشجو دکترا از طریق آزمون نیمه متمرکز دکترا صورت می گیرد
وی ضمن تاکید بر اجرای سرفصل های ابلاغ شده از سوی شورای برنامه ریزی وزارت علوم در دانشگاهها گفت: دانشگاهها در خصوص ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی خارج از کشوردر دانشگاههای داخل همکاری کنند زیرا هم شرایط تحصیل برای این دانشجویان آسانتر می شود و هم نیازی به پرداخت ارز نخواهد بود.
وزیر علوم با اشاره به جایگاه اول ایران در عرصه علم و فناوری منطقه ،‌حفظ این جایگاه را نیازمند تلاش مضاعف و برنامه ریزی مستمر دستگاهها دانست و تاکید کرد اگر از این جایگاه عقب بمانیم جبران آن بسیار دشوار خواهد بود.
وی گفت:  دانشگاهها و مراکز پژوهشی در طرحهای پژوهشی مرتبط با حوزه کاربرد و طرحهای کلان ملی اعتماد و رضایت کارفرما و حوزه کاربرد را جلب کنند که حتی ممکن است  در این مسیر نیازمند  به پرداخت هزینه  هم باشیم.
دکتر دانشجو اظهار داشت : صندوق رفاه دانشجویان پرداخت انواع وام های دانشجویی  را تسهیل کند، همچنین دریافت اجاره بهای خوابگاهها براساس رتبه بندی و سطح کیفیت خوابگاه ها انجام شود
 وزیر علوم ضمن اعلام اینکه ورود زودرس به مسایل انتخاباتی به مصلحت کشور نیست تاکید کرد دانشگاهها با برنامه ریزی دقیق زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کنند
وی تاکید کرد: درب دانشگاهها برای حضور همه افراد و جریانهای که در چارچوب نظام و به صورت منطقی و علمی مباحث خود را مطرح کنند باز است .
دکتر دانشجوتاکید کرد: تعامل مثبت مدیریت دانشگاهها با دانشجویان و تشکل های دانشجویی باعث می شود تا عده ای نتوانند با اغراض سیاسی مسایل صنفی را دست مایه سوء استفاده خود بکنند.
وی گفت: نقشه جامع علمی کشور که با راهنمایی مقام معظم رهبری ترسیم شده است، مسیر آینده کشور را برای تولید علم و رویکرد اسلامی مشخص می کند لذا روسای دانشگاهها به مبانی سیاست ها و راهبردی های این نقشه توجه کنند و زمینه اجرای آن را فراهم کنند
وزیر علوم تاکید کرد الزامات نقشه جامع علمی کشور الزامات کاملا اسلامی است که علم نافع را به عنوان ابراز تعالی بشریت و افزایش کرامت انسانی به روشنی ترسیم می کند علیرغم اینکه دشمنان ، علوم اسلامی و دانشگاه اسلامی را انکار می کنند
وزیر علوم با اشاره به نتایج مثبت ساماندهی فضاهای آموزشی دختران و پسران در دانشگاهها گفت: درخصوص ساماندهی فضای آموزشی دختران و پسران در دانشگاهها دو مطالعه میدانی انجام شده است که هر دو طرح بر نتایج مثبت جدا بودن کلاس های آموزشی دانشجویان دختر و پسراشاره دارند .
وی گفت : در یکی از دانشگاهها پس از جدایی کلاسهای آموزشی دختران و پسران در نیمسال دوم 89-1388 تعداد دانشجویان مشروطی از 1200 نفر به 600 نفر در نیمسال دوم 91-1390 کاهش یافته همچنین تعداد احکام کمیته انضباطی از 70 مورد به 20 مورد کاهش یافته است
دکتر دانشجو در جریان آزمون سراسری سال 90 در یکی از استانها از 720 نفر از والدین داوطلبان نظر خواهی شد که براساس آن 8/38 درصد به میزان خیلی زیاد، 1/16 درصد به میزان زیاد و 6/27 درصد به میزان متوسط به ضرورت ساماندهی محیط دختران و پسران در دانشگاهها تاکید داشتند.
همچنین 36 درصد به میزان خیلی زیاد،‌1/20 درصد به میزان زیاد و 22 درصد به میزان متوسط اعتقاد داشتند محیط جداگانه در پیشرفت تحصیل دانشجویان اثر مثبت دارد .
وزیر علوم افزود: 70 درصد والدین تاکید داشتند محیط مشترک اثر منفی بر رشد تحصیلی دانشجویان  دارد
دکتر دانشجو گفت: 1/79 والدین اعلام کردند فعالیت فرهنگی دانشجویان در محیط های جداگانه دانشجویان بیشترمی شود، 89درصد اعتقاد داشتند رشد مذهبی دانشجویان د ر محیط های جداگانه بیشتر می شود و 70 درصد معتقد بودند رشد اجتماعی دانشجویان نیز در محیط های جداگانه بیشتر می شود
وزیر علوم اظهار داشت: براساس این نظر سنجی 9/78 درصد والدین اعتقاد داشتند محیط های جداگانه به رشد اخلاقی دانشجویان کمک می کند و 63 درصد نیز اعتقاد داشتند محیط های مختلط بر رشد اخلاقی دانشجویان تاثیر منفی دارد.

http://www.msrt.ir/Lists/List10/DispForm.aspx?ID=2307&ContentTypeId=0x010400D3F2CC63EF8C214C88569F97D1628711


منبع: http://www.msrt.ir/Lists/List10/DispForm.aspx?ID=2307&ContentTypeId=0x010400D3F2CC63EF8C214C88569F97D1628711


نظر شما :