عضو هیات علمی دانشگاه کاشان دستگاه سهگانی در شعر معاصر پارسی ابداع کرد(۱۹-۹-۹۱)
دکتر علیرضا فولادی، با بیان اینکه در ایران باستان قالب شعری وجود داشته که آنرا خسروانی نامیدهاند، افزود: بعدها شاعر معاصر "مهدی اخوان ثالث" شش شعر از روی خسروانیها با عنوان نوخسروانی ارائه کرد که یک شکل بیشتر نداشت و ما توانستیم بر اساس این رسالتها ضمن افزایش یک شکل از این اصالتها استفاده کنیم و دستگاه سهگانی را در شاخه موزون (کلاسیک و نیمایی ) و سپید به شعر معاصر فارسی عرضه نمائیم که شاخه موزون آن خود، 10 شکل اصلی و فرعی دارد.
به گفته وی، در ژاپن نیز شعری به نام هایکو وجود دارد که به جهان غرب هم راه یافته است و شکل اصیل ژاپنی آن دارای سه مصراع پنج هجایی، هفت هجایی و پنج هجایی میباشد و این نوع شعر به صورت ترجمهگونه به شعر فارسی نیز راه یافته بود.
این عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: در خرداد سال 1389 با استفاده از اصالتهای شعر فارسی، ژانری را با نام سهگانی در شعر فارسی پدید آوردیم و از لحاظ شکل بیرونی و درونی بسیار متنوعتر از هایکو است.
وی که حدود سه سال گذشته به ارائه گونهای ادبی به نام سهگانی در شعر معاصر پارسی موفق گردیده اظهار داشت: تاکنون حدود 200 شاعر با تجربه و جوان به این گونه شعری گرایش یافتهاند.
دکتر فولادی، با اشاره به اینکه سهگانی در شاخه موزون 10 شکل اصلی و فرعی دارد افزود: هر سهگانی باید سه مصراع داشته باشد که شکلهای اصلی که قافیه آن باید در مصراع اول و سوم یا دوم و سوم بیاید بدین گونه چهار فرم اصلی پدید میآید که میتوانیم به صورت زیر معرفی کنیم:
شکل اول:کلاسیک با کاربرد قافیه در مصراع های اول و سوم:
بعد از این جور دیگر
ای کلاغان بیایید
بعد از این آدمک پر
کلاسیک با کاربرد قافیه در مصراع دوم و سوم:
تلخ یا شیرین
هرچه هست این است
زندگی لیموی شیرین است
نمونه نیمایی با کاربرد قافیه در مصراعهای اول و سوم:
حرفهایت قشنگ است
آری اما تو رنگین کمانی
حرف رنگینکمان هفت رنگ است
نیمایی با کاربرد قافیه در مصراعهای دوم و سوم:
از خدایان پر
وز خدا خالیست
قلب ما سرزمین اشغالی ست
دکتر فولادی در ادامه افزود: تاکنون تئوریهای بسیاری برای پیشرفت کار سهگانی ارائه کردهایم و مجموعههای سه گانی پنج شاعر نیز آماده انتشار است و در راه پیشرفت سهگانی تنی چند از شعرای معاصر همچون سرکار خانم پاییز رحیمی، حجتالله کرمی، دکتر عبدالرضا مدرسزاده و دکتر محمدرضا وراثتی پور با جان و دل به ما کمک کردهاند و امروزه پس از حدود سه سال سهگانی پردازی به صورت یک جریان در شعر معاصر فارسی درآمده است.
وی خاطر نشان کرد: در کنار سهگانی، قالبی بلند به نام سهپاره را هم پدید آوردهایم که از چند سهگانی پیوسته ایجاد میشود و مخصوص کسانی است که علاقه دارند با استفاده از شعر سهگانی شعر بلند بگویند.
این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان یادآورشد: همچنین قرار است دستگاه دیگری به نام سههایی به دستگاه سهگانی افزوده شود که ترکیبی از شکلهای بیرونی سه گانی و شکل درونی هایکو خواهد بود.
نظر شما :