حجت‌الاسلام قریشی عنوان کرد(۱۹-۹-۹۱)

۱۹ آذر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۵۰۹۲ اینترنت
تعداد بازدید:۷۲۵
موج ضعیف عرفان‌های کاذب در دانشگاه‌های کشور/ خردستیزی؛ خلاف ماهیت دانشگاه

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شيوع عرفان‌های كاذب در دانشگاه‌های كشورمان را موجی ضعيف ارزيابی و تصريح كرد: يكی از وظايف دانشگاهيان خردگرايی است در حالی كه نوعی خردستيزی در اين عرفان‌های كاذب موج می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمين ميرمجيد سيدقريشی، معاون فرهنگی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمين ميرمجيد سيدقريشی، معاون فرهنگی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌و‌گو با ايكنا به ورود عرفان‌های كاذب در دانشگاه‌ها اشاره و با بيان اينكه اين عرفان‌ها در قرن 20 و در يك فضای مادی حاكم بر جهان ظاهر شدند، اظهار كرد: در دوره‌ای كه خداوند در دنيای غرب نفی شد، احساس خلأيی به وجود آمد و اين فضا سبب رشد عرفان‌های كاذب شد، بدين ترتيب برای بازسازی اخلاق و اميد به آينده عرفان‌های كاذب ورود پيدا كردند.

وی با اشاره به اينكه وسيله گسترش و شيوع عرفان‌های كاذب فيلم و كتاب بوده است، بيان كرد: بدين جهت طبقات روشنفكر جامعه كه اهل مطالعه و تحقيق بودند با اين نوشته‌ها آشنا شدند. در دانشگاه‌ها نيز به دليل ارتباط بيشتر دانشجو نسبت به ساير مردم با كتاب، مقاله و فضای اينترنتی اين قشر از جامعه بيشتر در معرض خطر گرفتاری در دام عرفان‌های كاذب هستند.

معاون فرهنگی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه سخنان خود از جمله خطرات مواجهه با عرفان‌های كاذب را عدم وجود خدا و جايگزين كردن خداهای خيالی دانست و گفت: خداباوری و خدا آگاهی از اين عرفان‌ها رخت بربسته است.

وی با اشاره به تأكيدات مقام معظم رهبری در ارتباط با مقابله با ورود عرفان‌های كاذب به دانشگاه‌ها تصريح كرد: يكی از وظايف دانشگاهيان خردگرايی است در حالی كه نوعی خردستيزی در اين عرفان‌های كاذب موج می‌زند و مسائلی همچون خواب، رويا و پرداختن به موهومات جايگزين آن شده است. همچنين استفاده از مواد مخدر به عنوان راهی برای رسيدن به حالت خلسه از ديگر روش‌های اين عرفان‌ها است كه با خصوصيات يك دانشجوی خردگرای منطق‌پذير مطابقت ندارد.

 حجت‌الاسلام قريشی:

نيازی به جايگزينی عرفان‌های اسلامی در برابر عرفان‌های كاذب برای دانشجويان نيست بلكه تقويت مباحث اعتقادی و اخلاقی سبب شناخت وی و اصلاح رفتارها می‌شود

حجت‌الاسلام قريشی به تأكيدات قرآن كريم مبنی بر پذيرفتن امور مختلف با برهان و دليل تأكيد كرد و گفت: پرداختن به موهومات و دوری از خرد برای يك جامعه و جوانان آن خطری اساسی محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شيوع عرفان‌های كاذب در دانشگاه‌های كشورمان را موجی ضعيف ارزيابی و تصريح كرد: به دليل پايه‌های محكم دينی در كشور و وجود روشنگری در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها اين عرفان‌ها دوام زيادی ندارند ولی انحراف يك جوان نيز خسارت جبران ناپذيری محسوب می‌شود كه بايد از وقوع آن جلوگيری كرد.

وی به تشريح عملكرد نهادهای مختلف در دانشگاه‌ها در ارتباط با مقابله با عرفان‌های كاذب پرداخت و گفت: جلسات، كارگاها و نشست‌های متعددی به منظور روشنگری دانشجويان و معرفی ابعاد مختلف اين عرفان‌ها به طور مستمر در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام قريشی با تبيين اين موضوع كه آئين دينی اسلام آئينی سهله است و افراد بايد با اجرای دستورات دينی به شناخت برسند، اظهار كرد: نيازی به جايگزينی عرفان‌های اسلامی در برابر عرفان‌های كاذب برای دانشجويان نيست بلكه تقويت مباحث اعتقادی و اخلاقی سبب شناخت آن‌ها و اصلاح رفتارها می‌شود.

وی در پايان سخنان خود به دانشجويان توصيه كرد كه از تقليد در حوزه اعتقادی كه در دين مبين اسلام نيز نكوهش شده است خودداری كنند و با تحقيق راه خود را انتخاب كنند، همچنين در مواجهه با جلسات مرتبط با عرفان‌های كاذب و يا كتاب‌هايی در اين زمينه، موضوع را با كارشناسان خبره و مطلع مطرح كنند و ابعاد مختلف آن را بررسی كنند.


نظر شما :