همکاری حوزه و دانشگاه در سال ۸۸ کشور را از گردنه سخت عبور داد(۲۸-۹-۹۱)

۲۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۵۱۱۵ اینترنت
تعداد بازدید:۷۴۷
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (ماوا)؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان عصر دیروز در سلسله نشست های فرهنگی استادان که روزهای دوشنبه در دانشگاه علم وصنعت برای استادان این دانشگاه برگزار می شود، بابیان اینکه مامعتقدیم همه علوم منشا الهی دارند، افزود:


 اینطور نیست که بتوان دسته ای از علوم را خدایی و دسته دیگر را شیطانی و از دسته علوم کفری بنامیم .


وی ادامه داد: معلم بشریت خداوند است و ما که انسانهای موحدی هستیم بانگاهی توحیدی همه علوم را از خداوند می دانیم و از منظر این نگاه اینگونه نیست که برخی از علوم خدایی و برخی دیگر را انسانها بوجود آورده باشند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه جهان را باید به صورت یک مجموعه جامع بنگریم، تصریح کرد: بزرگترین خدمت انبیا به بشریت این بود که نقشه جامع را به بشریت نشان داد .


به گفته وی؛ انسانها شیفته زیبایی اند و وقتی زیبایی و جلوه های این عالم را می بینند ممکن نیست راهی غیر از خدا انتخاب کنند .


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: اگر مجموعه علوم را جلوی ما بگذارند ، آنگاه می بینیم چه حکیمی بر ما فرمانروایی می کند و عناصر را چگونه کنار هم گذاشته است و این عوامل چگونه با هم کار می کنند. ازنگاه توحیدی همه ذرات عالم شعور دارند که البته این در تحقیقات دانشمندان به اثبات رسیده است.


وی در ادامه به بحث وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: دیگر پس از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی صحبت از چیستی وحدت حوزه و دانشگاه مطرح نیست و این وحدت در حد وسیع به انجام رسیده است و ما امروز باید ببینیم در این راستا چه کارهایی انجام شده و به نوعی گزارش از روند فعالیت ها ارائه کنیم.


حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه حرکت انقلاب طوری بود که خودبخود روند وحدت حوزه و دانشگاه را تسریع بخشید، گفت: ضرورت های پی درپی در آن زمان این وحدت را ایجاد کرد و در همان 8 سال جنگ تحمیلی همه دانشگاهیان و حوزویان باید دست در دست هم می دادند تا کشور را حفظ کنند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بدبینی، قضاوت های نادرست و سوءتفاهم بین این دو قشر تاحئبسیار زیادی کم شده است و در مقابل نگاه های مثبت ، برداشت های خوب بیشتر شده است و نگاه های این دو مجموعه به هم نزدیک تر شده است.


وی ادامه داد: علاوه بر بحث نگرش ، تعامل و همکاری دو مجموعه در ابعاد مختلف پدید آمده است و اگرچه ما فکر می کنیم این وحدت هنوز به حد مطلوب نهایی نرسیده است با اینکه از خیلی جهات از 20 سال گذشته بهتر شده است و فعالیت های مشترک علمی و پژوهشی ای را با صمیمت انجام می دهند.


حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه در جهت گیری های سیاسی حوزه و دانشگاه باهم از ارکان نظام پشتیبانی می کنند، اضافه کرد: این دو مجموعه در همه حال به دفاع از انقلاب و ارزشها و منافع ملت ایران پرداخته اند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: سال 88 یک اتفاق سیاسی پیچیده در کشور اتفاق افتاد و با همکاری و دست دردست هم دادن حوزویان و دانشگاهیان بود که با هزینه کم کشور توانست از این گردنه سخت عبور کند .


رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: معنویتی که در دانشگاهیان وجود دارد و اقبال این قشر به مسائل معنوی در دانشگاه ها، در 20 -30 سال پیش قابل مشاهده نبود و معتقدم در کشور پرجمعیت ترین نماز جماعت ها بعد از حرم امام رضا و چند حرم مطهر دیگر در دانشگاه ها برگزار می شود .


حجت الاسلام محمدیان به آسیب شناسی که درباره میزان ارتباط حوزه و دانشگاه انجام شده ، اشاره کرد و گفت : در این بررسی دیده شده میزان شناخت حوزویان ازدانشگاهیان بیشتر است و بخشی از این دریافت طبیعی است زیرا ما مراکز دانشگاهی بسیار زیاد و رشته های دانشگاهی مختلفی داریم .که باید برای این مهم فکری کرد چون توانمندی های زیادی نیز در حوزه وجود دارد که دانشگاهیان می توانند از آن بهره جویند.


وی با تاکید براینکه در بخش حوزوی، دقت در موضوعات و حوزه شناسی وجود ندارد ، ادامه داد: دانشگاهیان در این زمینه گام های خوبی برداشته اند و می توانند به حوزویان در این زمینه کمک کنند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : در برنامه های آتی مان در نقشه جامع علمی کشور پیش بینی شده که در صورت ارتباط این دو مرکز با همدیگر و نهادینه شدن این ارتباط و تبدیل آن به یک روال عادی تر می توان در این راستا قطب های علمی مشترکی تعریف کرد و تحقیقات و کارهای علمی مشترکی علی الخصوص در زمینه علوم انسانی  انجام دهند.


وی در پایان تصریح کرد: از حدود یک سال ونیم از اجرای طرح معرفت افزایی استادان 23 هزار استاد عضو هیئت علمی در این دوره ها شرکت کرده اند و 10 هزار استاد در نوبت شرکت در این دوره ها هستند و این نشان می دهد که فرصت انجام کارهای معرفتی در دانشگاه ها زیاد است .


نظر شما :