وزیرعلوم ،تحقیقات و فناوری : ایران تا پنج سال آینده از نظر تولید علم در دنیا به جایگاه تک رقمی می رسد(۳-۱۰-۹۱)

۰۳ دی ۱۳۹۱ | ۱۱:۵۵ کد : ۱۵۱۳۲ اینترنت
تعداد بازدید:۱۰۲۷
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  با بیان این توانسته ایم به مرحله ای برسیم که دنیا معتقد است ایران از نظر تولید علم در چند سال آینده به جایگاه تک رقمی در جهان خواهد رسید؛ گفت: با توجه به اعضای هیئت علمی متخصص و متعهد و دانشجویان انقلابی که داریم، تا پنج سال آینده حتماً به این جایگاه دست پیدا می کنیم .




به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دكتر كامران دانشجو در مراسم آغاز هفته پژوهش و فناوري در دانشگاه شهيد بهشتي افزود :  رویکرد تبدیل علم به ثروت و ايده به  پدیده در دولت دهم باعث شد رشد چشم‌گیری در پژوهش کشور و ارتباط دانشگاه و صنعت که رهبر معظم انقلاب آن را آرزوی دیرین خود خوانده‌اند ایجاد شود.
وي اظهار داشت : بر اساس پيشنهاد  رئیس‌جمهور  در مراسم هفته پژوهش سال گذشته 38 طرح کلان ملی با اعتبار 2هزار 500میلیارد تومان در شورای عتف به تصویب رسید كه اين امر باعث شد براي نخستين بار تعداد زيادي از دانشگاهها و مراكز پژوهشي و دستگاههاي اجرايي به شكل كنسرسيوم و تيمي همانند يك تعاوني  فعاليت كنند و اميد وارم  بزودي   شاهد مزايا و بركات اين طرح‌های کلان باشيم.
وزير علوم  افزود :در راستاي افزايش همكاري با حوزه كاربرد ،   400 میلیارد تومان تفاهم‌نامه پژوهشی با وزارتخانه‌های مختلف امضاء کردیم که  در بخشي از این قرار‌داد‌ها وزارت علوم پیشقدم شده ، و از اعتبارات خود هزينه كرده است چون معتقدیم باید بین دانشگاه و حوزه‌ی کاربرد اعتماد و ارتباط برقرار شود.
دكتر کامران دانشجو با تاكيد براينكه هيئت هاي مميزه دانشگاهها مي بايست  امتياز بيشتري به طرحهاي پژوهشي كاربردي اعضاي هيئت علمي  بدهند گفت: پیش‌نویس نظام ملی نوآوری تدوین شده است و این پیش‌نویس بعد از تصویب در شورای عتف به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود تا در این شورا نیز تصویب شود.
وزیر علوم، با اشاره به يكي از مفاد  برنامه تقديمي خود  به مجلس شوراي اسلامي  مبني بر به كارگيري  50 درصد تحقیقات دانشگاه ها در مسیر اعتلای توان دفاعی کشور گفت :  در اين زمينه پيشرفت هاي خوبي حاصل شده و  بهرمندي  حوزه دفاعی كشور از   توان و دستاوردهای علمي  دانشگاه ها افزايش يافته است.

دكتر دانشجو با بیان اینکه برخي  فکر می‌کنند که نمايه ISI قبله عالم بشریت است گفت:در عين اينكه ما نمايه ISI   را نفي نمي كنيم با افزايش  مجلات علمی و پژوهشی داخلی زمینه را به صورتی فراهم کرده‌ایم تا دانشمندان و محققان کشور بتوانند مقالات خود را در این مجلات منتشر کنند كه در اين راستا با سه برابر شدن تعداد نشریات علمی و پژوهشی کشور تعداد این نشریات از 192 به 666 مجله افزایش یافته است.
 
وی خاطرنشان کرد: تعداد فناوران شاغل در پارک‌های علم و فناوری کشور نيز 6برابر شده و  تعداد این فناوران از 3هزار 292 در سال 84 به 21 هزار نفر در حال حاضر رسیده است.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه‌ها از  نشاط و پويايي  لازم برخوردارهستند  افزود: بدون نشاط نمی‌توان به جایگاه‌های برتر علم و فناوری دست یافت. و اينكه  کشور در حوزه‌های نانو، انرژی‌های نو، سلول‌های بنیادی و  ميكرو الکترونیک بین 15 تا 20 رتبه  رشد جايگاه داشته است ناشي از نشاط و پويايي محيط دانشگاهها است.
وزیر علوم گفت: در طی دو سال گذشته 12هزار عضو هیئت‌علمی جدید در دانشگاه‌های کشور جذب شده‌اند و جذب 10 هزار عضو هيات علمي جديد نيز  در دستور كار است.

وی با اشاره به اینکه رشته‌محل‌های مقطع دکتری طی سه سال گذشته بيش از سه برابر رشد داشته است، گفت: تعداد رشته‌ محل‌های مقطع دکتری از 680 در سال 84 به 2هزار و 244 رشته‌محل در سال جاری افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور طی سال‌های اخیر 4 برابر رشد داشته است که این تعداد از 92هزار دانشجو به 500هزار دانشجو رسیده است.
 دكتر دانشجو به افزایش 2 برابری مراکز آموزش عالی اشاره کرد و گفت: مراکز آموزش عالی از 1250 مرکز به 2500 مرکز ارتقاء یافته است و تعداد دانشجویان دکترای کشور سه برابر رشد داشته و در حال حاضر 60هزار دانشجو در مقطع دکترای کشور تحصیل می‌کنند كه اين افزايش ها در راستاي عدالت آموزشي در كشور رخ داده است.
وزیر علوم در تشریح بازنشستگی تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: برخی افراد شلوغ‌بازی می‌کنند زیرا قصد دارند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
وي  با اشاره به اینکه در آئین‌نامه قبلی بازنشستگی اعضاء هیئت علمی برای مرتبه علمی استادیاران بازنشستگی با میزان 65 سال سن و 30 سال خدمت تایید شده بود، گفت: در آئین‌نامه جدید میزان سنوات  خدمت  به 35 سال افزایش یافته است.

دانشجو خاطر نشان  گفت:  همچنين در آئین‌نامه قبلی بازنشستگی اعضاء هئیت علمی دانشگاه‌ها دانشیاران با 65 سال سن و بدون محدودیت سنوات خدمت بازنشست می‌شدند كه  در آئین‌نامه جدید اين سن به 73سال افزايش پيدا كرده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در آئین‌نامه قبلی بازنشستگی برای اعضاء هیئت علمی با مرتبه استادي  65 سال بود که این میزان در آئین‌نامه جدید به 76 سال افزایش یافته است.

وزیر علوم بیان داشت: چرا عده‌ای برای آئین‌نامه قبلی بازنشستگی اعضاء هیئت علمی که یک آئین‌نامه انقباضی بود صدایشان بلند نمی‌شد ولي به آيين نامه جديد كه انبساطي است اعتراض مي كنند.
وي افزود :  5 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه شریف که بازنشسته شدند دارای مدرک کارشناسی بودند که حدود 40 سال سنوات خدمت داشتند. این افراد در طول سه سال آخر خدمت خود هیچ فعالیت آموزشی و پژوهشی نداشتند و تنها یکی از این افراد یک مقاله برای کنفرانس داشته است. لذا  اين افراد  دارای رکود علمی  بودند و رئيس دانشگاه تاكنون به انها ارفاق كرده بود.
دانشجو در تشریح سه نفر دیگر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف که بازنشسته شدند، گفت : اين افراد نيز داراي مدرك كارشناسي ارشد بوده و  از نظر عملكردپژوهشي وضع قابل قبولي نداشتند ، همچنين دو نفر نيز كه استاديار و با مدرك دكترا بودند در طول سابقه  34يا35 سنوات خود نتوانستند ارتقا پيدا كنند و دانشيار شوند.

نظر شما :