حجت الاسلام محمدیان در جمع مدرسان طرح دانش افزایی استادان : ۲۳ هزار استاد در طرح دانش افزایی شرکت کرده اند(۱۳-۱۰-۹۱)

۱۶ دی ۱۳۹۱ | ۰۹:۱۲ کد : ۱۵۱۵۲ اینترنت
تعداد بازدید:۵۰۲
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: در آغاز اجرای طرح دانش افزایی استادان پیش بینی ما این بود که ۲ هزار استاد در این طرح شرکت کنند اما پس از گذشت  یک سال و نیم از اجرا، بیش از ۲۳ هزار استاد در این دوره ها شرکت کرده و هم اکنون در برخی استان ها نزدیک به ۴ هزار استاد در نوبت شرکت در این طرح هستند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (ماوا)؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان در همایش مدرسان دوره های دانش افزایی استادان که در سالن اجتماعات معاونت آموزش و تبلیغ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در استان قم برگزار شد، با تشکر از حضور مدرسان در اجرای طرح دانش افزایی اظهار کرد: من این طرح را مصداق آیه "و عنده مفاتح الغیب لایعلمها الاهو" می دانم، که خداوند الطاف خود را نصیب ما ساخت و راه جدیدی برای ارتباط با اساتید باز نمود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اذعان کرد: برگزاری دوره دانش افزایی استادان، اولین اقدام جامع و نظام مند برای انجام فعالیت های معرفتی و دینی در زمینه اساتید دانشگاه ها بعد از پیروزی انقلاب بوده است و در این 33 سال گذشته کاری به این وسعت برای اساتید انجام نشده بود که فراگیر هم باشد، انجام نشده بود.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: ما از اساتید انتظارداریم در دانشگاه ها تاثیر گذار بوده و به عبارتی سمپات نظام باشند و به مسائل دینی ومعرفتی اهمیت بدهند، اما باید ببینیم ما برای اساتید چه کرده ایم که این همه انتظار از آنها داریم؛ تنها دوره ای که مجموعه این اساتید در طول دوران تحصیل گذرانده بودند فقط 12 واحد درس معارف در دوره کارشناسی شان بوده است. البته یکسری کارهای معدود انجام شده بود، اما تنها کار فراگیر برای استادان این طرح دانش افزایی بوده است.


حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه این طرح دو بخش مهارتی و معرفتی دارد، اضافه کرد: بخش مهارتی هنوز شروع نشده است؛ ما در نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها دیدیم فرصت ها درحال از بین رفتن است و با اینکه مسئول برگزاری این دوره در دانشگاه ها معاونت آموزشی دانشگاه هاست مسئولیت برگزاری کارهای معرفتی را برعهده گرفته و کار را با همکاری خوب دانشگاه ها آغاز کردیم.

 



رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تصریح کرد: تا کنون اجباری برای حضور استادان در این دوره ها نبوده اما شرکت در دوره برای استادان مانند بقیه فعالیت های آنها در دانشگاه امتیاز دارد.


وی با اشاره به نظرسنجی انجام شده در بین شرکت کنندگان در طرح افزود: در این نظرسنجی ها از 23 هزار نفر شرکت کننده در طرح ، حدود 18 هزار برگ نظرسنجی تکمیل شده و اساتید برای پرکردن فرم ها محذوریتی نداشته اند و این برگه ها بدون نام بوده است ، معدل نهایی نمره ای که اساتید در این نظرسنجی به طرح داده اند 18/4 از پنج نمره است که در محیط دانشگاهی عدد بسیار خوبی است.


حجت الاسلام محمدیان در ادامه با اشاره به برخی ضعف های طرح دانش افزایی گفت: بیشترین ضعف ما در این دوره ها در ارائه جلسات به شکل کلاسی بوده است، ما نباید این دوره ها را بصورت کلاسی برگزار کنیم، بلکه بایستی جلسات را به صورت کارگاهی و با مشارکت همه استادان برگزار کنیم.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه ضعف محتوایی طرح کم بوده و عمدتا ضعف روشی داشته ایم،گفت: برخی شرکت کنندگان اعتقاد داشتند کاربردی بودن مطالب کم بوده است. از آنجا که دانشگاه ها مساله محور و نیاز محور هستند، باید به سمت کاربردی شدن مطالب برویم .


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ضعف دیگر؛ معرفی منابع معتبر و متعدد است. هر چقدر استاد مسلط و قوی باشد، نمی شود در چند جلسه همه مباحث را گفت و باید منابع علمی و معتبر برای پیگیری اساتیدی که به بحث ها علاقه دارند باشد.


حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در پایان گفت: ما فعلا مرحله مقدماتی این طرح را انجام  داده ایم و دو مرحله دیگر مانده است. در تدوین دو مرحله دیگر نیز به کمک شما عزیزان نیازمندیم.

 

آدرس منبع :http://nahad.ir/page1/detail.php?ID=2711


نظر شما :