تلاش مجدد وزارت علوم برای معافیت دانشگاه‌ها از پرداخت عوارض(۱۶-۱۱-۹۱)

۱۶ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۹:۳۲ کد : ۱۵۱۹۶ اینترنت
تعداد بازدید:۶۳۶
وزیر علوم تشریح کرد:راهکارهایی برای رفع مشکل بودجه، فرسودگی و تجمیع دانشگاه‌ها

Mona Hoobehfekr (16 of 16).jpg

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح برخی از مسایل بودجه‌ای دانشگاه‌ها و معضلات دانشگاه‌های قدیمی، گفت: هنر مدیر این است که در شرایط سخت بتواند مدیریت کند و در این شرایط نیز ذهن مردم را مشوش نکند. اعتقاد من این است هر کاری که می‌کنیم و در هر مسوولیتی، اگر قرار است مسیر را درست هدایت کنیم، یک نگاه ما باید به انگشت اشاره مقام معظم رهبری باشد.

دکتر کامران دانشجو در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به برخی صحبت‌ها در خصوص فرسودگی‌های عمیق ساختمان‌های دانشگاه تهران و اینکه این دانشگاه در حال نشست است، با بیان اینکه این مسایل تا حدودی بزرگنمایی می‌شود. گفت: من خودم هم در دوره وزارت و هم در دوره استانداری، این دانشگاه را از نزدیک دیده‌ام و معتقدم این حرف‌ها تا حدودی بزرگنمایی می شود و برای اخذ بودجه است.

فرسودگی دانشگاه‌ها باید از زبان یک فرد متخصص مطرح شود

وی ادامه داد: ممکن است این صحبت‌ها به نقل از یک فرد غیرمتخصص مطرح شده باشد و کسی که این حرف را زده تخصص لازم را نداشته باشد، بنابراین اگر صحبت از نشست باشد، باید یک فرد متخصص در این زمینه صحبت کند.

درحال یافتن راهکاری برای رفع معضل فرسودگی دانشگاه‌ها هستیم/فرسودگی دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت و تبریز

وزیر علوم با بیان اینکه فرسودگی دانشگاه‌ها دغدغه ما نیز هست، به ایسنا تصریح کرد: در این زمینه برآورد‌ها و بررسی‌هایی نیز داشته‌ایم و می‌دانیم که دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه تهران، علم و صنعت، تبریز و غیره دچار فرسودگی هستند، به همین دلیل سال گذشته بودجه‌ای را پیش‌بینی کردیم و مجلس هم همراهی کرد و مبلغ 600 میلیون دلار در این زمینه تصویب شد، اما در حال حاضر وضعیت کشور به شکلی نیست که بتوانیم برای دریافت این مبلغ فشار وارد کنیم، اما در عین حال در حال پیگیری و یافتن راهکاری برای رفع این معضلات هستیم.

اگر بگوییم کمبود بودجه داریم، چه چیزی را حل می‌کند؟

دانشجو با بیان اینکه در حال حاضر و براساس شرایط موجود بالاخره همه با مشکلاتی درخصوص تخصیص اعتبارات مواجه هستند تصریح کرد: در این میان اگر ما بگوییم کمبود بودجه داریم، چه چیزی را حل می‌کند؟ از طرف دیگر ذهن مردم را نیز مشوش کرده‌ایم. بنابراین من به عنوان یک مدیر موظفم که این مشکلات را حل کنم، اما در عین حال به این قائلم که اگر قرار باشد 100 عدد قند را بین 200 نفر یا بیشتر تقسیم کنم، به هر کسی نصف قند می‌رسد و ممکن است به عده‌ای هم نرسد.

دانشجو خاطر نشان کرد: اعتقاد من این است که درهر مسئولیتی که باشیم و هر کاری می کنیم اگر قرار است مسیر را درست هدایت کنیم یک نگاه ما باید به انگشت اشاره مقام معظم رهبری باشد.

هنر مدیر این است که در شرایط سخت ذهن مردم را مشوش نکند

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه برآیند کارهای ما باید در مردم ایجاد اعتماد و امید به آینده نماید، گفت: با همین نگاه است که وقتی در مورد بودجه از بنده سوال می‌شود، می‌گویم در حال مدیریت مسایل و مشکلات هستم. هنر مدیر این است که در شرایط سخت بتواند مدیریت کند و در این شرایط نیز ذهن مردم را مشوش نکند.

وی با بیان اینکه اشاره به طرح مشکلات پیش آمده به دلیل بودجه معضلی را حل نمی‌کند، تصریح کرد: من در درون دولت در مورد مسائل و مشکلات بودجه ای دانشگاهی بحث می‌کنم، اما در بیرون نباید اجازه دهیم که حرف‌هایمان دشمن را خوشحال کند.

راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع مشکل بودجه دانشگاه‌ها

دانشجو با اشاره به برخی از راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع مشکل بودجه دانشگاه‌ها، به کمک خیرین برای ساخت و ساز و یا تعمیر دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌ مدیر اگر زمانی پول نداشته باشد، نمی‌تواند مدیریت را کنار بگذارد، به همین دلیل جلسه‌ای برگزار کردیم که بتوانیم با تبیین درست اهمیت آموزش عالی و دانشگاه، خیرین را در این حوزه نیز فعال‌تر کنیم.

وزیر علوم با بیان اینکه در بسیاری از موارد بودجه‌ای که خیرین می‌گذارند، از بودجه دولت نیز بیشتر است، گفت: از همین راه توانستیم برخی از دانشگاه‌ها را تعمیر و برای برخی نیز که تعمیر صرفه اقتصادی نداشت، دانشکده جدید بسازیم. لذا اعتبارت دولتی هم حداکثر استفاده شده و در همین دولت دانشکده فناوری های نوین برای دانشگاه تهران و دانشکده ریاضیات برای دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است. همچنین استانداری نیز برای تعمیرات و تجهیزات برقی دانشگاه تهران و بقیه دانشگاهها کمک های جدی کرده است.

افتتاح بیش از 260 هزار متر مربع فضاهای آموزشی در دانشگاهها طی ایام دهه فجر

وی با اشاره به افتتاح بیش از 260 هزار متر مربع فضاهای آموزشی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در ایام دهه فجر به ایسنا گفت: فضاهای آموزشی و کمک آموزشی ما در مجموع در سال 84 حدود 7.5 میلیون مترمربع بود که در حال حاضر به حدود 11.5 میلیون مترمربع رسیده است. همچنین فضاهای زیربنایی و رفاهی در سال 84، حدود 4.4 میلیون مترمربع بوده که در حال حاضر این فضا به 6.3 میلیون مترمربع افزایش یافته است.

تلاش مجدد برای معاف کردن دانشگاه‌ها از پرداخت عوارض

دانشجو با اشاره به برخی پیشنهادات برای معاف کردن دانشگاه‌ها از پرداخت هزینه‌های عوارض و بیمه و...، گفت: ما این پیشنهاد را به مجلس داده بودیم که دانشگاه‌ها را از عوارض خدمات شهری معاف کند، که در مجلس فکر می کنم چهار رای کم آورد ؛ اما دوباره برای این مسئله تلاش خواهیم کرد.

بی‌انصافی است که بگوییم شهرداری‌ها هیچ خدماتی به دانشگاه‌ها ارائه نمی‌کنند

وزیر علوم با بیان اینکه تلاش می‌کنم در ارائه طرحها و پیشنهادات منطقی باشم، تصریح کرد: در عین حال درست است که خدمات شهرداری‌ها در کشور، شاید به طور مستقیم وارد دانشگاه‌ها نشود، اما به طور غیر مستقیم مانند خیابان‌ها و پارکینگهای اطراف دانشگاهها و غیره برای دانشگاه‌ها نیز مفید است، بنابراین بی‌انصافی است که بگوییم شهرداری‌ها هیچ خدماتی به دانشگاه‌ها ارائه نمی‌کنند، حتی در برخی نقاط مثل خراسان جنوبی و شمالی شهرداری‌ها برای ایاب و ذهاب دانشجویان نیز تسهیلاتی ارایه می‌کنند.

پیشنهاد ما خروج دانشگاه‌ها از داخل شهر نبوده است

وی همچنین درباره طرح خروج دانشگاه‌ها از تهران که پیشنهاد آن در سال‌های اخیر مطرح شده بود، گفت: ما هیچ زمانی خروج دانشگاه‌ها از شهر را به عنوان یک طرح پیشنهاد ندادیم، بلکه پیشنهاد ما این بود که دانشگاه‌هایی که می‌خواهند تازه تاسیس شوند، در حاشیه و نزدیک شهر باشند.

وزیر علوم افزود: البته نمی‌توانیم این دانشگاه‌ها را نیز خیلی دور از شهر بسازیم، چرا که به خدمات، دسترسی ها و امکاناتی از قبیل اورژانس، آتش‌نشانی و غیره نیازمندند.

قصد تخریب دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی را نداریم

دانشجو با اشاره به دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور، به ایسنا گفت: در هیچ جای دنیا نمادها را تخریب نمی‌کنند و ما نیز این قصد را نداریم. برای مثال دبیرستان البرز را به عنوان مدرسه ماندگار در آموزش و پرورش حفظ کرده‌اند.

تجمیع دانشگاه‌های علامه و خواجه نصیر در حاشیه شهر

وی با اشاره به برخی دانشگاه‌ها مثل علامه طباطبایی و خواجه نصیر، اظهار کرد: دانشکده‌های این دانشگاه‌ها پراکنده‌اند و مشکلاتی برای خودشان، شهر و مجموعه خدمات شهری ایجاد می‌کنند که در این زمینه پیشنهاد ما این بود که اکنون که قرار است این دانشگاه‌ها تجمیع شوند، می‌توانند در حاشیه شهر تجمیع شوند.

تجمیع دانشگاه خواجه نصیر در حاشیه بزرگراه شهید بابایی

وزیر علوم با بیان اینکه برای دانشگاه خواجه نصیر محلی در کنار بزرگراه شهید بابایی در نظر گرفته شده است، گفت: بخش زیادی از این طرح نهایی شده، زمینه‌های آن فراهم شده و باید ساختمان دانشکده‌ها ساخته شود، تا دانشگاه به آن محل منتقل شود.

دانشجو خاطر نشان کرد: در ابتدا قصد داشتیم دانشگاه خواجه نصیر را در محل دانشگاه شهید عباسپور در زمین های این دانشگاه تجمیع کنیم ولی این طرح از طرف اعضای هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین با استقبال روبرو نشد با توجه به اینکه ما اعتقاد داریم کارها باید در تعامل با دانشگاه‌ها انجام شود، اصراری بر این موضوع نداشتیم، اما در مجموع برای دانشگاه‌هایی که پراکنده‌اند، اصرار بر تجمیع داریم.

تاسیس پردیس خودگردان دانشگاه علم و صنعت در دماوند

وی درباره دانشگاه علم و صنعت نیز به ایسنا اظهار کرد: در سالهای گذشته قرار بود بخشی از این دانشگاه در دماوند شکل بگیرد ، اما این بحث دیگر مطرح نیست و قرار است برای واحد بین‌الملل یا همان پردیس خودگردان دانشگاه علم و صنعت در دماوند استفاده شود.

وزیرعلوم همچنین با اشاره به فضای محدود دانشگاه صنعتی شریف، گفت: این دانشگاه فضا و زمین زیادی ندارد و مجبور است که به صورت ارتفاعی توسعه یابد، به همین دلیل محل دیگری را در نظر گرفته‌اند که بخشی از این دانشگاه در آن محل مستقر شود.

دانشجو در پایان تصریح کرد: دانشگاه‌های شهرستان معمولا چنین مشکلاتی را ندارند و از زمین و فضاسازی مناسبی برخوردارند.

 

آدرس منبع :

http://isna.ir/fa/news/91111407899/%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%B9-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84


نظر شما :