نتایج جالب یک نظرسنجی امریکایی (۲۳-۱۱-۹۱)

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۹ کد : ۱۵۲۱۳ اینترنت
تعداد بازدید:۷۳۱
۶۳% ایرانیان می گویند قابلیت های هسته ای باید توسعه یابد/ تنها ۱۰% مقصر تحریم را دولت می دانند


نتایج یک نظرسنجی که از سوی یک موسسه آمریکایی انجام شده، نشان می‌دهد که تمام تلاش‌های غرب و در راس آن‌ها ایالات متحده برای افزایش نارضایتی در جامعه ایرانی و متمایل کردن ایرانیان برای دست کشیدن از حقوق هسته‌ای خود، نه تنها ثمری نداشته است بلکه سبب شده تا مردم کشورمان روی این مساله حساس شوند و خواستار «گسترش و توسعه برنامه هسته‌ای» شوند؛ موضوعی که قطعا باعث افزایش نگرانی‌ها در کاخ سفید خواهد شد.
به گزارش رجانیوز، خبرگزاری فرانسه از واشنگتن خبر داده است؛ در حالیکه تحقیقی منتشر شده در روز جمعه حاکی از آنست که تحریم‌های غرب باعث کمبود دارو در ایران شده است، نتایج نظرسنجی که دیروز منتشر شد، نشان می‌دهد با وجود اینکه اکثر ایرانی‌ها فشار تحریم‌ها را احساس می‌کنند ولی همچنان از برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور حمایت می‌کنند.





براساس نتایج نظرسنجی موسسه نظرسنجی آمریکایی «گالوپ» که ماه‌های دسامبر و ژانویه تلفنی با یک هزار ایرانی صحبت کرد، هشتاد و سه درصد گفته‌اند که تحریم‌های اقتصادی بین المللی، بر معیشت آن‌ها تاثیر گذاشته است اما تقریبا نیمی از ایرانی‌ها اعلام کردند که آمریکا مسبب اصلی تحریم‌ها است و فقط ده درصد، دولت را مقصر دانستند و تعدادی نیز اسرائیل یا اروپا را مسئول دانستند.

این موسسه که امکان دسترسی مستقیم به مردم ایران را ندارد، روش تلفنی را برای برقراری و انجام نظرسنجی خود برگزیده و در تلاش بوده تا دولت و نهادهای کشور را مسئول برخی مشکلات اقتصادی عنوان کند اما اکثریت مردم، ایالات متحده را مسئول اعمال فشارهای غیرقانونی بر کشور و تلاش برای برهم زدن زندگی خود می‌شناسند.

اما اصلیترین بخش این نظرسنجی، سوال از مردم در زمینه برنامه هسته‌ای ایران بوده است؛ ماجرایی که در سال‌های اخیر بیشترین تمرکز رسانه‌های غربی بر روی آن قرار گرفته تا ضمن معرفی ایران به عنوان یکی از خطرات احتمالی علیه امنیت جهانی، با اعمال فشارهای اقتصادی بر شهروندان ایرانی، آنان را در موقعیتی قرار دهد که دستیابی به سیستم مبتنی بر انرژی هسته‌ای را غیرضروری و برخلاف منافع ملی خود تلقی کنند.

با این حال و با وجود تحریم‌ها، گالوپ نوشته است که ۶۳ درصد ایرانی‌ها اعلام کردند که این کشور «باید به توسعه قابلیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد.» جالب است که بر طبق متن منتشر شده از سوی این موسسه نظرسنجی آمریکایی، ایرانیان دیگر تنها تمایل به ادامه و حفظ برنامه هسته‌ای خود ندارند؛ بلکه خواستار گسترش و توسعه قابلیت‌های این برنامه و استفاده از آن در بخش‌های گوناگون به صورت صلح‌آمیز هستند.

انتشار نتایج این نظرسنجی به دلیل اینکه در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برگزار شده، چندان مورد پوشش رسانه‌های غربی قرار نگرفت؛ چرا که اعلام و اعتراف رسمی به حمایت افکار عمومی ایران از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و تاکید بر لزوم توسعه و گسترش آن چیزی نیست که خوشایند طرف مقابل مذاکره باشد. همچنین پشتوانه این تاکید و حمایت مردمی قطعا نمایندگان کشورمان را در میز گفتگو‌ها دارای اقتدار بیشتری خواهد کرد که می‌توانند خواست ملت ایران را حامی خود در دفاع تام و تمام از حقوق کشورمان عنوان کنند.



از سوی دیگر، اتفاق نظر مردم ایران بر لزوم ادامه و توسعه برنامه هسته‌ای کشورمان مساله‌ای است که باید در دستورکار نمایندگان مذاکره کننده ایرانی در قزاقستان نیز قرار بگیرد و بر روی این مساله تاکید شود که تنها پذیرش حق ایران برای ادامه غنی‌سازی اورانیوم زیرنظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کافی نیست و باید زمینه برای توسعه دانش ایرانی در این عرصه در حوزه‌های مختلف نیز فراهم شود؛ موضوعی که قطعا فضای نشست اسفندماه در قزاقستان را به نفع ایران تغییر خواهد داد و دست بالای ایران را به همراه خواهد داشت.


نظر شما :