حجت الاسلام محمدیان در اردوی جهاد اکبر انجمن مستقل(۲۵-۱۱-۹۱)

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۰۸:۴۲ کد : ۱۵۲۲۲ اینترنت
تعداد بازدید:۸۸۸
دلبستگی‌های مادی شروع سقوط است/ از سقوط بزرگان تعجب نکنید

 به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در اردوی جهاد‌اکبر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل که در مشهد برگزار می‌شود، گفت: بعد از ایمان به خدا و ولایت اهل‌بیت بزرگترین نعمت، انقلاب اسلامی است و آن قدر بزرگ است که به دلیل عظمتش به آن کمتر توجه می‌کنیم.


وی در ادامه تصریح کرد:  هزاران سال مومنین و متدینین و انسان‌های آزاده در آرزوی چنین روزی بودند که خدا نصیب ما کرد؛ برای بسیاری از خداپرستان درک این روز یک آرزو ماند. ما فکر می‌کردیم تحقق انقلاب و اینکه رژیم شاهنشاهی سقوط کند و حکومت ولایت فقیه بر سر کار بیاید زمان زیادی خواهد برد؛ اما برخلاف پیش‌بینی ما اتفاقات رقم خورد. علاوه براین، عنایت خداست که در ما دلبستگی به نظام وجود دارد و خود را خدمتگذار و سربار و مدافع نظام می‌دانیم.


وی در این اردو گفت: با گذشت 34 سال از انقلاب، به خاطر مشکلات و سختی‌ها گاهی در اذهان سوالاتی ایجاد می‌شود که چرا این همه مشکلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور ما وجود دارد؟ آیه 65 سوره انعام توصیف این وضع است. آیه تند و تحقیر آمیزی است که به مردم می‌گوید خدا می‌تواند برای شما عذاب نازل کند. این آیه در مدینه و در اواخر عمر پیامبر (ص) نازل شد. خدا می‌گوید؛ ای پیامبر خدا، به مردم بگو خدا توانایی دارد که بر شما عذاب نازل کند، یک عذابی از بالای سر و از زیر پاها! یعنی از زمین و آسمان خدا می تواند عذاب نازل کند و سوم اینکه خدا می‌تواند به صورت‌های مختلف بین شما اختلاف اندازد و این اختلاف را عذابی بین شما قرار دهد و دیگر اینکه خدا طعم جنگ را بر شما می‌چشاند.


محمدیان افزود:پایان آیه تهدیدآمیز بود و رسول خدا متوجه تهدید شدند؛ این آیه نشان می‌داد آینده روشنی پیش رو نداریم وقتی این آیه نازل شد رسول خدا به نماز طولانی ایستادند، آنگاه دست به درگاه خدا بلند گفتند: خدایا عذابی که از بالای سر نازل شده و عذابی که از زیر پا و مابقی را به امت من نازل نکن؛ خدایا مسلمانان را متفرق نکن، مسلمانان را به جان هم نینداز. جبرئیل نازل شد و فرمود:خداوند دو درخواست اول را اجابت کرد و گفت دو درخواست دوم قابل اجابت نیست عذاب آسمانی و زمینی بر امت شما نخواهد بود؛ اما اینکه در امت تو تفرقه و اختلاف و جنگ نباشد مستجاب نمی‌شود رسول خدا گفتند: جبرئیل اگر بنا باشد خدا امت من را به جان هم بیاندازد چیزی از امت من باقی نمی‌ماند و حضرت دوباره اصرار کردند که خدایا در امت من تفرقه ایجاد نکن.


وی ادامه داد: پس از آن دو آیه اول سوره عنکبوت نازل شد که در آن گفته شد، آیا مردم خیال می‌کنند همین که بگویند ما ایمان آورده‌ایم کافی است؟ آیا مردم فکر می‌کنند، بگویند که مسلمان هستند، کار تمام می‌شود و امتحان نمی‌شوند؟ قرآن بعد می‌فرماید: ما مومنین قبل از اسلام را هم امتحان کردیم برای اینکه مشخص شود چه کسی راست می‌گوید و چه کسانی دروغ می‌گویند. پس از نزول جبرئیل توضیح داد هیچ چاره‌ای از فتنه نیست. امتحان قطعی است. امام رضا(ع) نیز فرموده‌اند نمی‌شود آنچه که در آروزیش هستید به آن برسید (حضرت به بحث ظهور اشاره می‌کنند). امکان ندارد آنچه را که به دنبال آن هستید اتفاق بیافتد مگر اینکه از هم جدا شوید؛ یعنی غربال الهی صورت گیرد و راستگو و کذاب جدا شوند .آن وقت حکومت حضرت مهدی (عج) اتفاق می‌افتد. وقتی غربال اتفاق افتاد تعداد کمی وفادار هستند. بعد حضرت آیه دوم عنکبوت را خواندند.


محمدیان در اردوی جهاداکبر افزود: در یک نگاه سطحی، برخی فکر می‌کردند بعد از انقلاب همه مشکلات حل می‌شود، همه مومن می‌شوند و در راه حق می‌آیند، همه سلمان و عمار و ابوذر می‌شوند، جامعه ایده‌آل و بدون مشکل می‌شود. این نگاه بسیار سطحی‌نگرانه است. خدا عالم را به گونه‌ای تنظیم کرده که غربال الهی همیشه در حرکت است و هر چه حرکت‌ها به سمت حق نزدیک‌تر شد، غربال بیشتر حرکت می‌کند و در نهج‌البلاغه آمده چنان غربال خواهید شد که هیچ غربالی تا حال نبوده و چنان بلایی شما را می‌گیرد که آن را ندیده‌اید. حضرت بعد از بیعت مردم با خودشان این را مطرح کردند برای اینکه مشخص شود چه کسی واقعا علوی است چه کسی با علی می‌ماند و چه کسی نمی‌ماند. از روز پیروزی انقلاب اسلامی غربال الهی تا امروز در حرکت است و تا ظهور هم حرکت می‌کند هر چه جلوتر می‌رویم غربال‌ها ریزتر می‌شوند تا خالص شوند.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: کار خدا، کار خالص‌سازی است .خالص که می‌شود قیمت پیدا می‌کند. خدا در این دنیا این کار را می‌کند. آهن در اسید از بین می‌رود و خرده می‌شود؛ ولی طلا در اسید ناخالصی‌هایش را از دست می‌دهد و شفاف‌تر می‌شود. خداوند دنیا را اسیدی قرار داده است. درجات اسیدی متفاوت است. مهمترین ظرف اسید در تاریخ کربلا بود. بیش از 3 هزار نفر کوفی در آن اسید وارد شدند. هیچ کس باقی نماند. از این بین تنها 72 نفر در اسید قیمت پیدا کردند. آنقدر قیمت پیدا کردند که ما هر روز می گوییم : «یا لیتنا کنا معکم». اسید کربلا خیلی تند بود.


محمدیان با اشاره به جنگ تحمیلی، گفت: در دوره ما نیز تنوری روشن شد که بزرگی آن از غرب کشور تا خلیج فارس گسترده بود. تنوری که ارتش صدام از زمین و آسمان آتش می ریخت. 8 سال این تنور روشن بود. صدها هزار نفر برای رفتن داخل این تنور اشک می‌ریختند؛ حتی کسانی که امام (ره) را فقط در قاب تلوزیون دیده بودند. بسیاری از شهدای ما حتی یک بار هم امام (ره) را ندیده بودند. شهدا آنقدر در این تنور و اسید قیمت پیدا کردند که هرکدام از ما برای تقرب به سوی خدا به آن‌ها توسل می‌جوئیم. افتخار ما دوست‌داشتن شهدا است. اگر فکر کنیم ایمان فقط ادعا است و هزینه‌ای ندارد، قطعا معنی آن را درک نکرده‌ایم. ایمان یک مرحله جدید و پرداخت هزینه‌های بزرگ است. در غیر این صورت همه مومن می‌شدند. ایمان به معنای یک انتخاب سرنوشت‌ساز و انتخاب راه جدید است.سرتاپای ایمان هزینه است.همانطور که شهید بهشتی می‌فرمایند: "بهشت را به بها دهند نه بهانه". کار خدا تعارف ندارد. بهشت را به بها می‌دهند. بهای بهشت ایستادن پای هزینه‌های ایمان است. هرچه ایمان قوی تر باشد بهای آن نیز سنگین‌تر است. لازمه حرکت به سوی خدا، آغوش باز برای پذیرش مشکلات است تا کسانی که محق هستند در مسیر خدا باشند.


وی ادامه داد:نکته دیگری که در این جا مطرح می‌شود، این است که هرچه انسان در ایمان به مراتب بالاتر می‌رود، امکان سقوط او شدیدتر و بیشتر می‌شود. در مورد کسانی که بالاتر می‌روند، شیطان بیشتر طمع می‌کند. و به مراتب سقوط بدتری خواهد داشت. 34 سال است که ریزش‌ها را در انقلاب می‌بینیم؛ اما البته رویش‌ها بیشتر از ریزش‌ها است.


محمدیان با اشاره به نگاه رهبری به دانشجویان، اضافه کرد: لازم است بگویم من یکایک شما را مثل فرزندانم دوست دارم، می‌دانم رهبری مرتب شما را دعا می‌کند و ایشان شما دانشجویان را امید خود می‌داند. سعی کنید که دلبسته چیزی نشوید چرا که دلبستگی باعث سقوط می‌شود. بعضی از بزرگان ما دل‌بسته فرزندان شدند، آنچنان سقوط کردند که هرچه داشتند از دست دادند. دل را نباید به فرزند بست تا جایی که مانع رشد و کمال نشوند. بعضی از بزرگان دلبسته خوش‌آمد بیگانگان شدند تا آنها را سردمدار جریانی نو معرفی کنند یا در دنیا برایشان کف بزنند. بعضی هم دلبسته ثروت‌ها شدند اینها دلبسته شدند و سقوط کردند.


 وی ادامه داد: حضرت علی (ع) در نامه‌ای که به اهالی مصر داده بودند، وقتی که محمد بن‌ ابی‌بکر به عنوان فرماندار مصر می‌رفت خطاب به مردم مصر نوشت: اگر تقوای خدا را رعایت کنید و جایگاه اهل‌بیت رسول خدا را حفظ کنید، بدانید که بالاترین عبادت را انجام داده‌اید، بهترین ذکر خدا را داشته‌اید و برترین شکر از شما سرزده است.نگاه نکنید دیگران نمازشان از شما خیلی طولانی‌تر و روزه‌شان بیشتر است، مهم نیست. اینکه شما پای اهل‌بیت ایستاده‌اید این مهم‌تر است. شما بالاترین تقوی را رعایت کرده‌اید و بیشترین خیرخواهی را نسبت به اولی‌الامر داشته‌اید. همه کسانی را که خود را مدافع علی (ع) می‌دانند، مخاطب این حرف هستند. دل ما برای این نظام می‌تپد، احساس می‌کنیم دل ما از محبت این فرزند رسول خدا (آیت الله العظمی خامنه‌ای) پر شده است. قدر این نعمت را بدانید و در دفاع از آن تردید نکنید. این نظام تنها پرچم حقی است که برروی کره زمین برافراشته شده است. عده‌ای نمره خوب و عده‌ای نمره بد می‌گیرند. افتخار کنید که در هرروز در این نظام هستید. اگر تنور هم باشد به تنور هم می‌رویم و با افتخار از این نظام دفاع می‌کنیم.


محمدیان گفت: در روایت توضیح داده‌اند «بلعم بائورا» مستجاب‌الدعوه بود. اما از این مقام خودش را خارج کرد. وقتی که پایین افتاد، شیطان بدنبال او رفت و از گمراهان شد. در ادامه آمده است که اما او به زمین و قدرت و عیش و نوش چسبید و از هوای نفسش پیروی کرد. و خدا برای او مثال کلب می‌زند. در اصل «بلعم بائورا» تمایل به طاغوت پیدا کرد و سقوط کرد. ابلیس 6000 سال عبادت کرده بود؛ اما یک لحظه تکبر باعث شد از خدا رانده شود. او می‌گفت من از آتشم و انسان از خاک من چگونه به او سجده کنم. در روایت داریم که یکی از پیامبران دلش برای شیطان سوخت و به خدا گفت او می‌خواهد توبه کند او را ببخش. خدا گفت او در مقابل قبر آدم سجده کند من او را می‌بخشم اما شیطان قبول نکرد.


وی افزود: توجه کنید و اصلا هم تعجب نکنید که افرادی که فکر نمی‌کنیم سقوط کنند، سقوط کنند. حتی ممکن است آن فرد آدم خوبی باشد. مثل اینکه خدا می‌گوید از اول به او خوب دادیم . خیلی مراقب خودمان باشیم و خودمان را به خدا بسپاریم و گرفتار دل‌بستگی‌ها و خود‌بزرگ‌بینی‌ها نشویم تا ما را گرفتار کند. اما ممکن نیست که امتحان نباشد بطوری که برای مثال استادی بگوید سوال را خودتان طرح کنید و خودتان هم جواب دهید، اول ممکن است خوشمان بیاید اما بعدا می‌فهمیم چه اشتباهی بوده است. توجه کنید که امام صادق (ع) قسم خورده اند که اگر به تعداد گله بزی که از آن محل رد می‌شده است یار داشتند حتما قیام می‌کردند. این نظام به قدری برای این مدت عزت و سربلندی ایجاد کرده است که آخرت هم تاثیرات خودش را دارد.


در پایان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به بداخلاقی های مسئولین خاطرنشان کرد: دشمنان فکر می‌کنند که با تحریم مردم ما عقب می‌نشیند. این انقلاب ریشه‌دار تر از این حرف‌ها است. مردم ما بدلیل تحریم‌ها و به قول رهبری به خاطر بی‌اخلاقی مسئولین قهر نمی‌کنند. ما نزدیک 200000 نفر شهید داده‌ایم. خدا شکر می‌کنیم بخاطر این لطفی که خدا به ما کرده است.


نظر شما :