حجت الاسلام دکترحسین دهنوی در جمع دانشجویان دانشگاه کاشان(۱۹-۱۲-۹۱)

۱۹ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۱:۲۰ کد : ۱۵۲۹۰ نهاد
تعداد بازدید:۷۷۷
باید عقلانی و عاقلانه ازدواج کرد نه با یک رابطه؛ چرا که ازدواج در ایران یک راه جدایی ناپذیر است و اگر چه طلاق را داریم و آن حلال است؛ ولی دارای آفت های زیاد است بویژه برای بانوان ایرانی چون فرصت ها را از دست می دهند.

حجت الاسلام دکترحسين دهنوي كارشناس مسائل خانواده وازدواج با اشاره به دوستی‌های قبل از ازدواج گفت: خرج کردن عاطفه در قبل از ازدواج باعث نادیده گرفتن کاستی‌های یکدیگر می‌شود که در ادامه مانعی برای زندگی شیرین آنها خواهد بود.




حجت الاسلام حسين دهنوي در جمع دانشجويان دانشگاه کاشان در خصوص آشنایی های قبل از ازدواج تصريح كرد: دل بستن به جنس مخالف در قبل از ازدواج مشکلات متعددی از جمله بی اعتمادی در بعد از ازدواج می شود و منجر به تلخ شدن زندگی به کام زوج ها شود.وي با اشاره به اهميت آشنايي جوانان در خصوص كيفيت رابطه قبل از ازدواج بيان كرد: اگر دو جواني كه قصد ازدواج دارند، نگاه با قصد لذت نداشته و در صورت نگاه دچار حرام نشود، عاطفه خرج يكديگر نكنند، خلوت نداشته باشند و نوع بيان خانم تحريك كننده نباشد، اشكال شرعي ندارد.

دهنوي اختلاف سني براي ازدواج را بين دختر و پسر سه تا هفت سال دانست و خاطرنشان كرد: البته بهتر است براي اينكه اقتدار مرد حفظ شود، مرد بزرگتر از زن باشد و دلیل اینکه این میزان را بیان کردم این است که هر کدام از علما و کارشناسان این میانگین سنی را بهترین اختلاف سنی برای ازدواج دختر و پسر می دانند و هر کدام ادله خاصی را برای آن مطرح می کنند.

وي بيان داشت: اختلاف سن بين زن و مرد در مواقعي كه مثلاً زن 25 ساله و مرد 35ساله است، اشكال چنداني ندارد؛ چرا كه هر دو به تثبيت رسيده اند؛ اما برعکس آن را هرگز نمی توان قبول کرد؛ زیرا که این اختلاف ممکن است برای مرد مشکل ساز شود و مرد در وهله اول با مقایسه خود با دیگران از این ناراضی شود و پس از آن نیز با توجه به اختلاف سنی که دختر دارد و بخواهد کنترل خانه و بیرون از خانه را در دست بگیرد این اقتدار مرد از بین خواهد رفت و زندگی نمی تواند به روال عادی خود برگردد .




اين كارشناس مسائل خانواده با تقسيم ملاك هاي ازدواج به دو دسته اصلي و كمالي، ملاك هايي چون تناسب ظاهر، تحصيلات و قد و غیره را از ملاك هاي كمالي خواند و گفت: در صورت وجود ملاك هاي اصلي مثل هم کفو و هم اعتقادی بودن، مي شود در موارد خاص از ملاك هاي كمالي گذشت.

وي با يادآوري اينكه عشقي كه خداوند به ما داده است، عشقي است كه بعد از محرميت صورت مي گيرد، افزود: اگر روابط قبل از ازدواج دختر و پسر عاطفه خرج يكديگر كنند، عاشق يكديگر شده و ديگر نقاط قوت و ضعف يكديگر را نمي بينند و بعد از ازدواج كه چشمانشان باز شد، دچار مشكل مي شوند.

اين كارشناس مسائل خانواده بیان کرد: بايد عقلاني و عاقلانه ازدواج كرد نه با يك رابطه؛ چرا كه ازدواج در ايران يك راه جدايي ناپذير است و اگر چه طلاق را داريم و آن حلال است؛ ولي داراي آفت هاي زياد است بويژه براي بانوان ایرانی چون فرصت ها را از دست مي دهند.

دهنوي در پایان با تاکید بر خواستگاری درست از دانشجویان خواست در این مراسم قرابت های فرهنگی، مذهبی و حتی ظاهری خود را در نظر بگیرند.
این برنامه به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان روز سه شنبه 19/12/91 با موضوع انتخاب آگاهانه برای دانشجویان دانشگاه برگزار شد .


نظر شما :