گشایش نمایشگاه گزلیم آثار فتحعلی قشقایی فر(۱۴-۲-۹۲)

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۵۳۵۱ دانشگاه
تعداد بازدید:۶۱۸
نمایشگاه "گزلیم" آثار فتحعلی قشقایی فر استاد دانشکده معماری وهنر دانشگاه کاشان در نگارخانه این دانشکده گشایش یافت.

استاد فتحعلی قشقایی فر در این نمایشگاه آثار مطالعاتی و پژوهشی طراحی گلیم بافته های خود را با رویکرد سنتی و مدرن ارائه کرده است.

وی با اشاره به اینکه، این آثار از پشم کرک و پنبه تولید شده است اظهار داشت:  گزلیم تلفیقی از بافته های ابرش سنتی و طراحی کنترل شده مدرن می باشد که می تواند پاسخ مناسبی به نیازهای دکوراسیون امروزی باشد.

استاد قشقایی فر دریافت کننده مهر اصالت یونسکو افزود: گزلیم واژه ای ترکی به معنی زیبای من را به عنوان نام این محصول انتخاب نموده و در دو سال گذشته تلاش زیادی انجام گردید تا این محصول با این نام معرفی و شناخته شود.

وی با بیان اینکه در بین بافته های سنتی شیوه های مختلفی رواج دارد و بافته می شود این بافته ها اغلب بدون تغییر از ابتدای بوجودآمدن تاکنون به شیوه اولیه باقی مانده است اظهار داشت: با مطالعه و بررسی هایی که انجام شده تصمیم به طراحی محصولی با ویژگی گزلیم نمودم.

به گفته وی، در این محصول تلاش شده با حذف طرحهای سنتی و کلاسیک با تلفیق و بازی با رنگهای متنوع، نقشی خیالی و رویاگونه به گزلیم داده شود تا بتواند با همنشینی و قرارگیری در کنار دیگر اشیا بخشی از نیاز علاقمندان تنوع طلب را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه سعی شده در این آثار هویت و ارزش بیشتر به کار داده شود افزود: هرکدام این کارها نماد و احساس و بر مبنای تاثیر و انتخاب از فضاهای طبیعت و پیرامون آن همچون طلوع، غروب، بهار، تابستان، زمستان، پاییز، دریا و زمین است.

استاد قشقایی، از ویژگیهای این هنر را  هماهنگ شدن با ملزومات زندگی ذکر کرد و یادآورشد: از این آثار هنری به عنوان زیرانداز، روانداز و تابلو می توان استفاده کرد.

در این مدت گزلیم استاد فتحعلی قشقایی فر در اولین مسابقه اعطای نشان ملی کیفیت و برتری صنایع دستی ایران سال 1390 شرکت نموده و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران ، همچنین مهر اصالت و مرغوبیت صنایع دستی یونسکو را در سال 2011 دریافت نماید.

فتحعلی قشقایی فر از سال 1379 به عنوان استاد گروه فرش و صنایع دستی در دانشگاه کاشان مشغول به فعالیت است.

این نمایشگاه تا 15 اردیبهشت برای بازدید علاقمندان دایر است.


نظر شما :