بررسی آسیب شناسی جامعه دینی وارائه راهکار مقابله با آن توسط حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه

۲۹ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۵۴۳۶ بدون دسته‌بندی
تعداد بازدید:۹۳۹۷
نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه کاشان با موضوع آسیب شناسی دینی با حضور حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس انجمن حکمت و فلسفه در سالن کنفرانس ریاست دانشگاه کاشان برگزار شد.
بررسی آسیب شناسی جامعه دینی وارائه راهکار مقابله با آن توسط حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه

دبیر هم اندیشی اساتید دانشگاه در حاشیه برگزاری این نشست تصریح کرد: به مناسبت قرار گرفتن در ایام طرح ضیافت اساتید نهاد نمایندگی رهبری با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه اقدام به برگزاری این نشست کرد.


دکتر عبدالمهدی هاشمی افزود : 60 نفر از اساتید دانشگاه در این نشست شرکت کرده وبه بحث وگفتگو در رابطه با مباحث مطرح شده پرداختند.


حجت الاسلام عبدالحسين خسروپناه استاد مدعو ، ضمن عرض تبريك اعياد شعبانيه و خلق حماسه سياسي توسط مردم ايران گفت : انتخابات بسيار ارزشمند برگزار شد و رئيس جمهور منتخب بايد سعي كند با همكاري نخبگان و كارشناسان به اهدافي كه موردنظر مردم ونظام اسلامي است دست پيداكند.


رئيس انجمن حكمت و فلسفه  بيان داشت: تبیین آسیب شناسى طبیعى و اجتماعى تا حدودى، آسیب شناسى دینى و دین پژوهى را روشن مى سازد. آسیب شناسى دینى در صدد كشف و تحلیل كج روى هاى معرفتى و رفتارهاى دینى و معرّفى راه كارهاى درمان آن ها است.


ايشان 4 آسيب و به دنبال آن 5 راهكار براي رفع اين آسيب ها ارائه دادند.


وي آسيب ها را اينطور بيان كردند:
آسیب اول ؛ شواهد تاريخي و جامعه شناسي فراواني وجود دارد كه تحجرگرايي و فاصله گرفتن از عقلانيت مهم ترين آسيب است. هرچقدرانسان از عقل فاصله بگيرددچار انحطاط وعقب ماندگي مي شود و هرچه بهتر از آن استفاده كند به رشد بيشتري دست پيدا مي كند.


آسيب دوم ؛ تأويل گرايي و تفسير به رأي براساس متون ديني است . كساني كه متون ديني را پذيرفتند ولي بر اساس تأويل به رأي متون را تفسير كردند و باعث انحطاط و عقب ماندگي جوامع ديني شدند .

ايشان آسيب سوم را بي توجهي به منافع اسلامي و ملي بيان كرده وگفتند: در جايي كه منافع اسلامي اهميت پيدا مي كند اختلاف بين شيعه وسني بايد در حدامكان كاهش يابد. دررابطه با منافع ملي از تشكيلات احزاب در كشور سخن گفته ويادآور شدند در بعضي از موراد اختلافات بين احزاب منجر به بروز آسيب هايي مي شود كه بيشترين آسيب آن مورد توجه مردم وملت مي باشد.


خسروپناه آسيب چهارم وآخرين آسيب را غربزدگي فكري وفرهنگي دانست و به اساتيد حاضر توصيه كرد : ما بايد بتوانيم به عنوان يك استاد دانشگاه ويك فرد تأثير گذار در جامعه با توجه به فرهنگ وتمدن ديرينه اي كه داريم نظريه جامعه شناختي در تمام زمينه هاي علمي ،فرهنگي ،موسيقي وبسياري از موارد ديگر ارائه دهيم .


رئيس انجمن حكمت و فلسفه بعد از طرح آسيب ها ، راهكارهاي مقابله با آنها را به اين ترتيب ذكر كردند:

1.تقويت عقلانيت با توليد فلسفه اي مضاف حتي فلسفه كودكان
2.ترويج نگرش تمدني وپيشرفت
3.اصلاح رويكرد جوامع اسلامي به غرب
بايد غرب گرايي ما مبتني بر روش عقلانيت اسلامي باشد ، نه مطلق غرب گريز و نه مطلق غرب پذير باشيم .
4.اصلاح رويكرد جوامع اسلامي به اسلام
5.تغيير رويكرد در فرهنگ عمومي جامعه؛ فرهنگ عمومي جامعه اسلامي را وقتي مي توان تغيير داد كه بتوان نمادهاي اسلامي توليد ومعرفي كرد.


بخش پاياني جلسه هم انديشي اساتيد به صورت پرسش و پاسخ ادامه پيدا كرد.


نظر شما :