حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در نشست فرهنگی اساتید دانشگاه علم و صنعت:

۰۷ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۹:۳۳ کد : ۱۵۴۶۴ اینترنت
تعداد بازدید:۱۳۲۰
با اقتدار علمی می توان از آرمان های انقلاب پاسداری کرد
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در نشست فرهنگی اساتید دانشگاه علم و صنعت:

با اقتدار علمی می توان از آرمان های انقلاب پاسداری کرد

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها (ماوا)، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در 72 امین نشست فرهنگی استادان دانشگاه علم و صنعت که در سالن شهید بهرامی این دانشگاه برگزار شد،با اشاره به اهمیت معنوی شب های قدر اظهار کرد: امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد دراین شب در مسیر آشتی دادن بندگان خدا با خدا و دستگیری معنوی بندگانش گام برداریم .

وی با اشاره به ماموریت تبلیغی رسول خدا به امیرالمومنین(ع) و دو بار سفر ایشان به یمن گفت: این دو سفر بسیار بابرکت بود و تمام ما که شیعه هستیم به برکت آن دوسفر است و ایرانی ها از آنجا با ایشان آشنا شدند ضمن آنکه بیشتر یاوران ایشان در زمان حکومت شان همین یمنی ها بودند؛ رسول خدا در این سفر به امیرالمومنین(ع) نکته مهمی را گفتند، ایشان فرمودند:"اگر یک نفر به دست تو هدایت شده و با خدا آشنا شود، این عمل از هر آنچه آفتاب برآن می تابد بهتر است ".

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها خطاب به اساتید حاضر در جلسه گفت: دوستان همه عضو بسیج اساتید هستند و وظایف بزرگی را بر دوش دارند؛ در کنار همه این ها یک رسالت تربیتی و تبلیغی برعهده شما هست. هر استاد، دانشجو و یاهر عضو بسیج باید این جمله رسول خدا به امیرالمومنین(ع) را همیشه جلوی چشمانش بگذارد که "اگر انسان یک نفر را با خدا آشنا کند گویی تمام انسان ها را احیا کرده است."

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه به محفل شب های مبارک قدر نزدیک می شویم، افزود: در قرآن عبارتی که خداوند درباره شب های قدر بکار برده نمونه اش را نمی توان پیدا کرد؛ خداوند در هیچ کجای قرآن چنین توصیفی از شب یا روزی نمی کند." لیله القدر خیر من الف شهر " خداوند اهل اغراق و مبالغه و بیش از حد ارائه کردن نیست و کلام خداوند حقیقت است.

حجت الاسلام محمدیان اضافه کرد: نمونه دیگری از تبلیغ خداوند در باره این شب گرانقدر این است که در هرشبانه روز 5 بار در نماز واجب، مستحب است سوره قدر خوانده شود و یا اینکه هربارکه وضو می گیریم مستحب است سوره قدر را بخوانیم، در شب جمعه 100 بار و در عصرروز جمعه 100 بار خواندن این سوره مستحب است و دهها مورد دیگر این چنینی نیز داریم .

وی با اشاره به اینکه این همه تکرار و توجه دادن مومنین برای قرائت سوره قدر، انسان را به اهمیت این شب متوجه می کند، عنوان کرد: برخی می گویند سرنوشت حتمی است و سرنوشت انسان هرچه باشد را می نگارند و ما در تغییرآن کاره ای نیستیم اما پاسخ اینجاست که اگر ما کاره ای نبودیم اینقدر ما را به این سوره و اهمیت این شب فرا نمی خواندند.

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه ما هم یک نقشی در شب قدر داریم و اگر این نقش را به درستی ایفا کنیم حتما سرنوشت ما تغییر می کند، خاطرنشان کرد: ممکن است ریل زندگی عوض شود و اگر بناباشد هرچه ما می خواهیم در شب قدر برای مان مقدر شود، علی القاعده باید بساط زندگی در همان اولین شب قدر چیده شود زیرا دنیای ما  دنیای محدودی است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما پیشنهاد دهنده امور اختیاری هستیم و پیش نویس آن را آماده می کنیم که در شب قدر کم و زیاد و هماهنگش می کنند و برای ما مقدر می سازند. حتما ما در شب قدر موثر هستیم و خداوند چنین تاثیری را در شبهای قدر گذاشته است و گرنه برای چه امر به احیا و شب زنده داری فرموده است؟ 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها  با بیان این که باید قبل از فرارسیدن این شب ها کمی تامل کنیم و ببینیم از خداوند چه می خواهیم، افزود: آیات سوره قدر چند نکته مهم دارد یکی اینکه این ملائکه در شب قدر نازل می شوند، خب این ها برای که نازل می شوند؟ علی القاعده کسی تاکنون مدعی نشده که شب قدر ملائکه بر اونازل شده اند"تنزل الملائکه" فعل مضارع است و درزبان عربی به معنای استمرار یک امر است .

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: مفهوم این آیه این نشان می دهد که روی زمین حجت خدایی هست و امام زمانی باید باشد که ملائکه بر او نازل شوند و به همین خاطر در این شب های مبارک باید یک ارتباطی با حجت خدا برقرار کنیم و این ارتباط همان تجدید پبمان با حجت خدا روی زمین است، لذا ائمه نیز فرموده اند برای اثبات حقانیت ما به قرائت این سوره احتجاج کنید.

وی تاکید کرد: برای ورود به شب قدر آمادگی هایی لازم است که بدون آن آمادگی ها نمی توان وارد این شب شد و یکی از این آمادگی ها این است که از قبل ظرف دل را برای شب قدر آماده کنیم. ماه رمضان حکمت روزه اش برای این است که ظرف دل برای پذیرش الطاف الهی آماده شود. 

حجت الاسلام محمدیان ادامه داد: ظرف دل اگر تمیز نباشد ملائکه ای که مسئول رساندن پیام خداوند به ما هستند حاضر نمی شوند آن عنایت های خاص را در این ظرف های آلوده بریزند .البته همه مومنین در شب های قدر یکی از دغدغه هایشان همین پاک شدن است . 

ایشان در ادامه اضافه کرد: تا در این شب ها کسی را نبخشیده ایم نباید انتظار داشته باشیم که خداوند نیز ما را ببخشد دلی که بناست حریم امن الهی و مورد توجه خداوند شود باید از هرپلیدی،کینه و آلایش پاک شود. می توان با خدا در شب قدر معامله کرد و همان لحظه هم می توان حلاوتش را چشید. اگر همه افراد را ببخشیم این دل برای خدا آماده پذیرش الطاف الهی می شود.

وی با بیان اینکه بالاترین عبادت در شب قدر تفکر است، خاطرنشان کرد: اگر حال تفکر دارید نیازی به خواندن جوشن کبیر ندارید این دعا عبادت معمولی است به افضل عبادات که اندیشیدن است، بپردازید. یک نگاه به گذشته، حال و آینده بیندازید. چنانچه بالاترین عبادت ابوذر تفکر نقل شده است.

حجت الاسلام محمدیان در پایان خاطر نشان کرد: افضل الاعمال سخت ترین شان است و هرچه عمل سخت تر باشد فضیلتش بیشتر می شود. ما می توانیم در شب های قدر مروری به گذشته عمرمان کنیم که با چه مسیری گذشت،چه بدست آوردیم و چقدر به مقصود نزدیک شده ایم.

 وی افزود: رحمت های خاص خداوند برای انسان هایی است که گذشته و حال و آینده را باهم می بینند، اگر در گذشته مشکلاتی داشتیم قابل جبران و موفقیت هایمان قابل استمرارند وبا بررسی نقاط قوت و ضعف می توانیم آنها را مدیریت کنیم. در این شب ها باید سعی کنیم با خداوند تشریفاتی حرف نزنیم چرا که خداوند دعاهای معمولی و هرروزه را می بیند.


نظر شما :