حجت الاسلام پناهیان : سبک زندگی اسلامی در مساجد نهادینه شود

۰۳ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۹:۳۷ کد : ۱۵۴۷۴ اینترنت
تعداد بازدید:۱۳۳۸
مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه مسجد، تجربه بهترین روابط تشکیلاتی و تنظیم سبک زندگی اسلامی است، خواستار الگودهی مساجد برای همه مسائل، مناسبت‌ها و احیاکنندگی و عمران معنوی مساجد توسط مسجدی‌ها برای مقدمه سازی ظهور مهدی فاطمه(عج) شد.
حجت الاسلام پناهیان : سبک زندگی اسلامی در مساجد نهادینه شود

 حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، مشاور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ششمین همایش اندیشه‌های آسمانی در مشهد، اظهار کرد: فرصت حضور در مسجد توسط خداوند متعال طراحی شده و برای عالی‌ترین نوع تعامل انسانی و تجربه عالی‌ترین تعالی و ارتباط، به کار می‌آید.

وی تأکید کرد: مسجد تنها مکانی است که مؤمنان حضور، تجمع، ارتباط و تعاملشان صرفاً برای خداست؛ بنابراین زیباترین تعامل، مفیدترین ارتباط و سازمان‌یافته‌ترین تشکیلات، شکل می‌گیرد که باید از این محمل طراحی شده به وسیله پروردگار عالم، حداکثر استفاده را کرد.

به گفته وی، الگوی کوچکتر شدن دولت‌ها و سپردن کار به دست مردم در مساجد، محقق می‌شود و از مهم‌ترین عوامل تعیین سبک زندگی انسان‌ها، مسجد رفتن و مسجدی شدن است.

حجت‌‌الاسلام پناهیان با اشاره به مؤلفه‌های اصلی شکل‌گیری شخصیت افراد در جامعه مانند خانواده، مسجد، مدرسه و رسانه، هشدار داد: امروزه هالیوود در پی تحمیل سبک زندگی آمریکایی بر جهانیان است به طوری که حتی فریاد اروپائیان را هم درآورده است.

وی افزود: مسجد در کنار خانواده و بیش از مدرسه، بیشترین نقش را در تکوین شخصیت و تنظیم رفتار یک انسان دارد و ابعاد گسترده‌تری را نسبت به مدرسه که وقت زیادی از محصلان را دربر می‌گیرد، شامل می‌شود.

این خطیب و کارشناس مذهبی اظهار امیدواری کرد که جامعه از نظر ارتباطات اجتماعی و تشکیلات ساخته و مؤثر به رشدی برسد که مسجدی بودن شرط شناخت شخصیت افراد و پذیرش در جامعه و مناصب باشد.

وی با اشاره به داستان هابیل و قابیل به عنوان نخستین حادثه فجیع تاریخ خلقت انسان، تصریح کرد: حسادت، ریشه اصلی برادرکشی در زمان حضرت آدم(ع) شد که این آسیب ارتباطی انسان‌ها و ناهنجاری‌هایی مانند حسد را می‌توان به برکت حضور و فعالیت تشکیلاتی در مساجد شناسایی و رفع کرد.

حجت‌الاسلام پناهیان با انتقاد از محدود شدن کلام الله مجید به سر سفره عقد یا ختم ظاهری در نزد برخی مردم، این مصادیق را ظلم به قرآن ذکر کرد و اختصاص یک عمر برای غور در قرآن را نیز ناچیز خواند.

وی افزود: مردم باید با مسجد زندگی کنند و ما باید برای نوروز و شیوه مهمانی آمدن و رفتن اهالی محل‌مان، جشن روز مادر، روز پدر، سالروز ازدواج و حتی جشن تولدها در جامعه اسلامی الگو و سبک اسلامی متناسب و مناسب داشته باشیم.

این کارشناس مذهبی خواستار شد: شناسایی همسر مناسب و کمک به جوانان در امر انتخاب زوج شایسته می‌تواند از جمله مهم‌ترین کارکردهای مساجد در ارائه سبک زندگی دینی به مردم باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان، مسجد را دارای پیچیدگی‌ها، ظرایف، عمق، ماندگاری و آثار تجربه تشکیلاتی دانست و افزود: خداوند متعال در مسجد، بخش عمده‌ای از زندگی ما را طراحی کرده به گونه‌ای که از تأکید بر عطر زدن، لباس خوب پوشیدن، حفظ نظافت و پاکیزگی، سلام و علیک و روی خوش داشتن، آداب و احکام مسجد و حفظ حرمت آن، همگی بر سبک زندگی ما مؤثر هستند.

وی خطاب به مدیران کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، اظهار تأسف کرد: برخی افراد در مساجد از تشکیلات و کار تشکیلاتی گریزان هستند، در صورتی که محیط رشد در بهترین محیط اجتماعی و حتی تمرین انتخاب و مسئولیت‌پذیری و تربیت توانایی‌های تشکیلاتی برای عناصر مسجدی مهیا است.

این استاد حوزه و دانشگاه، تعالی فرهنگ مسجد و صدور این فرهنگ را به جهانیان حائز اهمیت والائی توصیف کرد و خواستار احیاکنندگی و عمران معنوی مساجد توسط مسجدی‌ها برای مقدمه‌سازی ظهور حضرت مهدی(ع) شد.

 


نظر شما :