سبک زندگی سالم و تفریحات سالم در اسلام

۰۶ شهریور ۱۳۹۲ | ۰۸:۱۸ کد : ۱۵۴۷۶ نهاد
تعداد بازدید:۴۲۴۵
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان بعد از پشت سرگذاشتن ایام تعطیلات تابستانه دانشگاه ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت وقرارگرفتن روز کارمند ...
سبک زندگی سالم و تفریحات سالم در اسلام

 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان بعد از پشت سرگذاشتن ایام تعطیلات تابستانه دانشگاه ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت وقرارگرفتن روز کارمند دراین ایام با اشاره به حدیثی از امام کاظم (ع) به بیان سبک زندگی ومدیریت زمان در ایام شبانه روز پرداختند.


امام کاظم فرمودند:
إِجْتَهِدُوا فى أَنْ یَکُونَ زَمانُکُمْ أَرْبَعَ ساعات:ساعَةً لِمُناجاةِ اللهِ، وَساعَةً لاَِمْرِالْمَعاشِ، وَساعَةً لِمُعاشَرَةِ الاِْخْوانِ والثِّقاةِ الَّذینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَیُخَلِّصُونَ لَکُمْ فِى الْباطِنِ، وَساعَةً تَخْلُونَ فیها لِلَذّاتِکُمْ فى غَیْرِ مُحَرَّم وَبِهذِهِ السّاعَةِ تَقْدِروُنَ عَلَى الثَّلاثِ ساعات
بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد:
1 ـ قسمتى براى مناجات با خدا
2 ـ قسمتى براى تهیّه معاش
3 ـ قسمتى براى معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد که عیبهاى شما را به شما مى‏فهمانند.
4 ـ و قسمتى را هم براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] .


حجت الاسلام و المسلمین خادمیان در ادامه افزود: از این روایت مطالب ارزشمندی استفاده می شود که می تواند مبنا مباحث تربیتی و جامعه شناسی و اجتماعی قرار گیرد با علوم انسانی برای تحول به جای توجه به نظریات کنت و وبر غربی به ایات و روایات به عنوان مبنا قرار گیرد
الان خیلی از تفریحات ممکن است حلال نباشد یا غیر فعال مثل دیدن فیلم و بازیها کامپیوتری و .. که اثرهای سوئی برای جامعه مادارد مورد استفاده قرار گیرد.


وی حدیث مذکور را منشور مهندسی سبک زندگی دانست و بیان داشت و درتوضیح بیشتر این مطلب گفت: از روایت ذکر شده می توان پیام های گوناگون به دست آورد.ازجمله این که اسلام دین جامع همه ابعاد زندگی هست.


وی افزود: نقش پُر‌اهمّیت تفریح در ایجاد یک ظرفیت برای خلافیت و کار بیشتر می شودحتی باتفرح سالم کل زندگی سالم می گردد.تفریح و لذّت ‌به حلال و حرام، سالم و غیر سالم تفریح فعال و غیر فعال، تقسیم می گردد.


خادمیان تآکیدکرد: سبک سالم تفریح نیاز به تشخیص دارد ،لذا دانشگاه های حوزه های ما باید متخصصانه  نسبت به شناسایی سبک تفریح و نشاط و شادابی حلال و بومی اقدامات لازم را دنبال کنند.باید کارشناس و متولیان مراکز فرهنگی مثل صدا و سیما و وزارت ارشاد  به شناساندن سبک بومی تفریحی در جامعه بپردازند،باید تفریح معنوی را که در روایات اشاره شده برجسته شودو می توان گفت یکی از موارد تاکید مقام معظم رهبری بر تعین سبک زندگی اسلامی ایرانی همین مطلب هست.


نظر شما :