طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان آغاز شد

۰۹ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۶ کد : ۱۵۴۸۰ نهاد
تعداد بازدید:۴۲۷۳
آیین افتتاحیه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با حضور پرشور بیش از یکصد نفر از اساتید و اعضای هیات علمی این دانشگاه پیش از ظهر امروز/ نهم شهریورماه در تالار آزادی این دانشگاه برگزار شد.
طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان آغاز شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان، رییس دانشگاه کاشان در این آیین، با بیان اهمیت توجه به علم در کلام مقام معظم رهبری به عنوان اولویت های اساسی برنامه ریزی های کشور، اظهار داشت: رونق و پویایی در مقوله اقتصاد، فرهنگ و سایر مسایل اجتماعی که موجب اقتدار کشور است، منوط به پیشرفت های علمی است.
عباس کتابی افزود: جهت گیری های علمی متناسب با نیازها و توجه به پیشرفت های همه جانبه کشور مستلزم تعهد در کنار علم و تخصص بوده که بار اصلی این امر خطیر برعهده اساتید دانشگاه هاست.


وی برگزاری این طرح و بهره گیری اساتید متخصص در رشته های گوناگون دانشگاهی از اساتید برجسته و صاحب نظر در حوزه دین و اخلاق را اتفاق مطلوب و مبارکی در حوزه فرهنگ دانشگاه ها دانست و تاکید کرد: این طرح به اساتید در پاسخگویی ایشان به سوالات و نیازهای مختلف دانشجویان، یاری می رساند.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان آیین افتتاحیه، گفت: یکی از مسایل اساسی در میان اندیشمندان، مساله رابطه علم و دین است که می توان گفت، طرح ضیافت اندیشه اساتید پاسخی به نیاز رابطه میان علم و دین است.


حجت الاسلام عباس خادمیان افزود: در جهان معاصر، تنها تمدن متعالی که دارای معیار بوده و افق های روشنی برای همه ابعاد زندگی بشری ترسیم کرده، تمدن اسلامی است که رونق و شکوفایی آن وابسته به بازشناسی صحیح ماهیت علم و دین از نظرگاه قرآن و اهل بیت(ع) است.


وی افزود: درتفکرات مطرح درون کشورما نیز افرادی هستند به رابطه میان علم ودین با نگاه غرب می نگرند وقائل به جدایی علم ودین هستند.آنها معتقدند دین یک موضوع سنتی است وغیرپویا وعلم یک جریان فعال وپویاست که مدیریت شده است و دین به درد بشری که احتیاج به مدیریت دارد نمی خورد.


خادمیان با اشاره به این که این نگاه حداکثری در حوزه علم شناسی بایستی برطرف شود افزود:آیا در تمدن غرب با پیشرفت علم ،اخلاق نیز پیشرفت داشته است ؟ یکی از مشکلات تمدن غرب رانداشتن معیار دانست وافزود:می توان معرفت عقلی و ملکوتی را به عنوان معیار پذیرفت.


مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تأکید کرد: درهمه علوم چه انسانی ، چه مهندسی و علوم پایه نیاز است که نگاه به انسان کامل تحقق پیداکند و هدایت الهی وقتی مؤثر است که  همراه با هدایت وحیانی یعنی همان قبول نگاه حداکثری به دین و توسط یک انسان کامل باشد.


وی با توجه به نظریه آیت الله جوادی آملی در این رابطه افزود: بنابرنظریه ایشان عقل ونقل هردو الهی اندو علم ،جزء علوم اسلامی نیست و در علم دین، هم در جنبه جهان شناسی و هم دین شناسی باید غایت و خالق انسان تعریف شوند و انسان باتوجه به فقر وجودی خود بدون هدایت وحیانی نمی تواند به این مقصد برسد.
خادمیان در پایان بینش توحیدی ،دچار فرعونیت علم نشدن ،رسیدن به مراتب علمی بالا و برخورداری از الگوی کامل ومتعالی را از ویژگی های بارز یک دانشگاه اسلامی دانست .


لازم بذکر است طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان به مدت یک هفته (9الی 15 شهریور) با ثبت نام حدود 130 نفر از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه کاشان در این دانشگاه برگزار می شود .


نظر شما :