تفکر سلفی جهادی باعث تأسیس اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌های سلفی شد

۱۷ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۱:۴۲ کد : ۱۵۴۸۶ نهاد
تعداد بازدید:۱۸۲۸
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان آخرین  روز طرح ضیافت اندیشه اساتید میزبان حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان با موضوع "گرایش‌های فکری سلفیه در جهان اسلام " بود .
تفکر سلفی جهادی باعث تأسیس اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌های سلفی شد

رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در این نشست به بحث درباره وضعيت مسلمانان و به خصوص اهل سنت پرداخت و بيان داشت: در جهان حدوداً يك ميليارد و سيصد و هفتاد و سه ميليون مسلمان وجود دارد كه از اين تعداد يك ميليارد آن اهل سنت و سيصد ميليون نفر شيعه هستند و هفتاد ميليون نفر هم پيرو فرق مختلفي هستند كه نه به اهل سنت و نه به شيعه منتسب هستند ولي در عين حال مسلمان هستند.


دكتر مهدی فرمانيان افزود: از تعداد يك ميليارد مسلمان اهل سنت، حدود پانصد ميليون نفر صوفي بوده و دويست ميليون نفر هم سلفي هستند كه از اين دويست ميليون نفر سلفي، حدود پنجاه ميليون نفر وهابي مي‌باشند. از جمعيت كل اهل سنت در حدود چهارصد و پنجاه ميليون نفر اشعري بوده و حدود سيصد و پنجاه ميليون نفر ماتريدي هستند.


این استاد دانشگاه در ادامه گفت : در ميان دويست ميليون سلفي، چهار تا پنج گرايش فكري وجود دارد كه يكي از آن‌ها گرايش فكري وهابي تكفيري است، به اين معني كه آنان تمامي مسلمانان را غير از خود، كافر و مشرک مي‌دانند.


وي جريان دوم سلفيه را جريان ديوبند دانست و خاطر نشان كرد: جريان دوم جريان ديوبندي افراطي است؛ ديوبندي‌ها جرياني هستند كه از دويست سال پيش به اين طرف تحت تأثير انديشه‌هاي شاه ولي الله دهلوي قرار گرفتند. وي يكي از عالمان سلفي بود كه تفكرات تكفيري را قبول نداشت و يك انديشه جديد را پايه‌ريزي كرد و تفكرات نيمه سلفي خود را در هند پخش كرد.


وي افزود: ديوبندي‌ها از حدود چهل يا پنجاه سال پيش وارد ايران شدند و حنفي‌هاي سيستان و بلوچستان را با اعتقادات خود آشنا كرده و باعث گرويدن آنان به اعتقادات خود شدند و در حال حاضر در استان سيستان و بلوچستان اكثر حنفي مذهب‌ها به ديوبنديه گرايش پيدا كرده‌اند. در حال حاضر در حدود صد ميليون نفر ديوبندي وجود دارد.


عضو هيئت علمي دانشگاه اديان و مذاهب تصريح كرد: جماعت ديوبندي در پاكستان مدارسي را تأسيس كردند و طلاب افغان را كه رانده شده و در پاكستان سكني گزيده بودند، جذب اين مدارس كرده و به تعليم اينان پرداختند كه اين جماعت بعدها به طالبان تبديل شدند.


وي در رابطه با علت اختلاف ديوبندي‌ها با شيعيان خاطر نشان كرد: ديوبندي‌ها به دليل اين‌كه بزرگانشان، عليه شيعيان كتاب نوشته‌اند و به مخالفت با تفكرات شيعي پرداخته‌اند، با شيعيان بسيار مشكل دارند و به همين دليل سپاهي به نام سپاه صحابه به وجود آوردند كه اين سپاه در حدود پانصد دفتر در پاكستان داشته و اقدام به كشتار شيعيان مي‌كند.
دکتر فرمانیان جريان سوم سلفيه را سلفيه اعتدالي دانست و اذعان داشت: جريان سلفيه اعتدالي از شمال آفريقا معرفي شده و به شهرت رسيد، اين جريان كه با تفكرات محمد عبده به وجود آمد، توسط شاگرد او رشيد رضا بسط داده شد و پس از رشيد رضا نيز شاگرد او به نام حسن البنا جمعيت اخوان المسلمين را تشكيل داد .

اين استاد دانشگاه با اشاره به روند شكل‌گيري جريان جهاد اسلامي يادآور شد: جمال عبد الناصر پس از روي كار آمدن و سوء قصدي كه به جانش صورت گرفت، عده‌اي از بزرگان اخوان المسلمين را زنداني و اعدام نمود، يكي از كساني كه پس از اين ماجرا زنداني شد، سيد قطب بود كه در زندان از تفكرات اعتدالي خود دست برداشت و به يك اخواني تندرو تبديل شد و بيان كرد كه اكنون زمان جاهليت قرن بيستم است و هر كس به اين جاهليت راضي باشد، كافر است.
وي افزود: در پي اين سخن جوانان تندرو اخوان المسلمين كه منتقد اعتدال رهبران خود بودند، از پيروان سيد قطب شدند  و جريان جهاد اسلامي را به وجود آوردند كه اين جوانان پس از حمله روسيه به افغانستان به آن كشور رفتند و به رهبري عبدالله عزام با روسيه جنگيدند؛ در اين ميان عصامه بن لادن نيز از جواناني بود كه به افغانستان مهاجرت كرد. اين گروه بعدها به سلفي جهادي و افغان العرب معروف شدند و پس از خروج روسيه از افغانستان، عبدالله عزام ترور شد و در سال 1994 عصامه بن لادن رهبري گروه را بر عهده گرفت و مركز اين گروه را در پيشاور پاكستان قرار داده و نام القاعده را براي آن برگزيد.
دكتر فرمانيان ادامه داد: از سال 1995 طالبان از بن لادن كه در سودان به سر مي‌برد، درخواست كردند كه به افغانستان بازگردد و از اين تاريخ بود كه القاعده و طالبان بسيار به هم نزديك شدند، اما پس از حوادث يازده سپتامبر و با كشته شدن بن لادن، القاعده عملا رهبري واحد خود را از دست داد و اكنون جمعيت آنان به يك ميليون نفر هم نمي‌رسد.


وي در ادامه ، به آسيب‌هايي كه از ناحيه‌ي جريان‌هاي سلفي متوجه جمهوري اسلامي مي‌باشد اشاره كرد و بر لزوم برنامه‌ريزي جهت شناخت جريان‌هاي مزبور و تعامل با آن‌ها به‌خصوص جريان سلفي ديوبنديه كه در استان سيستان و بلوچستان فعال مي‌باشند تأكيد كرد  .


قابل ذکر است که با تمام کارهایی که برای محدود کردن تشیع صورت گرفته اما جریان شیعه گرایی و گستره ی دوستان شیعه روز به روز در بین جوامع مسلمین افزایش می یابد و این به خاطر اهمیت نظریه و ساختار جمهوری اسلامی است که جذابیت خاص دارد چرا که همه ی مسلمانان شیفته ی حکومت دموکراسی اسلامی بوده و تنها کشوری که این نظام را پذیرفته و اجرا می کند ایران است به همین دلیل مردم و نخبگان آزاد چشم به این نظام دوخته اند.


لازم به ذکر است طرح ضیافت اساتید دانشگاه کاشان با حضور حدود 130نفر در دانشگاه کاشان از تاریخ 9/6/92 شروع ودر تاریخ 14/6/92 خاتمه یافت .


نظر شما :