برنامه ریزی طلایی ترین اصل مدیریت زمان

۰۵ مهر ۱۳۹۲ | ۱۰:۰۶ کد : ۱۵۵۰۷ نهاد
تعداد بازدید:۲۰۰۲
اولین روز کارگاه آموزشی فعالین فرهنگی با حضور استاد نیلی¬پور و با موضوع مدیریت زمان برگزار شد. مدرس حوزه و دانشگاه¬  با اشاره به اینکه بحث مدیریت زمان در دو موضوع  نظری و برنامه ریز مدیریت زمان قابل بررسی است، تصریح کرد؛ هر کس که می¬گوید: "من وقت ندارم، دروغ می¬گوید باید بگوید برنامه ندارم." 
برنامه ریزی طلایی ترین اصل مدیریت زمان

حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی نیلی پوردر ابتدای برنامه با ارائه یک آزمون خودآزمایی مدیریت زمان، از دانشجویان خواست تا به سؤالات ابتدایی برای سنجش میزان مدیریت و برنامه¬ریزی در کارهای فردی خود پرداخته و به نقاط ضعف و قوت خود پی¬برند.


مدیریت بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان بیان داشت: مدیریت زمان، هم بعد فردی و هم بعد اجتماعی دارد. مدیر زمان کسی است که حتی خواب و وقت های سوخته جزء زندگی او محسوب می-شود.


ایشان افزود: مدیریت زمان یعنی درست عمل کردن طبق برنامه¬ای صحیح و همه جانبه، تسلط و حاکمیت بر زمان و مهار نمودن آن. باید از فرمول سعی و خطا خودمان را نجات دهیم و به فرمول فکر و عمل برسیم. عضو شورای فرهنگی عمومی شهر اصفهان گفت: یکی از وحشی¬ترین ¬ پدیده های جهان، زمان است. 95% مردم بدون برنامه زندگی می¬کنند. گاهی یک تصمیم باعث تعالی یا انحطاط فرد در تاریخ می¬شود.


کارشناس مدیریت زمان در ادامه اظهار داشت: از مزایا و فواید مدیریت زمان عبارتنداز؛ احساس مطلوب در زندگی، کاهش اضطراب، موفقیت و تسریع در موقعیت، تشخیص اولویت در کارها و ذخیره¬سازی زمان . رئیس مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: یکی از عوامل پیشرفت فرد در جامعه وقتی است که به مرحله¬ای برسد که زمان جزء سرمایه های او تلقی شود. اگر ما ارزش زمان را بدانیم، ناخودآگاه به سمت مدیریت زمان حرکت می¬کنیم.

 

 

نیلی¬پور با اشاره به اینکه مدیریت زمان بیش از 70 اصل دارد. طلائی¬ترین اصل را برنامه-ریزی دانست و گفت: برنامه¬ریزی به معنای تقسیم وظایف در زمان تحت اختیار می¬باشد و به معنای ایجاد جدول زمان¬بندی برای انجام کارها در زمان مناسب با استفاده از بهترین وسیله¬ها می¬باشد.

 

 

وی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کردند که می فرمایند: بر عاقل است اوقات شبانه روز خود را به 4 قسمت تقسیم نماید: ساعتی برای مناجات با خدا، ساعتی برای محاسبه اعمال خود، ساعتی برای تفکر در آفریده های خداوند و ساعتی برای تفریح و استفاده از سرگرمی های حلال و در صورتی که مورد چهارم به خوبی مدیریت شود به موارد قبلی کمک خواهد کرد.


استاد نیلی پور افزود یکی از مهم ترین اصول مدیریت زمان، تعیین اولویت ها و تقسیم کارهای انسان به 3گروه اهم، مهم و غیر مهم است. ایشان در ادامه به نقش اراده درمدیریت اوقات سوخته اشاره کرد و افزود: از عوامل تقویت اراده این است که با افراد اراده قوی معاشرت کنیم، خواب خود را  به وعده های بیشتر و زمان های کمتر تقسیم کنیم.


وی در پایان به مواردی از دزدان زمان اشاره کرد که عبارتند از : عادات غلط، بی نظمی، خواب زیاد، سئوالات بی جا، عدم مشورت با افراد خبره، تلفن موبایل رادیو و تلویزیون و عدم واگذاری امور به دیگران. هم چنین ایشان به دانشجویان توصیه کردکه شروع برنامه ریزی خود را از سحر داشته باشند که در آن برکات زیادی است و سعی کنند عادت غلط دیر خوابیدن و از دست دادن سحر را ترک کنند.


لازم به ذکر است به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه کاشان ،کارگاه آموزشی دانشجویان فعال فرهنگی با حضور 80 نفر از فعالین کانون ها و تشکل های دانشجویی به مدت دو روز (چهارم و پنجم مهرماه 92) در پژوهشکده اسانس قمصر دانشگاه در حال برگزاری است.


نظر شما :