عقلانی‌ترین راه برای ایجاد امنیت خانواده و جامعه اهتمام به سنت پسندیده ازدواج وتشکیل خانواده است

۱۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۵۵۲۶ نهاد
تعداد بازدید:۷۸۳
ازدواج موفق پایه و بنیانی عالی برای ایجاد خانواده ای شاد ومستحکم  است و هیچ چیزی در جهان نمی تواند زندگی انسان ها را شاداب تر وبهتر از افزایش ازدواج های موفق کند .
عقلانی‌ترین راه برای ایجاد امنیت خانواده و جامعه اهتمام به سنت پسندیده ازدواج وتشکیل خانواده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛حجت الاسلام والمسلمین عباس خادمیان در جمع دانشجویان حاضر در مسجد با اشاره به  آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»، «و از نشانه‏هاى او اینکه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این [نعمت] براى مردمى که مى‏اندیشند قطعاً نشانه‏هایى است»، گفت: از این آیه نکاتی قابل استنباط است ازجمله اینکه وجود نهاد خانواده یکی از نشانه‌های قدرت و مهر خداوند متعال نسبت به بندگان است و حکمت تشکیل خانواده برقراری امنیت روحی و روانی فرد است.


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) با اشاره به نکات قرآنی و تفسیری این آیه افزود: تأمین امنیت اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه در گرو تامین امنیت خانواده است زیراکه جامعه از تک تک افراد و از خانواده شکل می‌گیرد.


حجت الاسلام والمسلمین عباس خادمیان با بیان اینکه دین اسلام، گذشته از تشویق به امر ازدواج ، معیارها و شاخص‌هایی را درباره تشکیل خانواده مطرح می کند گفت: منطقی‌ترین و عقلانی‌ترین راه برای ایجاد امنیت خانواده و جامعه اهتمام به سنت پسندیده ازدواج وتشکیل خانواده است که در سایه این امر نیازهای روحی و روانی افراد نیز تأمین می‌شود.


وی همچنین تصریح کرد : سرنوشت دنیا وآخرت ، تولید نسل ،برکت وفیض ملکوتی از جمله عناوینی هستند که با امر ازدواج  می توان  به نحوه شایسته به آنها دست یافت .عناصر فرهنگی در کشور ما با توجه به اهمیتی که قرآن واهل بیت (سلام الله علیها) برای سنت ازدواج قائل هستند ، آنطورکه باید به  این مهم ونقش آن در استحکام بنیان خانواده نپرداخته اند.


خادمیان در ادامه به ضرورت توجه به ازدواج اشاره کرد و افزود: ازدواج موفق پایه و بنیانی عالی برای ایجاد خانواده ای شاد ومستحکم  است و هیچ چیزی در جهان نمی تواند زندگی انسان ها را شاداب تر وبهتر از افزایش ازدواج های موفق کند .


مسئول نهاد آسیب شناسی های موجود در حوزه خانواده را با نگاه غربی دانست و افزود : این نوع نگرش باید در جامعه اسلامی با نگاه قرآنی باشد.


وی با توجه به اهمیت ازدواج و پیچیده بودن و حساس بودن آن، ضرورت توجه بیشتر مسئولین کشور ، صداو سیما ، آموزش و پرورش ، آموزش عالی و مراکز فرهنگی تاکید کرد و گفت : حتی سزاوار است که ما وزارت خانواده و ازدواج را برقرار نماییم.


خادمیان در ادامه با توجه به توصیه موکد حضرت رسول (ص)  به سنت حسنه ازدواج به مهم ترین درس هایی که از ازدواج حضرت زهرا(س) و امیر المومنین (ع) می توان آموخت اشاره کرد و گفت: اولین درس از این پیوند آسمانی هم کفو وهم تا بودن است، که در این مورد پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : اگر خدا علی (ع) را نمی آفرید برای فاطمه (س) کفو و هم تایی وجود نداشت.


مسئول نهاد دانشگاه  افزود: درس دیگر این است که دختر شخصیت جدی در تصمیم گیری داشته باشد . پیامبر (ص) به عنوان پدر بدون رضایت دخترش حضرت فاطمه (س) به خواستگارهای ایشان پاسخ مثبت نمی دادند.


خادمیان خطاب به دانشجویان گفت : با وجود داشتن سواد علمی و تخصصی ، از تجربیات پدر ومادر و مشاوره آنان استفاده نمائید و سعی کنید تا کسب علم وتحصیل مانع ازدواج و تشکیل خانواده نشود.


وی در پایان  افزود: سومین درسی که می توان از این پیوند آسمانی گرفت قناعت است که در مهریه ،جهیزیه ،هزینه مراسم به ضروری ترین و ابتدایی ترین وسایل زندگی در آن عصر بسنده شد .


نظر شما :