نخستین جلسه دوره مطالعاتی کتب مرحوم صفایی حائری در سال تحصیلی جدید در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۵۵۲۷ نهاد
تعداد بازدید:۴۰۷۱
حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ابراهیمی در ابتدای جلسه ضمن تاکید بر جدیت اعضا در پیگیری فعالیت ها پیرامون اهمیت تفکر گفت : علت انتخاب تفکر برای این بود که در توضیح و مقدمه ای برای مطالعه کتاب صراط بیان کردیم که ما نیاز به تولدی جدید داریم، یکی از چیزهایی که به این تولد کمک می کند تفکر است.
نخستین جلسه دوره مطالعاتی کتب مرحوم صفایی حائری  در سال تحصیلی جدید  در دانشگاه کاشان برگزار شد

کارشناس مطالعاتی کتب مرحوم صفائی حائری اظهار داشت : چرا اول تفکر؟ چرا چیزهای دیگر نه؟ در تربیت دینی یکی از چیزهایی که بسیار مورد توجه است درونی کردن تربیت دینی است، یعنی به جای اینکه صرفا به بیرون توجه نماییم، سعی کنیم در کنار توجه به تغییرات، و توجه به سطح جامعه به دنبال درونی کردن مباحث تربیتی هم باشیم.


وی افزود: افراط و تفریط در هر کدام از این دو اشتباه است، اگر صرفا به درون انسان توجه شود و به او بگوییم تو به جامعه و فعالیت هایی بیرونی کاری نداشته باش، دچار عزلت و گوشه نشینی می شویم و آن وقت خناس ها هستند که بر جامعه و امور آن مسلط می شوند و ما هم به خیال غلط خود در حال خود سازی هستیم .و اگر صرفا به بیرون توجه شود و فقط به دنبال کارهای اجتماعی و بیرونی باشیم انسانهای سطحی خواهیم بود که بادها (فتنه هایی که سنت های الهی است) به این طرف و آن طرف خواهیم رفت و چون ریشه ای نداریم از بین می رویم.


این استاد حوزه و دانشگاه  در توضیح نیاز به  ایجاد زیرساخت تصریح کرد : اگر کشاورز بخواهد بذری را به ثمر بنشاند تا از یک دانه هفتاد خوشه در آید باید زمین بایر را ابتدا شخم بزند.اگر زمین بدون شخم کشت شود نه تنها ثمری در کار نخواهد بود بلکه همان بذرها هم خوراک موشها و دیگر حیوانات خواهد شد.
وی افزود: تفکر شخم ذهن و قلب برای همین بذرها است.مخاطبین متفکر مخاطبینی هستند که وجود های آماده بذر پاشی دارند و به همین دلیل بارها در آیات قرآن دعوت به تفکر شده است.ایشان در ادامه برای اثبات ضرورت بحث محیط های تربیتی سه نوع محیط تربیتی را عنوان کرد که عبارتند از :1- بسته 2- متضاد 3- متحرک


ابراهیمی گفت : محیط بسته محیطی است که در آن تمامی رسانه ها هماهنگ هستند ، مخاطب از خانواده همان پیامی را دریافت می کند که از رسانه ها دریافت می کند، از رسانه همان پیامی را دریافت می کند که از دانشگاه و جو آن دریافت می کند و... همه این پیام ها در محیط های بسته هماهنگ هستند.تربیت در محیط بسته کار آسانی است، چون در این محیط ها  صدای مخالفی به گوش نمی رسد و  شما می توانید به راحتی  مخاطب را برای خواسته های خود تربیت نمایید.


ابراهیمی با اشاره به اینکه مشکل در محیط های متضاد است عنوان کرد : محیط های متضاد محیط هایی هستند که مخاطب در معرض پیام هایی کاملا متضاد است، از خانواده پیامی را به عنوان ارزش دریافت می کند اما همان ارزش در محیط دیگری مثل دانشگاه به چوب تمسخر گرفته می شود و با هزار مغالطه پس زده می شود، رسانه ها به جنگ هم می آیند و آنقدر این تضادها عمیق می شوند که در تمام شئون زندگی و سبک آن وارد می شوند، اگر در چنین جامعه بخواهی از همان ابزارهای تلقین و تهدید و... استفاده کنی عقب می مانی به این دلیل که تنبیه تو را خشونت طلبی می دانند و تشویق هایت را یا گول زنی تفسیر می کنند و یا باج بگیر می شوند و...


کارشناس مطالعاتی در ادامه افزود: در جامعه متضاد در کنار ابزارهای تلقین و تشویق و... می بایست به سه نکته مهم هم توجه داشت.اگر این سه نکته در تربیت دینی لحاظ شود، تا حدود بسیاری در تربیت موفق خواهیم بود.آن سه نکته عبارتند از:تفکر، حریت ، شخصیت .
لازم به ذکر است دوره مطالعاتی کتب مرحوم صفایی حائری از  اسفندماه سال 91آغاز و تاکنون ادامه دارد .علاقمندان جهت اطلاع از جزئیات دوره و ارتباط با استاد به وبلاگ http://kashanmarsoos.blog.ir/ مراجعه نمایند.

لینک مرتبط1

 

لینک مرتبط2

 

 

 


نظر شما :