نگاهی به اصل ازدواج بر اساس مبنایی جدید

۱۷ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۱ کد : ۱۵۵۳۰ نهاد
تعداد بازدید:۱۲۴۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛ به مناسبت سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) پاتوق سبک زندگی آسمانی با حضور حجت الاسلام والمسلمین هدایت با حضور جمعی از دانشجویان در فضای آزاد جلوی سلف سرویس مرکزی دانشگاه برگزار شد.
نگاهی به اصل ازدواج بر اساس مبنایی جدید

حجت الاسلام والمسلمين هدايت با تشریح اصول ازدواج و آثار آن به تبیین مبنایی جدید در خصوص ازدواج پرداخت و با تاکید بر آنکه این مبنا برداشت شخصی از آیات و روایات است خاطر نشان کرد ؛ در هیچ جای دیگری این مبنا ذکر نشده است.
وی تصریح کرد : نگاه اولیه به بحث ازدواج با آشنایی زن و مرد شروع شده وچنانچه این آشنایی بر اصول درستی استوار  نباشد منجربه به پشیمانی و اظهار ناامیدی می شود.


استاد حوزه و دانشگاه گفت : بحث جنسیت موضوعی است که در عالم ماده پدیدار شده  است و آیات و روایات زیادی دلیل بر این موضوع وجود دارد.زوجیت مخصوص عالم ماده بوده و در عالم معنا طبق آیات قرآن مرد و زن از نفس واحده آفریده شده اند.این نفس واحده سبب آرامش همسران در کنار یکدیگر شده و قبول این موضوع از جانب مردو زن سبب میشود هیچ کدام در حق دیگری ستمی روا ندارند.زیرا فرد  همسر خود را نیمه ی گمشده ی خود می داند و هیچ کس حق آن را ندارد که در حق خودش ظلم کند.


وی افزود : زوجیت مقتضای سیرو سلوک است ولازمه حرکت انسان به سمت خداوند انتخاب همسر است .زندگی مشترک چیزی جز صیقل روح نیست و تفاوت سلایق و اختلاف هایی  که میان طرفین وجود دارد باعث شده تا روح یکدیگر را صیقل داده و از این طریق به قرب الهی نائل آیند.


هدایت ستون ازدواج را عشق دانست و با اشاره بر آیه ی «....و جعل بینکم مودةََ و الرحمة...»بهترین عشق را عشقی دانست که خداوند در دل زن و مرد قرار داده باشد.و  گفت:لازمه ی چنین عشقی عفت و حیای قبل از ازدواج و دوران جوانی است.


وی در ادامه تاکید کرد  : زن و مرد باید ساعتی از روز را به یکدیگر اختصاص داده و به هم محبت کنند.اگر زن سمت و سوی خدایی پیدا کند مرد نیز سلوک میابد.


اين کارشناس مذهبی فلسفه ی ازدواج را مدرسه ی انسان سازی دانست و افزود:آثار تربیتی آن احساس رحمت خداوند و افزایش درک نسبت به اوست و همچنين در بعد فردی سلامت جسم و جان است.


حجت الاسلام هدايت  با اشاره به ایمان و اصالت خانوادگی به عنوان پایه های اولیه ی ازدواج گفت:مرد باید به زن این اطمینان را بدهد که مورد پسند اوست و مرد باید از رسیدگی،مهربانی و توجه همسرش پر بشود  در مقابل زن باید به همسرش اعتماد کند .


وي همچنین اصول موفقیت را داشتن استقلال روحی و استحکام ستون ها و ارکان زندگی دانست و تاکید کرد: از مهمترین قواعد زندگی محبت بدون توقع ،اطاعت کردن زن از مرد  ومدارا است.


نظر شما :