نگاهی به اصل ازدواج بر اساس مبنایی جدید
حجت الاسلام والمسلمين هدايت با تشریح اصول ازدواج و آثار آن به تبیین مبنایی جدید در خصوص ازدواج پرداخت و با تاکید بر آنکه این مبنا برداشت شخصی از آیات و روایات است خاطر نشان کرد ؛ در هیچ جای دیگری این مبنا ذکر نشده است.
وی تصریح کرد : نگاه اولیه به بحث ازدواج با آشنایی زن و مرد شروع شده وچنانچه این آشنایی بر اصول درستی استوار نباشد منجربه به پشیمانی و اظهار ناامیدی می شود.
استاد حوزه و دانشگاه گفت : بحث جنسیت موضوعی است که در عالم ماده پدیدار شده است و آیات و روایات زیادی دلیل بر این موضوع وجود دارد.زوجیت مخصوص عالم ماده بوده و در عالم معنا طبق آیات قرآن مرد و زن از نفس واحده آفریده شده اند.این نفس واحده سبب آرامش همسران در کنار یکدیگر شده و قبول این موضوع از جانب مردو زن سبب میشود هیچ کدام در حق دیگری ستمی روا ندارند.زیرا فرد همسر خود را نیمه ی گمشده ی خود می داند و هیچ کس حق آن را ندارد که در حق خودش ظلم کند.
وی افزود : زوجیت مقتضای سیرو سلوک است ولازمه حرکت انسان به سمت خداوند انتخاب همسر است .زندگی مشترک چیزی جز صیقل روح نیست و تفاوت سلایق و اختلاف هایی که میان طرفین وجود دارد باعث شده تا روح یکدیگر را صیقل داده و از این طریق به قرب الهی نائل آیند.
هدایت ستون ازدواج را عشق دانست و با اشاره بر آیه ی «....و جعل بینکم مودةََ و الرحمة...»بهترین عشق را عشقی دانست که خداوند در دل زن و مرد قرار داده باشد.و گفت:لازمه ی چنین عشقی عفت و حیای قبل از ازدواج و دوران جوانی است.
وی در ادامه تاکید کرد : زن و مرد باید ساعتی از روز را به یکدیگر اختصاص داده و به هم محبت کنند.اگر زن سمت و سوی خدایی پیدا کند مرد نیز سلوک میابد.
اين کارشناس مذهبی فلسفه ی ازدواج را مدرسه ی انسان سازی دانست و افزود:آثار تربیتی آن احساس رحمت خداوند و افزایش درک نسبت به اوست و همچنين در بعد فردی سلامت جسم و جان است.
حجت الاسلام هدايت با اشاره به ایمان و اصالت خانوادگی به عنوان پایه های اولیه ی ازدواج گفت:مرد باید به زن این اطمینان را بدهد که مورد پسند اوست و مرد باید از رسیدگی،مهربانی و توجه همسرش پر بشود در مقابل زن باید به همسرش اعتماد کند .
وي همچنین اصول موفقیت را داشتن استقلال روحی و استحکام ستون ها و ارکان زندگی دانست و تاکید کرد: از مهمترین قواعد زندگی محبت بدون توقع ،اطاعت کردن زن از مرد ومدارا است.
نظر شما :