دعا بیانگر عجز و ضعف انسان در برابر خداوند است

۲۰ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۵۵۳۶ نهاد
تعداد بازدید:۱۹۸۴
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ؛ حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ابراهیمی از اساتید حوزه و دانشگاه به شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه  با محوریت اهمیت دعا و جایگاه آن در زندگی ما پرداخت .
دعا بیانگر عجز و ضعف انسان در برابر خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ابراهیمي در برنامه شب حيات اظهار داشت : درميان اعمال عبادي دعا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چرا كه بهترين و والاترين كارها نزد خداوند با اوست. دعا نشان‌دهنده‌ي شناخت و معرفت خالق و  بيانگر عجز و ضعف انسان در برابر خداوند است و  از آنجايي كه زندگی امروز سرشار از بلاء‌و ابتلائات است ، دعا بلای مقطعی را دفع می کند.


وی در ادامه افزود: سه نوع برنامه ریزی وجود دارد: برنامه ریزی شخص برای خودش، برنامه سیستم ها برای ما (مثلا دانشگاه ) و برنامه خدا برای ما .گاهی بین این برنامه ها تعارض پیش می آید مثلا برنامه خدا با برنامه ای که مابرای خود داریم تفاوت دارد.


ابراهیمی گفت : موفقیت برنامه های ما در گروه آشنایی با سنت های الهی است.یکی از این سنت ها این است که بندگی و عبودیت تامین کننده همه چیز نیست. ما غالباً‌ با نگاه جبرگرایانه زندگی می کنیم.


استاد حوزه و دانشگاه  با اشاره به آیه 42 سوره انعام (ای پیامبر ما قبل از تو رسولانی را به امت های پیشین فرستادیم. که آنان را تکذیب کردند ما آنان را به بیماری های جسمی و فقر مبتلایشان کردیم تا شاید اهل تضرع شوند) تضرع را از ریشه ضرع به معنای  بچه شتر گرسنه که با شتاب و ولع به سراغ مادر می رود دانست و گفت : تضرع باید به درگاه خود خدا باشد.


وی با توجه به اینکه تضرع باعث شناخت خداست افزود: مسبب الاسباب خداست ، درد را به کسی باید گفت که توانایی حل کردن آن را داشته باشد، البته انسان باید بداند چگونه گفته هایش را با خدا در میان گذارد.اگر آدمی اهل تضرع نشود دچار قساوت قلب می شود و عمل زشتی که انجام می دهد در نظرش زیبا جلوه می کند اینجاست که به خودمان برای گناه کردن حق می دهیم.


ابراهیمی درپایان گفت :اگر کسی به این تذکرها گوش ندهد آنگونه که در آیه هم آمده هرآنچه خواست خداوند به او می دهد و کاری به کارش ندارد .بعضی وقتا ما عذاب خدا را با نعمت خدا اشتباه می گیریم.


لازم بذکر است شب حیات یک شب زنده داری معرفتی دانشجویی است که به همت دفتر نهادنمایندگی مقام معظم  رهبری دانشگاه از ساعت 23:30 دقيقه روز چهارشنبه 17/7/92 آغاز و تا ساعت 5 بامداد روز پنج شنبه 18/7/92 ادامه داشت و شامل برنامه های فرهنگی مذهبی متنوعی از جمله: بخش شهدایی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری ، قرائت زیارت آل یاسین ومناجات با امام زمان، قرائت دسته جمعی قرآن ، خلوت با محبوب ، مناجات امیرالمومنین وتوزیع سحری همراه بودکه با حضور حدود 300 نفر از دانشجویان برگزار شد.


نظر شما :