شرط اول ترقی در علم ایمان است

۲۷ مهر ۱۳۹۲ | ۰۸:۳۷ کد : ۱۵۵۴۲ نهاد
تعداد بازدید:۷۳۴
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛حجت الاسلام والمسلمین عباس خادمیان در جمع دانشجویان حاضر در مسجد ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن اعیاد قربان وغدیر به موضوع علم وپیشرفت درقرآن پرداختند.
شرط اول ترقی در علم ایمان است

 حجت الاسلام خادمیان با اشاره به آیه 11 سوره مجادله (یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَات) اظهار داشت : سؤال جدی مطرح در جامعه این است که  بین دین و علم تعارض وجود دارد یا نه؟

وی افزود: از آن جهت که خمیر مایه تعالی بشر با علم است ودرجات بشر با علم سنجیده می شود پس باید علم تعریف شود. با اشاره به یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا معلوم می شود که منظور از علمی که مایه ترقی پیشرفت است علم دینی وملکوتی است .

خادمیان با توجه به شبهه ای که امروزه در فضای علوم دانشگاهی برای برخی عنوان شده است که علوم دانشگاهی غیر دینی هستند ومایه رشد وتعالی انسان نیستند وخطاب قرآن در علوم،علوم دینی است و گاهی هم گفته می شود باید دانشگاه را رها کرد و برای تحصیل به حوزه علمیه مراجعه کرد افزود: در این قسمت از آیه خداوند می فرمایند: شرط اول ترقی ایمان است یعنی زمانی که ایمان داریم و به تحصیل این علوم مشغول هستیم یعنی در واقع داریم ازدایره خلقت ومخلوقات بحث می کنیم .

وی همچنین تصریح کرد :طبق نظر مشابه آیت الله جوادی آملی دراین زمینه همه علوم ،علوم ملکوتی هستند .در این دیدگاه علوم به دودسته 1.تحصیل علم بر خالق و صفات خالق مانند بررسی صفات خالقیت،رازقیت،عدالت،صفات ذاتیه وفعالیه و... 2.صفات مخلوق. ومشکلی که در فضای علوم سکولار و since ما وجود دارد این است که بیشتر به شناخت مخلوق منفک از خالق  می پردازند برای همین ارزش این علوم ناسوتی و جسمانی است نه ملکوتی.

مسئول نهاد رهبری گفت : به برکت انقلاب اسلامی حوزه علوم اسلامی و گروه معارف و جلسات فرهنگی در دانشگاه شکل گرفته اند .ودر ادامه بیان کرد : البته همه افراد این ظرفیت رابرای شناخت خالق خود از طریق علوم ندارند و معصومین در اوج این شناخت قرار دارند.

خادمیان در پایان خاطر نشان کرد : بایستی نسبت به علم نگاه فراگیر وهمه جانبه داشته باشیم در این صورت عبادت است و می شود گفت که همه علوم ملکوتی هستند. چه در دانشگاه باشیم وچه در حوزه علمیه علم ما باعث رشد وترقی وتعالی ما می شود.البته زمینه ها و گرایشات برای هر فرد متفاوت است و افراد متناسب با گرایشات و استعدادهای خود می توانند انتخاب کنند.
 


نظر شما :