حجت الاسلام محمد هادی هدایت : هر حرکت و رسیدن به مقصودی به واسطه امام است

۰۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۵۵۵۴ نهاد
تعداد بازدید:۲۴۷۴
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه کاشان ؛ به مناسبت دهه ولایت پاتوق سبک زندگی علوی با  حضور جمعی از دانشجویان به مدت دوروز در فضای آزاد جلوی سلف سرویس مرکزی دانشگاه برگزار شد.
حجت الاسلام محمد هادی هدایت : هر حرکت و رسیدن به مقصودی به واسطه امام است

حجت الاسلاموالمسلمين محمد هادي هدايت صحبت خود را شامل دومقدمه دانست که عبارتند از : معنای امامت و مبانی سبک زندگی امیرالمومنین.

استاد حوزه و دانشگاه گفت:در بحث امامت مبنایی وجود دارد که براساس آن حضور امام زمان(عج) شرط نیست واگر امام زمان (عج) حاضرباشند یا غائب در تحقق معنای امامت هیچ فرقی ندارد.

کارشناس مذهبی گفت : معنای نبوت با امامت فرق می کند . امامت به معنای دعوت و تبلیغ دین و بیان حقایق نیست چون انبیا به این کارمی پرداختند واگر از معنای امامت، خلافت ، وصایت رسول الله ، الگو ،حکومت داری و ریاست استنباط شود پس الان ما امامی نداریم چون امام معصومی حکومت نمی کند.

وی با اشاره به سخن علامه طباطبایی که می فرمایند:  براساس آیات قرآن ؛ هرجا بحث امامت بود کنار آن امر هدایت است (وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ ) و هدایت به دونوع تشریعی و تکوینی یا هدایت به امرتقسیم می شود، افزود:  هدایت به امر با هدایت تشریعی فرق می کند و 124هزار پیغمبرما به مأمور به هدایت تشریعی بودند. پس هدایت به امر به معنای هدایت تکوینی است.و هدایت امام ،دست خلق را گرفتن و به مقصود ومطلوبشان رساندن است با همان امر الهی وملکوتی.

استاد حوزه ودانشگاه گفت : هدایت در یک نگاه دیگر به دوشکل صورت می گیرد: 1) طریقی: ارائه طریق و راه که به وسیله پیامبران است و2) باطنی به معنای ایصال الی المطلوب؛ بعد ازاینکه انبیا ارائه طریق کردند و انسان با راه آشنا شدند، مرحله بعدبایدزیبایی های راه به مردم عرضه شود ووظیفه امام ارائه عالی ترین زیبایی های حیات به انسان ها ست.

وی تأکید کرد: رسولی امام است که اذن ایجاد و احیا امر را در وجود مردم داشته باشد. انبیا آمدند تا امر ولایت در درون انسان ها زنده و ایجاد شود و امامت یعنی ایجاد حیات طیبه. امیرالمومنین ایجاد کننده است نه بیان کننده و حضرت ابراهیم (ع) وقتی امام شدکه توانست ایمان را در انسان ها احیا کند.

هدایت با تأکید بر اینکه از لوازم حیات طیبه دولت کریمه است افزود: این دولت کریمه به واسطه امام زمان تحقق می یابد وحکومت داری و ریاست از لوازم دولت کریمه است گرچه جسم ایشان مستور است ولی وجودش پیوسته لازم است .دست یافتن به آخرین مراتب کمال نیازی به حضور فیزیکی و جسمانی امام زمان ندارد چنانکه بعضی ازبزرگان مثل آیت الله بهجت، آیت الله قاضی و .... در زمان غیبت ایشان به مراتب کمال دست یافتند.

ایشان در قسمت دوم صحبت خود افزود: سبک زندگی امیرالمؤمنین شامل مبانی کاملا توحیدی است .اگر در تمام مراحل زندگی امیرالمومنین را ببینم یعنی وجه الله را دیده ایم و هرکار خیری یعنی دیدن وجه امیرالمومنین .

 وی با اشاره به فضائل امیر المومنین (ع) گفت : حضرت چیزی را می گفت که خودش انجام می داد و آنچه که انجام نمی داد نمی گفت و بیشتر دوست داشت بشنود . وقتی میان دو راهی  قرار می گرفت نگاه می کرد که در کدام نفسش بیشتر حال می آید و کاری می کرد که به خوشایند نفسش ربط نداشته باشد.

هدایت با تأکیدبر اینکه یکی از منابع معتبر در تاریخ روایی و تفسیری ما شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است که خود شخصی سنی است افزود: امیرالمومنین (ع)تنها بشری است که در عالم توانسته همه فضائل و صفات را در خود جمع کند .

ایشان در ادامه گفت : امیرالمومنین با وجود اجداد بزرگ و  شخصیتی که خود ایشان داشتند ولی با یتمیان و افراد زیر دست خود بسیار متواضع برخورد می کردند. ولی امروزه افراد قوی وشجاع انسانهایی هستند که دچار غرور وتکبرند وهیچ توجهی به زیر دستان و افراد ضعیف ندارند. رسول خدا (ص) خودغذا را می جوید و در دهان ایشان می گذاشت وهمیشه ایشان را در نزد خود نگه می داشت و با ایشان همراه بود.

وی در بحث تواضع امیر المومنین (ع) بیان کرد: ایشان خیلی راحت روی زمین سخت می خوابید و لباس ساده می پوشیدند .

ایشان با اشاره فضای ایمانی امیرالمومنین و رابطه با خداوند ایشان افزود: امام سجاد با وجود وسعت بندگی و عبادتشان وقتی حالت امیرالمومنین را برای مردم که بیان می کردند می گفتند من کجا و امیر المومنین کجا .به گفته حضرت زهرا (س) بارهاامیرالمومنین در نخلستان در حالت عبادت از خوف خداوند بی هوش  شده بودند. چنانکه رسول الله بین دو چشم امیرالمومنین را می بوسیدند و می گفتند ایمان بین گوشت و پوست تو آمیخته شده است .

استاد حوزه ودانشگاه در بیان زهد حضرت علی (ع) گفت:  نه از دنیا چیزی می خواست و نه اجازه می داد دنیا ازاو چیزی بگیرد. زهد به معنای فقر و نداشتن نیست ، زهد یعنی کسی که خیلی داراست دل به دارائیش ندارد .

هدایت گفت : امیرالمومنین انسان خشروئی بودند و از بهانه هایی که برای خلیفه شدن ایشان آوردند این بود که می گفتند بسیار شوخی می کند و بسیار متواضع بودند ولی چنان هیبتی داشتند که افراد مقابلشان حس می کردند اسیر در بند ایشان هستند. امیر المومنین (ع) بهترین همراه وهمکار برای حضرت زهرا (س) بود وبا وجود مسئولیت فراوانی که در حکومت داشتند در کارهای منزل بسیار به همسرخود کمک می کردند. امیر المومنین حلیم ترین مردم است. تمام 25 سال خانه نشینی ایشان همراه با حلم بود نه صبر.حلم یعنی هرجا خلیفه با مشکل مواجه می شد حضرت علی (ع) به کمک ایشان می رفتند .

فایل صوتی جلسات :

جلسه اول

جلسه دوم


نظر شما :