نخستین جلسه دوره آموزشی مضمار ویژه فعالین فرهنگی دانشگاه کاشان برگزار شد+ فایل صوتی

۲۱ آبان ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۵۵۷۶ نهاد
تعداد بازدید:۶۲۰۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان ؛نخستین جلسه از دوره آموزشی  "مضمار" ویژه فعالین کانون ها وتشکل های فرهنگی با حضور دکتر حسین عرب اسدی برگزار شد  .
نخستین جلسه دوره آموزشی مضمار ویژه فعالین فرهنگی دانشگاه کاشان برگزار شد+ فایل صوتی

بخش اول کارگاه با پیشنهاد دکتر عرب اسدی و با استقبال دانشجویان در دامنه کوه برگزار شد.
مدرس طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در این بخش باشاره به نکته ها و درس هایی از کتاب حرکت استاد صفایی اظهار داشت : اولین نکته در تربیت این است که آیا باید خودمان را با محیط وفق دهیم یا برعکس محیط را با خودمان تطابق دهیم ؟ با ارده همه چیز را می توان تغییر داد حتی قضا و قدر الهی را.


دکتر عرب اسدی افزود: کسانی که سر به بالا دارند و حرکت متعالی می خواهند مثل سنگ نیستند تا با هل دادن حرکت کنند چون سنگ پس از اینکه نیرویی که به آن وارد شده تما م شود می ایستد.


وی دلیل حرکت را عدم قناعت به وضع موجود دانست و گفت : یعنی باید کاری کنیم که طرف برای خودش حالش بسوزد و به میزانی که هزینه می کنیم حرکت را جدی می گیریم.


جانشین فرمانده سابق بسیج دانشجویی امام صادق (ع) درادامه گفت : در ساخت اولیه همه انسان ها مشترک اند. این الگوها و اهداف هستند که باعث تفاوت می شوند. مثلاً اگر کسی الگویش بازیگران یا فوتبالیست ها ست برای او الگوی دیگری با همین ویژگی های فطری که دوست دارد جایگزین کنیم.


وی افزود: برای کار فرهنگی کردن روی افرادی که الگوهایشان خوب نیست باید انتظار آلودگی هم داشته باشیم بنابراین ما باید به چشمه پاک کننده ای متصل باشیم یعنی باید از طرف دیگر دوست های  خوبی هم داشته باشیم.


عرب اسدی شناخت قدر و ظرفت و استعدادهای هر انسان را ازطریق هم زاد پنداری دانست وگفت : دنبال با او مشترکات باشیم. در رفیق شدن چیزی بالاتر از مشترکات را دنبالش باشیم وبدانیم علت انزمام انسان ها به یکدیگر سنخیت است.


وی افزود: پس برای شناخت استعدادها باید ببینید با چه چیزی بیشترمأنوسید. با هرچی که بیشتر انس دارید قدر و اندازه تان همان اندازه است. در جذب از جملات قشنگ استفاده کنیم.از آیات برای جذب شروع نکنیم و جملات قشنگ را ابتدا به دیگران هدیه بدهیم.


عرب اسدی خاطر نشان کرد : برای کار تربیتی هرشب باید دعا و قرآن و مناجات بخوانیم یعنی اول خودمان را درست کنیم. نشان اجتماعی و تربیتی نماز شب است. درکارهای تربیتی رفاقت مهم است و رفاقت یعنی مدارا کردن.


بخش دوم کارگاه با موضوع تحلیل سیاسی وقایع اخیر ایران بود که در آن به تحلیل موضوع رابطه با آمریکا پرداخته شد.در ابتدا استاد با طرح چندسوال از دانشجویان خواست که بگویند ما از آمریکا چه انتظاری داریم :
1) رابطه با آمریکا؟(اقتصادی، سیاسی: سفارتخانه ها، فرهنگی: پخش فیلم ها و انتقال دانشجوها و ...)
2) مذاکره با آمریکا؟
3) صلح با آمریکا؟
4) دوستی با آمریکا؟
5) شراکت با آمریکا؟
6) نبرد با آمریکا


دکتر عرب اسدی با اشاره به اینکه بایستی در تحلیل ها واقع بین بود افزود: واقع بینی در ارتباط موثر است برای مقبولیت، باید واقع بین باشیم.باید قبول کنیم که آمریکا ازکل عدم تعهد هم بزرگتز است . در حال حاضر بودجه امور خیریه در ایالات متحده 10برابر کل بودجه جمهوری اسلامی ایران است .


وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند: تحلیل غلط دادن بهتر از تحلیل ندادن است.ایشان در بیانات اخیر فرمودند: در مورد تیم مذاکره هسته ای خوش بین نیستم اما قبول کردند که تیم مذاکره کننده پای میز مذاکره بنشینند.


در بخش سوم کارگاه در ابتدا دکتر عرب اسدی ازتعدادی از دانشجویان خواست به مدت 5 دقیقه درمورد یک موضوع صحبت کنند تا میزان فن بیان ونقاط وقوت وضعف آن هار شناسایی کند.


وی افزود: بیان یعنی روشن کردن.قبل از سخنرانی تامل کردن مهم است . باید بفهمیم چه می کنیم مثلا اگر هنگام سخنرانی کلمه ای یادمان نیامد باید از قبل خودمان را از لحاظ محتوای کلمه و جمله پر باشیم.


دکتر عرب اسدی با تأکید بر اینکه لحن سخنرانی کردن متفاوت است گفت :90% سخنرانی ها مقدمه چینی است. در سخنرانی اقناع کردن یعنی قانع کدرن طرف مقابل مهم است . مقدمه بحث باعث متمرکز شدن مخاطب می شود..


مدرس دانشگاه امام صادق (ع) استفاده از یادآوری زمان و محیط را در سخنرانی مهم دانست، مثلا ایام محرم است و استفاده کردن از عاشورا و امام حسین(ع) . کلاسیک و آروم حرف زدن باعث می شود که بتوانیم کلمات بعدی را در ذهنمان بیاوریم. صدا باید به مخاطب برسد و محکم و استوار باشد.


وی در پایان افزود: برای  رسیدن به اعتماد به نفس مخاطب ها را سنگ فرض کنیم. نکته هایی داشته باشیم تا در هنگام سخنرانی به آن نگاهی بیندازیم.فن بیان مانند شکلات است یعنی باید صحبت را باز کنیم.سخنرانی با گزارش دادن فرق دارد. سخنرانی استدلال نیاز دارد و گاهی مکث در سخنرانی لازم است.


عرب اسدی در بخش چهارم کارگاه با توجه نکات کتاب آزادی های معنوی استاد مطهری افزود : انسان شناسی را شامل دو بخش خود عالی و خود دانی است و توبه انقلاب خود عالی علیه خوددانی است.


وی آزادی معنوی را تفوق خودعالی برخود دانی دانست و افزود: اگر شماآدم خوبی باشید و اهل نماز اول وقت باشید در دیگران تاثیر می گزارد .پس می توان در مقوله حجاب اینطور گفت که وقتی کسی بدحجاب است دارد آزادی معنوی دیگران را مخدوش می کند و دارد بر خودعالی آنها تاثیر می گذارد.


اولین جلسه دوره مضماربا حضور20 نفر از فعالین فرهنگی کانون ها وتشکل های دانشگاه در چهار جلسه و با چهار محور مطرح شده از سوی دکتر عرب اسدی در دانشکده اسانس قمصر برگزار شد.

 

لينك مرتبط1

 

لينك مرتبط2

 

لينك مرتبط3

 

لينك مرتبط4

 

لينك مرتبط5

 

لينك مرتبط6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


( ۱ )

نظر شما :