آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه: غربی‌ها از فرصت مذاکره استفاده کنند

۲۵ آبان ۱۳۹۲ | ۱۱:۲۹ کد : ۱۵۵۷۷ اینترنت
تعداد بازدید:۹۰۰
آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، گفت: مباحثی که درباره امام حسین(ع) و قیام ایشان مطرح است، به‌قدری گستردگی دارد که به وسعت کلام‌الله و جان انسان کامل است.
آیت‌الله صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه: غربی‌ها از فرصت مذاکره استفاده کنند

وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) دارای پیچیدگی و ظرفیت فراوان است، افزود: ایشان یک شخصیت عرشی بوده و سیمای ایشان در آیات قرآن به تصویر کشیده شده و این آیات قرآن آئینه‌ ارائه چهره‌هایی است که درخشان‌ترین آنها حضرت سیدالشهداست.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر لزوم توجه به هدف، انگیزه و نتیجه قیام حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع)، گفت: اهداف قیام امام حسین(ع) را نمی‌توان به‌طور کامل شناسایی کرد ولی به‌طور کلی وقتی ایشان از سوی حکومت وقت تحت‌فشار قرار گرفتند تا بیعت کنند عملا حق را ادا و برای آیندگان نیز راه را باز کردند.

صدیقی با اشاره به دلایل عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید و مطرح‌کردن این مسأله که مثل منی با مثل یزید بیعت نمی‌کنم، ادامه داد: با توجه به این جمله امام مشخص شده که ایشان یک جریان را مطرح می‌کند و در واقع آن جریان با جریانی مثل یزید بیعت نخواهد کرد.

وی با طرح این سؤال که اگر یزید به توصیه معاویه عمل می‌کرد و از سیدالشهدا بیعت نمی‌خواست چه اتفاقی رخ می‌داد، تصریح کرد: بدون شک در این صورت نیز سیدالشهدا این حرکت خونین و قیام را علیه یزید انجام می‌داد و اگر یزید با ایشان کاری نداشت، ایشان به نوع حکومت یزید انتقاد داشت.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: ملت مومن اگر احساس کرد که حکومتی صلاحیت خود را از دست داده و نماد دین را نادیده می‌گیرد، بر آن امت حسینی واجب است که اقدام کند.

آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه تحمل فضای آلوده و دارای ظلم صحیح نیست، افزود: امام حسین(ع) فضای آلوده را تحمل نکرد؛ چون هر گاه حکومت فاسد شد، مردم نیز فاسد می‌شوند.

وی هدف دیگر قیام امام حسین(ع) را امر به معروف و نهی از منکر دانست و متذکر شد: زندگی در محیط آلوده و سر تا پا لجن درست نیست و اگر کسی نمی‌تواند آن فضا را اصلاح کند باید با جان خود کاری انجام دهد.

خطیب نماز جمعه تهران اولین ثمره خون سیدالشهدا را عمل به ماموریت محول شده از سوی خداوند عنوان کرد و گفت: هیچ‌کس در حوادث دوران انقلاب به پیروزی امید نداشت و ریشه‌کن کردن نظام طاغوت برای مردم یک خواب و رویا بود.

صدیقی با مقایسه جایگاه حضرت ابراهیم و سیدالشهدا، اظهار داشت: حضرت ابراهیم در زمان خود تسلیم بودن در برابر امر الهی را ارائه کرد و وجه مشترک حضرت ابراهیم و امام حسین(ع) تسلیم بودن آنها در برابر حق است.

وی فلسفه خلقت را تسلیم بودن محض در برابر خدا دانست و افزود: اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تمدنی که در آن نور خدا نیست، به درد بشر نمی‌خورد و به‌کار نمی‌آید.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خداوند قصد داشت عشق امام حسین(ع) و یارانش را به عنوان یک سمبل به جهانیان معرفی کند، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) این موضوع را به عالم نشان داد که همه چیزش برای خداست و چیزی از خود ندارد.

 

غربی‌ها از فرصت مذاکره استفاده کنند/ از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد

 


آیت‌الله کاظم صدیقی خطیب امروز نماز جمعه تهران در خطبه دوم با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام سجاد (ع) و تبیین نقش وی در جریان واقعه عاشورا گفت: حضرت امام سجاد (ع) در جریان واقعه عاشورا رسالت خود را به خوبی ایفا کردند و نتایج حرکت امام حسین (ع) با تلاش ایشان به بار نشست و دژ محکم امویان در شام که هیچ نوری از اسلام ناب در آن نتابیده بود، فتح شد.

 

وی افزود: حضرت امام سجاد (ع) در قالب دعا یکی از آثار جاودان خود یعنی صحیفه سجادیه را به وجود آوردند و ای کاش که هم اکنون که زمینه نظام جمهوری اسلامی است در دانشگاه‌ها صحیفه سجادیه که گنجینه‌های بی‌بدیل محسوب می‌شود و از زمینه‌های اصلی رشد فکری ما محسوب می‌شود معرفی می‌شد.

 

خطیب امروز نماز جمعه تهران در ادامه تصریح کرد: حضرت  امام سجاد (ع) در آن دوران برده‌ها را با تربیت خود به صورت اولیای الهی در می‌آوردند و بعد با آزادی آنها آنان تبعید و مبلغین و اربابان جنگ نرم ما می‌شدند.

 

آیت الله صدیقی ادامه داد: امام سجاد (ع) در قالب گریه برای امام حسین (ع) قیام ایشان را شناساند و اما امروز هر چه داریم از حضرت امام سجاد (ع) است.

 

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن روز یازدهم محرم روز تجلیل از اسرا گفت: ما به وجود اسرای کربلا افتخار می‌کنیم، این اسرا برای ما عزت و قدرت هستند، قدرت ما به سلاح اتمی نیست بلکه به این شهامت، سلامت و روحیه‌ای است که حضرت زینب (س) در کودکان به وجود آوردند که صدقه را قبول نکنند.

 

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: خدا حجت‌الاسلام آقا سید علی‌اکبر ابوترابی را بیامرزد که برای تمام آزادگان الگویی بوده‌اند.

آیت الله صدیقی با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای عضو 5+1 گفت: ایران بر اساس اعتبار مدنی، فرهنگی، اخلاقی و دینی خود و فضایی که در دنیا به وجود آورده است به دنبال مذاکره است و فضای عقلانیت را حاکم کرده است و البته این مذاکره از موضع قدرت است.

وی افزود: حضرت امام حسین (ع) نیز عمر بن سعد را به مذاکره فرا خواند و البته می‌دانست که وی قبول نمی‌کند اما می‌خواست شقاوت و غیرعقلانی بودن آنها را نشان دهد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: حالا غرب از موضع خود مذاکرات و شرایط ایران را بپذیرد یا نپذیرد ما معتقد هستیم که پیروزی که ما یک محور و یک رهبر داریم اگر ما متفرق بودیم و یا حکومت سلطنتی و یک جمهوری محض بودیم قدرت ما کم بود اما ما جمهوری اسلامی هستیم اسلامیت ما حول محور ولایت و جمهوریت ما با حضور عظیم مردم است.

آیت الله صدیقی با اشاره به مذاکرات ایران و تعلیق غنی‌سازی در سال‌های 82 تا 83 گفت: در آن زمان این مسئله یک تاکتیک و یک تست بود و همین که ما فهمیدیم آنها اهداف دیگری دارند این مسئله سبب پرش‌ها و قدم‌های بعدی ما شد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد:ما با داشتن ملتی اصیل، مقاوم، شهادت‌طلب و قربانی‌داده و ولایی و مومن و 34 سال کارآزموده و با داشتن رهبری حکیم و فرزانه، دنیادیده و متوجه به همه جوانب و متصل به الله و متوسل به ائمه اطهار و با بینش وسیع دینی همانگونه که دنیا را در عرصه نظامی متحیر کردند، از مواضع خود نیز کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: جنگ نظامی علیه ما یک جنگ جهانی بود که یک طرف ایران قرار داشت و در نقطه مقابل همه دنیا قرار داشتند. آن روز جوانان ما با اعتقاد و ایمان وارد شدند و هشت سال و نیم با قدرتهای نظامی شرق و غرب در افتادند و در نهایت پیروزی را برای خود رقم زدند و شکست دشمن را به ارمغان آوردند.

آیت الله صدیقی گفت: با داشتن چنین مردمی در این جنگ نیز موفق خواهیم بود و حتی اگر آنها کوتاه نیامدند، ما سر موضع خود هستیم و مطمئنیم به فضل پروردگار و با داشتن منطقه جغرافیایی خاص و مدیران زحمت‌کشیده این فشارها برای ما ذلت و شکستی در پیش نخواهد داشت و با اقتدار مذاکرات را پیش خواهیم برد.

وی افزود: طرف‌های مذاکره‌کننده به مانند همیشه فرافکنی می‌کنند و اخیرا نیز اعلام کرده‌اند طرف ایرانی مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای شده است.از آن دروغ‌های واضح است آنها برخلاف صحبت‌های قبلی خود عمل کرده‌اند و هنوز هم با سعه صدر زمینه وجود دارد. ما انتظار داریم غربی‌ها از این فرصت استفاده کنند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: مقام معظم رهبری تیم مذاکره کننده را بچه های انقلاب خوانده است و  آهنگی که گروه مذاکره‌کننده ما در پیش گرفته و با حفظ خط قرمزها، با حفظ عزت، حکمت و منافع ملی‌مان بوده و امیدواریم تا آخر نیز این راه ادامه داشته باشد و این اعتماد را مردم نسبت به همه مسئولین همیشه داشته باشند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران همچنین با تشکر از عزاداران حسینی گفت: این عزاداری‌ها هر سال امواج جدیدی را ایجاد می‌کند که انسان احساس می‌کند به دریای بی‌کران الهی وصل است و ما شاهد شور و شعور حسینی در تمام شهرها بودیم و امروز در خارج از مرزها نیز امام حسین (ع) پرچم زده است و نهضت خود را در قالب یک حکومت جهانی مطرح می‌کند.


نظر شما :