هدف از قیام امام حسین (ع) برپایی زندگی توحیدی است

۰۲ آذر ۱۳۹۲ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۵۵۸۳ نهاد
تعداد بازدید:۲۰۷۳
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه کاشان ؛ به مناسبت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) پاتوق سبک زندگی حسینی با حضور استاد محمد هادی هدایت به مدت سه روز برگزار شد.
هدف از قیام امام حسین (ع) برپایی زندگی توحیدی است

حجت الاسلام والمسلمين محمد هادي هدايت با اشاره به اینکه همه جا هدف از قیام امام حسین (ع) را احیای امربه معروف و نهی ازمنکر،تشکیل حکومت اسلامی ، نجات جان خود از دست دشمنان، زمینه سازی برای قیام حضرت مهدی (عج) وخیلی از موارد دیگر بیان می کنند، اظهار داشت : جنایتی که به امام حسین (ع) در روز عاشورا واقع شد خیلی کمترازآن است که اصل هدف قیام امام حسین (ع) بیان نشده است .


استاد حوزه و دانشگاه گفت : اگر هدف از قیام مواردی باشد که می گویند پس قیام امام با شکست روبرو شده است چرا که نه حکومت اسلامی شکل گرفت و نه از مظلومیت امامان معصوم بعد از امام حسین (ع) کاسته شد و نه جان امام حسین (ع) در امان ماند و زمینه سازی ظهور هم موردی نبود که نقد آن زمان باشد و درآینده محقق می شد.


وی با توجه به اینکه شهید مطهری هدف از قیام امام را شهادت دانسته وگفته ایشان ابتدا به قصد تشکیل حکومت خروج کردند ولی بعد که شرایط را دیدند به قصد شهادت خروج کردند. نکته ای که اینجا مطرح است این است که شهادت اصل نیست بلکه ابزار است وشهادت نوری را درجامعه ایجاد میکند که موجب هدایت می شود.


کارشناس مذهبی افزود: امام حسین (ع) اصل اسلام را بیمه کرد .در تاریخ محور هر دینی توحید است . توحید یعنی اینکه هیچ موثری غیر از حق تعالی نیست و حقیقیتی غیر خدا نیست. حال باید ببینیم که انبیا که پرچم دار این رسالت بوده اند چقدر موفق بوده اند درصورتی که نهایت کار آنها زمینه سازی برای دین اسلام بوده است ودر ادیان خود به نتیجه ای نرسیده اند .


هدایت افزود: قیام امام حسین (ع) در دوسطح در جامعه اعجاز کرد: 1-همه جوامع اسلامی در سطح حاکمان زیر پرچم توحیدندو هیچ جامعه ای نمی تواند خدا را انکار کند 2- همه انسان ها عاشق زندگی موحدانه هستند و به واسطه دعای عرفه معرفت خاص توحیدی هم دارند .


وی با تآکید به اینکه امام حسین (ع) در ناحیه معرفت وظیفه خود را انجام دادند و سطحی از توحید را دردعای عرفه بیان کرده اند ،در ناحیه عشق که قیام کربلابود هم همینطور ولی در ناحیه اراده نمی تواند کاری انجام دهد.چون دیگر وظیفه ماست که با اراده خودزندگی موحدانه داشته باشیم . این مرحله را حتی خدای امام حسین (ع) هم نمی تواند بیمه کند.خداوند در قرآن می فرمایند که انسان بایستی با عمل خود زندگی توحیدی داشته باشد.


استاد حوزه اظهار داشت : این خیانت به خون امام حسین (ع) است که مرحله آخر که زندگی توحیدی است را درست انجام ندهیم . امام حسین (ع) امام شهادت ومرگ نیست .مبانی زندگی را درما ایجاد کرد که ما بتوانیم زندگی توحیدی داشته باشیم.اگرزندگی ،توحیدی باشد مرحله حکومت  اسلامی و حکومت توحیدی محقق می شود . فلسفه غیبت، درست درک نکردن قیام امام حسین (ع)وبه کار نیانداختن اراده خود بعد از قیام است .


حجت الاسلام هدایت زندگی منافقانه را نقطه مقابل زندگی توحیدی دانست وافزود: زندگی منافقانه زندگی دشمنان امام حسین (ع) است .آنهادر نماز کاهل بودند،با همسر وفرزندان خود برخورد ایمانی نداشتند. در رابطه با خدا و خلق ریاکار بودند . ارتباط آنها بادیگران طبق منافعشان بود.


وی  در ادامه گفت : معرفت توحیدی در زندگی بیانگر دوموضوع  است : 1- حیا 2- زهد . حیا یعنی عالم محضر خداست و در واقع شرم حضور است . بزرگترین محور سبک زندگی منافقانه این است که گناه را از مردم پنهان می کنند ولی حریم خدا را رعایت نمی کنند.چیزی که درک نمی شود چشم خداست ولی در زندگی مومنانه درهمه حال خدا حاضر است .


استاد حوزه و دانشگاه افزود: در روایت از پیامبر اکرم (ص) داریم که اگر حیا می خواست به شکل انسان ظاهر شود امام حسین (ع)  می بود . حال اگر بخواهیم حالت حیایی داشته باشیم به دوشکل امکان پذیر است : 1-مراقبه وجه زندگی یعنی از ظاهر زندگی شروع کنیم 2- کسب رضای خدا


هدایت اصل بعد ازحیا رازهد دانست و افزود: زهد مساوی تولید ثروت و پولدار شدن است و با گوشه گیری فرق دارد. زهد یعنی بازگشت و جایی نماندن. امام حسین (ع)  بسیار دارا بود ولی خیلی راحت می گذشت. زهد یعنی در هیچ موقعیتی وابستگی نداشته باشیم .


وی در ادامه به مواردی از سبک زندگی امام حسین (ع)  در برخورد با همسر وفرزندان ومردم وهمچنین 3 دوره زندگی ایشان اشاره کردو افزود: یکی از خصوصیات زندگی مشترک عشق ورزی زبانی است . امام حسین (ع)می فرمایند: من خانه ای که سکینه ورباب در آن باشد را دوست دارم و حاضرم همه مالم را بر ای آن خرج کنم ودر روایت داریم که بعد ازشهادت ایشان حضرت رباب (س) یکسال بر سر مزار ایشان می نشست وسوگواری می کرد.


استاد حوزه و دانشگاه گفت : ایشان سکینه (س) را بر سینه خود می چسباند و نوازش می کردو می گفت آرامش کوچکم.در سن قبل از 7 سالگی به فرزندان خود در حوزه یادگیری اعتقادات امرونهی نمی کردند و بعد از 7 سالگی امر به نماز می کردند . در کمک به نیازمندان طوری عمل می کردند که حتی فرد نیازمند خود ایشان را نبینند و مخفیانه این کار را انجام می دادند.


هدایت تأکید کرد:در روایات آمده که امام فرمودند: در سن 14 تا 21 سالگی در تربیت توحیدی هیچ گونه امر ونهی نباید باشد چون فرد در این سن خود به خود می خواهد از کانون خانواده جدا شود و این سن بهترین موقعیت برای مشورت خواستن از آنهاست چرا که آنها خود در پی این هستند تا به نحوی نظرپدر و مادر و بزرگتر شان رابرای مشورت جلب کنند.


وی در پایان با اشاره به اینکه حدیث کساء سرشار از سبک زندگی توحیدی است افزود: این دعا بهترین الگو برای استفاده خانواده ها در چگونگی ارتباط با یکدیگر ازجمله فرزند با پدرومادر،همسران با یکدیگرو نحوه ارتباط گرفتن اعضای خانواده است. واین نمونه ای از رابطه حیایی است که همراه با عشق است .


پاتوق سبک زندگی حسینی با حضور استاد محمدهادی هدایت به مدت سه روز در دهه دوم محرم(26،27 و 28 آبان ماه) در فضای آزاد دانشگاه به همت دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد.

 

لينك سبک زندگی حسینی جلسه 1

 

لينك سبک زندگی حسینی جلسه 2

 

لينك  سبک زندگی حسینی جلسه 3

 

 

 

 

 


نظر شما :